Bildegalleri
(1/1)
Francis Cotes (1726–1770), Circle of - Lady in the Blue Dress (NO RESERVE)
Til salgs35 453 kr
Beskrivelse
Portrait of a Lady in a Blue Dress - Circle of Francis Cotes (17261770)
Medium: olje p lerret
Tittel: Dame i den bl kjolen
Signert: usignert
Tilstand: antikk doublure, nylig restaurert av Atelier Simonis, Nederland; retusjerer, renset og forsynt med nytt lag med lakk
Herkomst: identisk verk registrert i RKD, med referanse til plasseringen av verket i Cincinnati Art Museum (USA) (solgt av Christies i oktober 1993). Dette maleriet kan vre en forstudie av sitteren av Francis Cotes
Transportalternativer: tilbud via nettstedet vrt eller via Catawiki-sttte
Francis Cotes (17261770) regnes som en av de mest innflytelsesrike britiske portrettmalerne i sin tid og spilte en nkkelrolle i overgangen fra pastellmaleri til oljemaleri. En av grunnleggerne av Royal Academy of Arts, ble han rost for sine elegante og raffinerte portretter av det britiske aristokratiet, der han klarte finne en subtil balanse mellom formell verdighet og et naturlig utseende. Cotes' tidlige karriere ble dominert av pastelltegninger, men fra slutten av 1750-rene vendte han seg stadig mer mot oljemaling, ved bruke en gjennomsiktig malingsteknikk som gjenspeiler pastellbakgrunnen hans. Arbeidene hans blir ofte sammenlignet med Allan Ramsay og Sir Joshua Reynolds, men utmerker seg ved en lettere berring og finere pensel som vakkert uttrykker tekstur og det delikate lysspillet p silke og hud.
Dette maleriet viser en dame i en elegant drapert lysebl kjole, bret over en hvit underkjole og aksent med et subtilt rosa belte. Holdningen hennes, med hnden hvilende avslappet p en steinsokkel og blikket hennes forsiktig rettet mot betrakteren, utstrler en rolig selvtillit og aristokratisk ynde. Bakgrunnen, som bestr av en dramatisk skyet himmel og vage landskapselementer, plasserer verket i tradisjonen med britisk storstilt portrett, der sitteren er idealisert og subtilt assosiert med natur og klassisk eleganse.
Penselarbeidet i dette verket er raffinert og subtilt, med et lett preg som gjr lagvis bruk av farge og gjengivelse av tekstiler spesielt effektiv. Den delikate belysningen i ansiktet og de subtile skyggene skaper et mykt og naturlig uttrykk, en karakteristikk som ofte finnes i Cotes sitt eget arbeid. Den mesterlige gjengivelsen av stoffer, spesielt mten lyset spiller over kjolens skinnende folder, demonstrerer en dyp forstelse av tekstur og materie, som tydelig i verkene til samtidige som Thomas Gainsborough og George Romney.
Dette maleriet viser bemerkelsesverdige likheter med et portrett som var i samlingen til Cincinnati Art Museum, hvoretter det ble solgt gjennom et anerkjent auksjonshus i oktober 1993, som registrert i RKD-databasen. Verket i Cincinnati tilskrives Francis Cotes og viser en identisk komposisjon og positur, noe som antyder at dette maleriet kan ha vrt en forstudie for den endelige versjonen. Slike forstudier var en vanlig praksis blant portrettmalere fra 1700-tallet, som utfrte forskjellige komposisjons- og fargeeksperimenter fr de fullfrte et siste verk.
Fravret av en signatur er ikke uvanlig i verk fra denne perioden og sttter hypotesen om at maleriet kom fra Cotes' umiddelbare krets, muligens fra hans atelier eller fra en av hans talentfulle elever. Den myke finishen og forsiktige detaljeringen av ansiktstrekk forrder hnden til en trent mester, mens noen nyanser i penselarbeidet og fargevalg kan tyde p en assistent eller elev som jobbet tett med Cotes.
Dette maleriet har gjennomgtt flere restaureringer over tid og har nylig blitt nye behandlet av Atelier Simonis i Nederland. Restaureringen bestod i fjerne gamle, gulnede lakklag og stabilisere malingslaget, med subtile retusjeringer som ble utfrt for rette opp tidligere skader uten pvirke verkets autentisitet. Den gamle doblingen er bevart, noe som tyder p at lerretet ble forsterket i en tidligere periode, sannsynligvis p 1800-tallet, da mange 1700-tallsverk gjennomgikk lignende behandling.
Den nylige restaureringen har brakt de originale fargetonene og subtile nyansene til penselverket tilbake til livet, og forsterker glansen til silken og de varme hudtonene. Lakklaget er forsiktig fornyet for beskytte maleriet samtidig som det gjenoppretter den opprinnelige lysstyrken og dybden til fargene.
Innenfor den bredere kunsthistoriske konteksten passer dette verket godt inn i den britiske portretttradisjonen p slutten av 1700-tallet, der malere som Reynolds, Gainsborough og Romney fanget aristokratiet med vekt p naturlig eleganse og subtil idealisering. Pvirkningen fra nederlandske og flamske portretter er ogs synlig i mten lyset brukes til fremheve mykheten i huden og stoffets rikdom.
Maleriet samsvarer ogs med rokokkoens estetiske idealer, der en viss letthet og dekorativ raffinement str sentralt. Damens subtile smil og avslappede positur minner om portrettene til Jean-Baptiste Greuze og Franois-Hubert Drouais, franske samtidige som ogs foretrakk lette, elegante komposisjoner med et intimt preg.
Dette eksepsjonelle portrettet, fra kretsen til Francis Cotes, gir et sjeldent innblikk i britiske aristokratiske portretter p slutten av 1700-tallet. Den forsiktige detaljeringen, den balanserte komposisjonen og den subtile belysningen gjr dette verket til et verdifullt tillegg til enhver samling av historisk portrettkunst. Den mulige tilknytningen til verket i Cincinnati Art Museum ker dets kunsthistoriske betydning, mens den nylige restaureringen sikrer at maleriet er i utmerket stand for inkludering i en prestisjefylt samling.
Som et eksempel p overgangen fra pastelltegning til oljemaleri i den britiske skolen, er dette verket ikke bare en estetisk tiltalende anskaffelse, men ogs et viktig dokument om portrettkunstens utvikling p 1700-tallet. En mulighet for samlere og kjennere til skaffe seg et verk av historisk og kunstnerisk verdi.
Verket Dame i den bl kjolen er i forgylt ramme med gipspynt
Totalml: 93x81,5cm
Lerretsml: 76x64,5cm
sende kunstverk innebrer alltid visse risikoer. Selv om frakt er tilgjengelig, anbefaler vi hente kunstverket personlig nr dette alternativet er tilgjengelig. Dersom frakt velges er dette helt p kjpers risiko. Samling gir sikkerhet for at arbeidet mottas uskadd og i optimal stand. Etter kjpet kan du enkelt avtale en avtale for hente kunstverket fra vrt verksted og atelier, hvor det vil vre klart for deg trygt og forsiktig.
Transport Be om et tilbud via nettstedet vrt (Service-transport) eller via Catawikis kundesttte
All forsendelse i profesjonell emballasje DPD, Fedex eller PostNL for forsendelser utenfor EU.
Alle forsendelser er underlagt et tilleggsgebyr for emballasjematerialer, som allerede er inkludert i oppgitt fraktpris.
Kunden er ansvarlig for eventuelle importavgifter og tilleggskostnader som mtte gjelde for levering til utlandet.
Vi streber etter levere dine kunstverk til deg trygt og i optimal stand, med nye oppmerksomhet p pakking og forsendelsesprosedyre. Hvis du har sprsml eller spesielle foresprsler, kan du alltid kontakte Catawikis kundeservice.
Medium: olje p lerret
Tittel: Dame i den bl kjolen
Signert: usignert
Tilstand: antikk doublure, nylig restaurert av Atelier Simonis, Nederland; retusjerer, renset og forsynt med nytt lag med lakk
Herkomst: identisk verk registrert i RKD, med referanse til plasseringen av verket i Cincinnati Art Museum (USA) (solgt av Christies i oktober 1993). Dette maleriet kan vre en forstudie av sitteren av Francis Cotes
Transportalternativer: tilbud via nettstedet vrt eller via Catawiki-sttte
Francis Cotes (17261770) regnes som en av de mest innflytelsesrike britiske portrettmalerne i sin tid og spilte en nkkelrolle i overgangen fra pastellmaleri til oljemaleri. En av grunnleggerne av Royal Academy of Arts, ble han rost for sine elegante og raffinerte portretter av det britiske aristokratiet, der han klarte finne en subtil balanse mellom formell verdighet og et naturlig utseende. Cotes' tidlige karriere ble dominert av pastelltegninger, men fra slutten av 1750-rene vendte han seg stadig mer mot oljemaling, ved bruke en gjennomsiktig malingsteknikk som gjenspeiler pastellbakgrunnen hans. Arbeidene hans blir ofte sammenlignet med Allan Ramsay og Sir Joshua Reynolds, men utmerker seg ved en lettere berring og finere pensel som vakkert uttrykker tekstur og det delikate lysspillet p silke og hud.
Dette maleriet viser en dame i en elegant drapert lysebl kjole, bret over en hvit underkjole og aksent med et subtilt rosa belte. Holdningen hennes, med hnden hvilende avslappet p en steinsokkel og blikket hennes forsiktig rettet mot betrakteren, utstrler en rolig selvtillit og aristokratisk ynde. Bakgrunnen, som bestr av en dramatisk skyet himmel og vage landskapselementer, plasserer verket i tradisjonen med britisk storstilt portrett, der sitteren er idealisert og subtilt assosiert med natur og klassisk eleganse.
Penselarbeidet i dette verket er raffinert og subtilt, med et lett preg som gjr lagvis bruk av farge og gjengivelse av tekstiler spesielt effektiv. Den delikate belysningen i ansiktet og de subtile skyggene skaper et mykt og naturlig uttrykk, en karakteristikk som ofte finnes i Cotes sitt eget arbeid. Den mesterlige gjengivelsen av stoffer, spesielt mten lyset spiller over kjolens skinnende folder, demonstrerer en dyp forstelse av tekstur og materie, som tydelig i verkene til samtidige som Thomas Gainsborough og George Romney.
Dette maleriet viser bemerkelsesverdige likheter med et portrett som var i samlingen til Cincinnati Art Museum, hvoretter det ble solgt gjennom et anerkjent auksjonshus i oktober 1993, som registrert i RKD-databasen. Verket i Cincinnati tilskrives Francis Cotes og viser en identisk komposisjon og positur, noe som antyder at dette maleriet kan ha vrt en forstudie for den endelige versjonen. Slike forstudier var en vanlig praksis blant portrettmalere fra 1700-tallet, som utfrte forskjellige komposisjons- og fargeeksperimenter fr de fullfrte et siste verk.
Fravret av en signatur er ikke uvanlig i verk fra denne perioden og sttter hypotesen om at maleriet kom fra Cotes' umiddelbare krets, muligens fra hans atelier eller fra en av hans talentfulle elever. Den myke finishen og forsiktige detaljeringen av ansiktstrekk forrder hnden til en trent mester, mens noen nyanser i penselarbeidet og fargevalg kan tyde p en assistent eller elev som jobbet tett med Cotes.
Dette maleriet har gjennomgtt flere restaureringer over tid og har nylig blitt nye behandlet av Atelier Simonis i Nederland. Restaureringen bestod i fjerne gamle, gulnede lakklag og stabilisere malingslaget, med subtile retusjeringer som ble utfrt for rette opp tidligere skader uten pvirke verkets autentisitet. Den gamle doblingen er bevart, noe som tyder p at lerretet ble forsterket i en tidligere periode, sannsynligvis p 1800-tallet, da mange 1700-tallsverk gjennomgikk lignende behandling.
Den nylige restaureringen har brakt de originale fargetonene og subtile nyansene til penselverket tilbake til livet, og forsterker glansen til silken og de varme hudtonene. Lakklaget er forsiktig fornyet for beskytte maleriet samtidig som det gjenoppretter den opprinnelige lysstyrken og dybden til fargene.
Innenfor den bredere kunsthistoriske konteksten passer dette verket godt inn i den britiske portretttradisjonen p slutten av 1700-tallet, der malere som Reynolds, Gainsborough og Romney fanget aristokratiet med vekt p naturlig eleganse og subtil idealisering. Pvirkningen fra nederlandske og flamske portretter er ogs synlig i mten lyset brukes til fremheve mykheten i huden og stoffets rikdom.
Maleriet samsvarer ogs med rokokkoens estetiske idealer, der en viss letthet og dekorativ raffinement str sentralt. Damens subtile smil og avslappede positur minner om portrettene til Jean-Baptiste Greuze og Franois-Hubert Drouais, franske samtidige som ogs foretrakk lette, elegante komposisjoner med et intimt preg.
Dette eksepsjonelle portrettet, fra kretsen til Francis Cotes, gir et sjeldent innblikk i britiske aristokratiske portretter p slutten av 1700-tallet. Den forsiktige detaljeringen, den balanserte komposisjonen og den subtile belysningen gjr dette verket til et verdifullt tillegg til enhver samling av historisk portrettkunst. Den mulige tilknytningen til verket i Cincinnati Art Museum ker dets kunsthistoriske betydning, mens den nylige restaureringen sikrer at maleriet er i utmerket stand for inkludering i en prestisjefylt samling.
Som et eksempel p overgangen fra pastelltegning til oljemaleri i den britiske skolen, er dette verket ikke bare en estetisk tiltalende anskaffelse, men ogs et viktig dokument om portrettkunstens utvikling p 1700-tallet. En mulighet for samlere og kjennere til skaffe seg et verk av historisk og kunstnerisk verdi.
Verket Dame i den bl kjolen er i forgylt ramme med gipspynt
Totalml: 93x81,5cm
Lerretsml: 76x64,5cm
sende kunstverk innebrer alltid visse risikoer. Selv om frakt er tilgjengelig, anbefaler vi hente kunstverket personlig nr dette alternativet er tilgjengelig. Dersom frakt velges er dette helt p kjpers risiko. Samling gir sikkerhet for at arbeidet mottas uskadd og i optimal stand. Etter kjpet kan du enkelt avtale en avtale for hente kunstverket fra vrt verksted og atelier, hvor det vil vre klart for deg trygt og forsiktig.
Transport Be om et tilbud via nettstedet vrt (Service-transport) eller via Catawikis kundesttte
All forsendelse i profesjonell emballasje DPD, Fedex eller PostNL for forsendelser utenfor EU.
Alle forsendelser er underlagt et tilleggsgebyr for emballasjematerialer, som allerede er inkludert i oppgitt fraktpris.
Kunden er ansvarlig for eventuelle importavgifter og tilleggskostnader som mtte gjelde for levering til utlandet.
Vi streber etter levere dine kunstverk til deg trygt og i optimal stand, med nye oppmerksomhet p pakking og forsendelsesprosedyre. Hvis du har sprsml eller spesielle foresprsler, kan du alltid kontakte Catawikis kundeservice.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Nederland
Catawiki
FINN-kode | 396446790 |
---|---|
Sist endret | 5.3.2025 kl. 14:42 |