Bildegalleri
(1/1)
Salvator Rosa (1615-1673), Circle of - San Girolamo penitente
Til salgs10 493 kr
Beskrivelse
Circle of Salvator Rosa, 1600-tallet
Den hellige Hieronymus den angrende
Olje p oval lerret, 38 x 51 cm
Med ramme, 52 x 64 cm
Det aktuelle 1600-tallsverket, en oval olje p lerret satt inn i en forgylt ramme som er fint dekorert i hjrnene, kan p grunn av sine stilistiske og formelle egenskaper spores tilbake til kretsen til barokkmaleren, gravren og poeten Salvator Rosa (Napoli, 1615 1615 Roma, 1617 av de mest personlige rhundre. Fdt i Napoli 21. juli 1615 - snn av Vito Antonio De Rosa, en etablert arkitekt og landmler, og Giulia Greco, som kom fra en familie av malere - hans liv og arbeid trollbundet og inspirerte generasjoner av lrde og kunstnere, og satte et uutslettelig preg p kunsten i sin tid. Fra hans tumultariske ungdom, preget av tapet av faren i 1621 og av en utdannelse betrodd de fromme skolene til Giuseppe Calasanzio, dukker bildet opp av en kunstner med et rastlst og uavhengig temperament. Etter et kort opphold i Firenze, hvor han malte for Medici-hoffet, flyttet han i 1638 til Roma, hvor han fikk muligheten til komme i kontakt med Claude Lorrain, Nicolas Poussin og Pietro Testa, mter som tilskrives en endring i hans stil mot en mer klassisk og monumental visjon. I hovedstaden blomstret hans geni til fulle, noe som gjorde ham lagt merke til for sin unike og dristige stil: hans evne til representere hellige, mytologiske eller kampscener som la vekt p de urovekkende landskapene og ikke p hovedpersonene, tiltrakk seg oppmerksomheten til viktige beskyttere, inkludert den napolitanske kardinal Francesco Maria Brancacci og kongen av Spania Philip IV. Rosas evne til fange essensen av naturen og menneskelig erfaring kommer til uttrykk i verk som Demokrit i meditasjon, bevart p Statens Museum for Kunst i Kbenhavn, og Heksa p Capitoline-museene i Roma, verk som fortsatt fascinerer seere verden rundt i dag. I Salvator Rosas landskap viker harmoni og orden for en vill og barsk natur, mrk og til tider truende, der menneskeskikkelser opptrer i sin uendelige litenhet i sammenligning, og foregriper p noen mter romantikkens typiske kjennetegn. Rosa forlater den klassiske maleristilnrmingen for oppfatte landskapet som et uendelig og uforutsigbart univers, perfekt uttrykt av et raskt, spontant og energisk penselstrk, som ser ut til smuldre i en umiskjennelig mrk kromatisk palett fokusert p den voldsomme visuelle kontrasten mellom lys og skygge.
Lerretet som presenteres her viser den angrende Saint Hieronymus, en skikkelse som er svrt kjr for kristen tradisjon, men her tolket i henhold til den sregne stilen til Salvator Rosa. Den frste store sregenheten ligger faktisk i settingen: i motsetning til mange andre verk som skildrer den hellige Hieronymus i en asketisk og isolert kontekst, plasserer Rosa ham i et vilt og uforurenset landskap, hvor naturen blir hovedpersonen, med sin majestet og sin urstyrke. For det andre er helgenfiguren avbildet som en eldre mann, men ikke av denne grunn skrpelig eller ydmyk. Hans byde kropp er preget av tid og tretthet, men blikket er stolt og intenst, skildret midt i hans indre refleksjon, absorbert i kontemplasjonen av skallen, et konstant element som understreker hans rolle som eremitt og hans meditasjon over livets forgjengelighet og meningen med tilvrelsen.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosessen kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, og s snart vi har dokumentet vil maleriet bli sendt.
Den hellige Hieronymus den angrende
Olje p oval lerret, 38 x 51 cm
Med ramme, 52 x 64 cm
Det aktuelle 1600-tallsverket, en oval olje p lerret satt inn i en forgylt ramme som er fint dekorert i hjrnene, kan p grunn av sine stilistiske og formelle egenskaper spores tilbake til kretsen til barokkmaleren, gravren og poeten Salvator Rosa (Napoli, 1615 1615 Roma, 1617 av de mest personlige rhundre. Fdt i Napoli 21. juli 1615 - snn av Vito Antonio De Rosa, en etablert arkitekt og landmler, og Giulia Greco, som kom fra en familie av malere - hans liv og arbeid trollbundet og inspirerte generasjoner av lrde og kunstnere, og satte et uutslettelig preg p kunsten i sin tid. Fra hans tumultariske ungdom, preget av tapet av faren i 1621 og av en utdannelse betrodd de fromme skolene til Giuseppe Calasanzio, dukker bildet opp av en kunstner med et rastlst og uavhengig temperament. Etter et kort opphold i Firenze, hvor han malte for Medici-hoffet, flyttet han i 1638 til Roma, hvor han fikk muligheten til komme i kontakt med Claude Lorrain, Nicolas Poussin og Pietro Testa, mter som tilskrives en endring i hans stil mot en mer klassisk og monumental visjon. I hovedstaden blomstret hans geni til fulle, noe som gjorde ham lagt merke til for sin unike og dristige stil: hans evne til representere hellige, mytologiske eller kampscener som la vekt p de urovekkende landskapene og ikke p hovedpersonene, tiltrakk seg oppmerksomheten til viktige beskyttere, inkludert den napolitanske kardinal Francesco Maria Brancacci og kongen av Spania Philip IV. Rosas evne til fange essensen av naturen og menneskelig erfaring kommer til uttrykk i verk som Demokrit i meditasjon, bevart p Statens Museum for Kunst i Kbenhavn, og Heksa p Capitoline-museene i Roma, verk som fortsatt fascinerer seere verden rundt i dag. I Salvator Rosas landskap viker harmoni og orden for en vill og barsk natur, mrk og til tider truende, der menneskeskikkelser opptrer i sin uendelige litenhet i sammenligning, og foregriper p noen mter romantikkens typiske kjennetegn. Rosa forlater den klassiske maleristilnrmingen for oppfatte landskapet som et uendelig og uforutsigbart univers, perfekt uttrykt av et raskt, spontant og energisk penselstrk, som ser ut til smuldre i en umiskjennelig mrk kromatisk palett fokusert p den voldsomme visuelle kontrasten mellom lys og skygge.
Lerretet som presenteres her viser den angrende Saint Hieronymus, en skikkelse som er svrt kjr for kristen tradisjon, men her tolket i henhold til den sregne stilen til Salvator Rosa. Den frste store sregenheten ligger faktisk i settingen: i motsetning til mange andre verk som skildrer den hellige Hieronymus i en asketisk og isolert kontekst, plasserer Rosa ham i et vilt og uforurenset landskap, hvor naturen blir hovedpersonen, med sin majestet og sin urstyrke. For det andre er helgenfiguren avbildet som en eldre mann, men ikke av denne grunn skrpelig eller ydmyk. Hans byde kropp er preget av tid og tretthet, men blikket er stolt og intenst, skildret midt i hans indre refleksjon, absorbert i kontemplasjonen av skallen, et konstant element som understreker hans rolle som eremitt og hans meditasjon over livets forgjengelighet og meningen med tilvrelsen.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosessen kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, og s snart vi har dokumentet vil maleriet bli sendt.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 394782417 |
---|---|
Sist endret | 22.2.2025 kl. 14:57 |