Bildegalleri
(1/1)
Franz Van Montfort (1889-1980) - Intimité
Til salgs2 323 kr
Beskrivelse
Olje p papir som representerer og tittelen "intimitet" signert
Franz VAN MONTFORT (1889-1980)
Franz Van Montfort ble fdt 28. januar 1889 i Saint-Josse-ten-Noode. Som barn visste Franz, snn av Alphonse Van Montfort, en kjent kunstner som dekorerte den store salen p Htel Mtropole, at han nsket bli maler: han hadde beundret, p gaten, en hest med kraftige former, og han drmte om tegne den med denne uttrykkskraften. I 1905, i en alder av seksten r, gikk han inn p Royal Academy of Fine Arts i Brussel. Han tilbrakte fire r i verkstedene til Emile Fabry, Jean Delville, Van Strydonck, Herman Richir, Fernand Khnopff og Constant Montald. I 1910 reiste han til Holland og ret etter til Italia hvor han selvflgelig var beruset av underverkene i Venezia og Firenze. I 1913 giftet han seg med Ccile Milbauer, en m, intuitiv, modig ung jente, veldig i stand til forst og sttte ham, fordi hun ville gi ham sin gode balanse og sin livlige nysgjerrighet for kunsten og verden. Etter frste verdenskrig adopterte han det intime klimaet og de rlige penselstrkene til sine samtidige i Brabant. Modellerer karakterer og objekter i avlange innslag av en konstruktiv karakter, nrt i denne henseende til Jos Albert og Jean Brusselmans, liker han som dem hjemme- og familiescener: solfylte interirer, kvinner p toalettet hennes eller syr, barn som leker, stilleben. I noen arbeider malt p papp, bruker Van Montfort denne gangen en utpreget tachistisk teknikk, mer tilfeldig i utseendet, og praktiserer gladelig elissjoner og forkortelser av det realistiske bildet, noe som bringer ham nrmere Schirren. I 1918 deltok Franz Van Montfort i en gruppeutstilling organisert p Galerie Giroux. Vennene hans inkluderer Magritte, Pierre-Louis Flouquet og Pierre Bourgeois, som er veldig oppmerksom p ekte talent. Det var i denne perioden at kunstneren, i likhet med flere av sine brabantkamerater, et yeblikk ble fristet av en skjematisering av formen i kubismens nd. Da oppstr det et stort brudd, ikke grunnleggende i verket, men i malerens liv. Etter ha undervist ved Nivelles-akademiet fra 1921 til 1923 og bodd i Boisfort, omgitt av plomme-, kirsebr- og epletrr, bestemte han seg for bosette seg i Paris. Magisk og grusom luftspeiling! Han vil trives der, men han vil leve p grensen til nd. Han vil forlate kanten av Sonian Forest uten se seg tilbake. Hans svigersnn, Alfred Brochard, skulle senere skrive: "Han etterlot seg malerier av denne Boisfort-hagen, sprengende av lys og farger, som en eksplosjon av ungdom. Han forlot den fordi luftspeilingen i Paris krevde det. For resten av livet representerte den for ham et tapt paradis." Men hvordan kan man passe inn i denne enorme bikuben, et veritabelt Babelstrn av moderne kunst? Han ble der i 45 r til 1968. Han fikk andre venner der: Naum og Marcel Sluszny, Frans Hellens, Jean Cassou, Charles Vildrac, Isadora Duncan, Wanda Landowska. I 1924 jobbet han for couturier Poiret. Forelsket i friheten nektet han en kontrakt med Bernheim-galleriet, men han forble lojal mot Salon des Indpendants i rundt frti r. Han vil selge verk til den franske regjeringen og til og med til amerikanske samlere. Franz van Montfort utforsket ikke bare sin indre planet, men digelen til paletten hans. Han var veldig oppmerksom p kvaliteten p fargene hans. Han nsket vre opptatt av varigheten av tonene hans, av integriteten til materialet som han nsket vre som et speil som trosser tiden. Han kjente fargesammensetningen perfekt. Derfor kommer sket etter lys i de gr lerretene hans delvis fra det faktum at farger i lpet av 1940-rene blandet seg drlig p grunn av aniliner. Alle disipliner interesserte ham, men det var i fettblyanttegning og oljemaling han likte uttrykke seg best. Han var p vakt mot kubisme, ikke uten berre den rette vinkelen, og mens han flte sjarmen til art deco. Han likte ikke surrealisme, som var for langt unna plastisk avhr. Metafysikk bekymret ham som en form for litterr mannerisme. Faktisk var han ikke mot noen, men han ville aldri ha hoppet p et tog i bevegelse: hans inderlighet var nok til veie opp for smertene hans. Franz Van Montfort snakket ikke mye om kunsten sin. Han var p vakt mot teorier og markerte kretslp. Men det slapp ham ikke unna at enhver skaper p sin mte er en demiurg. Han s seg selv streve med materien, et magisk medium; flsom plate ogs av ndens pust. Han ga ansiktet - figuren - en overveiende rolle, som med ethvert element av virkeligheten belastet med livets skjelvinger. Stille kraft, sa Delacroix, som frst snakker bare til ynene og som vinner og griper alle sjelens evner! Han s med forundring da abstrakt kunst steg. Han fryktet at dette alternativet ville involvere malere, spesielt de mest skjre, i en uformell tidevann, ikke srlig gunstig for identifikasjon. Sjelen alene, betrodde han, skiller sannhet fra usannhet, fordi den er i intimitet med dypet. Han la til at maleriet mtte ha en lysende betydning den ildstripen som skulle sette vitnet i brann. I 1968 kom han tilbake til Belgia og stilte ut p Galerie Brachot. Han dde den 2. januar 1980, og etterlot familien et stort arbeid som spenner over flere perioder der estetisk forskning og menneskelige valg ble plagt med slende overbevisning.
https://www.galeriedupistoletdor.com/gdpo/Franzvanmontfort.htm
ml p arbeidet: uten ramme: 40 cm x 34 cm
: med ramme: 57 cm x 52 cm
verket er signert p baksiden av lerretet og monogram nede til venstre
tittelen og strrelsen p verket skrevet p baksiden av lerretet
Auksjonsresultater for Franz VAN MONTFORT i maleri:
Ikke noe bilde
Silhouette II, portrett av en kvinne (1916)
Olje/papp
46 x 30,5 cm
Estimat: 2000 - 3000
Hammerslag: 2.300
03/12/2006
Monsantisk
+ informasjon (lot nr. 366)
portrett av en dame
Portrett av en dame
Olje/lerret
46 x 38 cm
Estimat: 1000 - 1500
Hammerslag: 1700
13.09.2006
Athena galleriet
+ informasjon (lot nr. 245)
Alfons malerens far
Alphonse malerens far (1914)
Olje/lerret
45 x 38 cm
Estimat: 400 - 600
Hammerslag: 650
24.10.2021
Monsantisk
+ informasjon (lot nr. 252)
Ikke noe bilde
Blomster i en vase (1925)
Olje/lerret
48 x 40 cm
Hammerslag: 493
23.09.2001
Burchard
+ info (parti nr. 18)
Franz VAN MONTFORT (1889-1980)
Franz Van Montfort ble fdt 28. januar 1889 i Saint-Josse-ten-Noode. Som barn visste Franz, snn av Alphonse Van Montfort, en kjent kunstner som dekorerte den store salen p Htel Mtropole, at han nsket bli maler: han hadde beundret, p gaten, en hest med kraftige former, og han drmte om tegne den med denne uttrykkskraften. I 1905, i en alder av seksten r, gikk han inn p Royal Academy of Fine Arts i Brussel. Han tilbrakte fire r i verkstedene til Emile Fabry, Jean Delville, Van Strydonck, Herman Richir, Fernand Khnopff og Constant Montald. I 1910 reiste han til Holland og ret etter til Italia hvor han selvflgelig var beruset av underverkene i Venezia og Firenze. I 1913 giftet han seg med Ccile Milbauer, en m, intuitiv, modig ung jente, veldig i stand til forst og sttte ham, fordi hun ville gi ham sin gode balanse og sin livlige nysgjerrighet for kunsten og verden. Etter frste verdenskrig adopterte han det intime klimaet og de rlige penselstrkene til sine samtidige i Brabant. Modellerer karakterer og objekter i avlange innslag av en konstruktiv karakter, nrt i denne henseende til Jos Albert og Jean Brusselmans, liker han som dem hjemme- og familiescener: solfylte interirer, kvinner p toalettet hennes eller syr, barn som leker, stilleben. I noen arbeider malt p papp, bruker Van Montfort denne gangen en utpreget tachistisk teknikk, mer tilfeldig i utseendet, og praktiserer gladelig elissjoner og forkortelser av det realistiske bildet, noe som bringer ham nrmere Schirren. I 1918 deltok Franz Van Montfort i en gruppeutstilling organisert p Galerie Giroux. Vennene hans inkluderer Magritte, Pierre-Louis Flouquet og Pierre Bourgeois, som er veldig oppmerksom p ekte talent. Det var i denne perioden at kunstneren, i likhet med flere av sine brabantkamerater, et yeblikk ble fristet av en skjematisering av formen i kubismens nd. Da oppstr det et stort brudd, ikke grunnleggende i verket, men i malerens liv. Etter ha undervist ved Nivelles-akademiet fra 1921 til 1923 og bodd i Boisfort, omgitt av plomme-, kirsebr- og epletrr, bestemte han seg for bosette seg i Paris. Magisk og grusom luftspeiling! Han vil trives der, men han vil leve p grensen til nd. Han vil forlate kanten av Sonian Forest uten se seg tilbake. Hans svigersnn, Alfred Brochard, skulle senere skrive: "Han etterlot seg malerier av denne Boisfort-hagen, sprengende av lys og farger, som en eksplosjon av ungdom. Han forlot den fordi luftspeilingen i Paris krevde det. For resten av livet representerte den for ham et tapt paradis." Men hvordan kan man passe inn i denne enorme bikuben, et veritabelt Babelstrn av moderne kunst? Han ble der i 45 r til 1968. Han fikk andre venner der: Naum og Marcel Sluszny, Frans Hellens, Jean Cassou, Charles Vildrac, Isadora Duncan, Wanda Landowska. I 1924 jobbet han for couturier Poiret. Forelsket i friheten nektet han en kontrakt med Bernheim-galleriet, men han forble lojal mot Salon des Indpendants i rundt frti r. Han vil selge verk til den franske regjeringen og til og med til amerikanske samlere. Franz van Montfort utforsket ikke bare sin indre planet, men digelen til paletten hans. Han var veldig oppmerksom p kvaliteten p fargene hans. Han nsket vre opptatt av varigheten av tonene hans, av integriteten til materialet som han nsket vre som et speil som trosser tiden. Han kjente fargesammensetningen perfekt. Derfor kommer sket etter lys i de gr lerretene hans delvis fra det faktum at farger i lpet av 1940-rene blandet seg drlig p grunn av aniliner. Alle disipliner interesserte ham, men det var i fettblyanttegning og oljemaling han likte uttrykke seg best. Han var p vakt mot kubisme, ikke uten berre den rette vinkelen, og mens han flte sjarmen til art deco. Han likte ikke surrealisme, som var for langt unna plastisk avhr. Metafysikk bekymret ham som en form for litterr mannerisme. Faktisk var han ikke mot noen, men han ville aldri ha hoppet p et tog i bevegelse: hans inderlighet var nok til veie opp for smertene hans. Franz Van Montfort snakket ikke mye om kunsten sin. Han var p vakt mot teorier og markerte kretslp. Men det slapp ham ikke unna at enhver skaper p sin mte er en demiurg. Han s seg selv streve med materien, et magisk medium; flsom plate ogs av ndens pust. Han ga ansiktet - figuren - en overveiende rolle, som med ethvert element av virkeligheten belastet med livets skjelvinger. Stille kraft, sa Delacroix, som frst snakker bare til ynene og som vinner og griper alle sjelens evner! Han s med forundring da abstrakt kunst steg. Han fryktet at dette alternativet ville involvere malere, spesielt de mest skjre, i en uformell tidevann, ikke srlig gunstig for identifikasjon. Sjelen alene, betrodde han, skiller sannhet fra usannhet, fordi den er i intimitet med dypet. Han la til at maleriet mtte ha en lysende betydning den ildstripen som skulle sette vitnet i brann. I 1968 kom han tilbake til Belgia og stilte ut p Galerie Brachot. Han dde den 2. januar 1980, og etterlot familien et stort arbeid som spenner over flere perioder der estetisk forskning og menneskelige valg ble plagt med slende overbevisning.
https://www.galeriedupistoletdor.com/gdpo/Franzvanmontfort.htm
ml p arbeidet: uten ramme: 40 cm x 34 cm
: med ramme: 57 cm x 52 cm
verket er signert p baksiden av lerretet og monogram nede til venstre
tittelen og strrelsen p verket skrevet p baksiden av lerretet
Auksjonsresultater for Franz VAN MONTFORT i maleri:
Ikke noe bilde
Silhouette II, portrett av en kvinne (1916)
Olje/papp
46 x 30,5 cm
Estimat: 2000 - 3000
Hammerslag: 2.300
03/12/2006
Monsantisk
+ informasjon (lot nr. 366)
portrett av en dame
Portrett av en dame
Olje/lerret
46 x 38 cm
Estimat: 1000 - 1500
Hammerslag: 1700
13.09.2006
Athena galleriet
+ informasjon (lot nr. 245)
Alfons malerens far
Alphonse malerens far (1914)
Olje/lerret
45 x 38 cm
Estimat: 400 - 600
Hammerslag: 650
24.10.2021
Monsantisk
+ informasjon (lot nr. 252)
Ikke noe bilde
Blomster i en vase (1925)
Olje/lerret
48 x 40 cm
Hammerslag: 493
23.09.2001
Burchard
+ info (parti nr. 18)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Frankrike
Catawiki
FINN-kode | 394358876 |
---|---|
Sist endret | 19.2.2025 kl. 13:30 |