Bildegalleri
(1/1)
Scuola Livornese (XX) - Nello studio del pittore - NO RESERVE
Til salgs5 882 kr
Beskrivelse
LIVORNESE SKOLE (XX)
(Aktiv i Toscana, andre halvdel av 1900-tallet)
I malerens atelier
Olje p masonitt, cm. 23,5 x 29,9
signert 'L. MASINI nederst til hyre
Rammeml cm. 42 x 48 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert arbeid. P baksiden: autentisk med skrift. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt ramme (defekter):
Dette verdifulle verket, sentrert om en sjangerscene, er et verk av ekstraordinr skjnnhet, skapt av Livorno-maleren Luigi Masini (Livorno, 1907?).
Verket forestiller et interirmaleratelier, hvor kunstneren snakker med to rikt kledde kvinner i ferd med selge eller viser et stort maleri av damer plassert p staffeliet, mens en annen eldre mann med hatt ser nye p kunstverket. Scenen er avbildet inne i malestudioet, godt dekorert med forskjellige kunstverk.
Vi str faktisk overfor den typologien av billedverk som skildrer realistiske scener og episoder av hverdagen, det skalte SJANGERMALERI. Med raske og eksentriske penselstrk foreviger forfatteren en scene fra hverdagen representert av ulike figurer inne i et studio. Den selvtilfredse pvirkningen av scenen, introduksjonen av figurene i kostymer i kostymer er faktisk i trd med den utbredte smaken fra disse rene som bringer dette verket nrmere eksemplene p Livorno-maleriet fra det tidlige tjuende rhundre.
Den biografiske informasjonen om forfatteren av dette fantastiske verket er sparsom, og iflge det som str p baksiden vet vi at kunstneren fdt i Livorno i 1907 (?)
Han var en del av Gruppo Labronico, en gruppe malere grunnlagt i Livorno og aktiv siden 1920, knyttet til billedopplevelsene utviklet i Toscana og spesielt i selve byen, i rene fr grunnleggelsen.
Den 15. juli 1920, i Romiti-atelieret, malerne Adriano Baracchini-Caputi, Tito Cavagnaro, Gino Cipriani, Goffredo Cognetti, Beppe Guzzi, Giovanni March, Corrado Michelozzi, Renato Natali, Gastone Razzaguta, Renuccio Renuccio, Carlo Romantini, Gino Romaruccio, Carlo Romantini, Gino Romeruccio, Gino Romeruccio, Albertini, Cognetti nni Zannacchini grunnla Labronico Group. Gruppen tiltrakk seg umiddelbart mange artister, bde unge som forfatteren vr og etablerte. S tidlig som i 1909, i miljet til Caff Bardi, Livorno-ekvivalenten til den florentinske Caff Michelangelo, til tross for turbulensen i de forskjellige subjektivitetene, hadde solidaritet blitt smidd rundt en felles kunstnerisk hensikt som ville fortsette gjennom 1920- og 1930-rene, og definere Livorno-bidraget som slikt og gjre det identifiserbart med det figurative i Italia. Labronico-gruppen mottok umiddelbart prestisjetunge invitasjoner til stille ut i tidens prestisjefylte og ettertraktede kunstneriske begivenheter, som Societ Amatori e Cultori i Roma i 1922 og 1927, og promoterte ikke mindre enn atten gruppeutstillinger mellom 1920 og 1932. I 1932, da det faglige systemet med bedriftsutstillinger ble konsolidert, avbrt konsernet som sdan sin aktivitet, som ble gjenopptatt under endrede forhold av kunstnerisk flsomhet i juni 1946, og som med vekslende hendelser har ndd og fortsetter til i dag.
Fra et stilistisk synspunkt representerer det aktuelle verket en dyp uttrykksintensitet som, kombinert med den romantiske meditative karakteren, ikke sky for symbolistiske erindringer, og er akkompagnert av utskjringen av bildet som er helt karakteristisk for omgivelsene, gjennom sammensmeltingen av de kromatiske massene med raske og livlige penselstrk som gir oss et sjeldne, sjeldne, italienske penselstrk i det tidlige rhundret. Figurene til dette maleriet som er pvirket av romantikk og impresjonisme, men som ogs uttrykkes med en fullstendig subjektiv nytelse for fortidens maleri.
Maleriet av god billedkvalitet er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for bruken av fargene, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p arbeidet er cm. 23,5 x 29,9. Kunstnerens signatur er nederst til hyre. P baksiden flger man autentiseringen med inskripsjonen: Autentisk verk av Luigi Marini Livorno-maler av Labronico-gruppen fdt i Livorno i 1907 etterfulgt av signatur. Maleriet er utsmykket med en forgylt treramme (rammestrrelse ca. 42 x 48 x 5 cm, noen defekter til stede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 20245.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Aktiv i Toscana, andre halvdel av 1900-tallet)
I malerens atelier
Olje p masonitt, cm. 23,5 x 29,9
signert 'L. MASINI nederst til hyre
Rammeml cm. 42 x 48 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert arbeid. P baksiden: autentisk med skrift. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt ramme (defekter):
Dette verdifulle verket, sentrert om en sjangerscene, er et verk av ekstraordinr skjnnhet, skapt av Livorno-maleren Luigi Masini (Livorno, 1907?).
Verket forestiller et interirmaleratelier, hvor kunstneren snakker med to rikt kledde kvinner i ferd med selge eller viser et stort maleri av damer plassert p staffeliet, mens en annen eldre mann med hatt ser nye p kunstverket. Scenen er avbildet inne i malestudioet, godt dekorert med forskjellige kunstverk.
Vi str faktisk overfor den typologien av billedverk som skildrer realistiske scener og episoder av hverdagen, det skalte SJANGERMALERI. Med raske og eksentriske penselstrk foreviger forfatteren en scene fra hverdagen representert av ulike figurer inne i et studio. Den selvtilfredse pvirkningen av scenen, introduksjonen av figurene i kostymer i kostymer er faktisk i trd med den utbredte smaken fra disse rene som bringer dette verket nrmere eksemplene p Livorno-maleriet fra det tidlige tjuende rhundre.
Den biografiske informasjonen om forfatteren av dette fantastiske verket er sparsom, og iflge det som str p baksiden vet vi at kunstneren fdt i Livorno i 1907 (?)
Han var en del av Gruppo Labronico, en gruppe malere grunnlagt i Livorno og aktiv siden 1920, knyttet til billedopplevelsene utviklet i Toscana og spesielt i selve byen, i rene fr grunnleggelsen.
Den 15. juli 1920, i Romiti-atelieret, malerne Adriano Baracchini-Caputi, Tito Cavagnaro, Gino Cipriani, Goffredo Cognetti, Beppe Guzzi, Giovanni March, Corrado Michelozzi, Renato Natali, Gastone Razzaguta, Renuccio Renuccio, Carlo Romantini, Gino Romaruccio, Carlo Romantini, Gino Romeruccio, Gino Romeruccio, Albertini, Cognetti nni Zannacchini grunnla Labronico Group. Gruppen tiltrakk seg umiddelbart mange artister, bde unge som forfatteren vr og etablerte. S tidlig som i 1909, i miljet til Caff Bardi, Livorno-ekvivalenten til den florentinske Caff Michelangelo, til tross for turbulensen i de forskjellige subjektivitetene, hadde solidaritet blitt smidd rundt en felles kunstnerisk hensikt som ville fortsette gjennom 1920- og 1930-rene, og definere Livorno-bidraget som slikt og gjre det identifiserbart med det figurative i Italia. Labronico-gruppen mottok umiddelbart prestisjetunge invitasjoner til stille ut i tidens prestisjefylte og ettertraktede kunstneriske begivenheter, som Societ Amatori e Cultori i Roma i 1922 og 1927, og promoterte ikke mindre enn atten gruppeutstillinger mellom 1920 og 1932. I 1932, da det faglige systemet med bedriftsutstillinger ble konsolidert, avbrt konsernet som sdan sin aktivitet, som ble gjenopptatt under endrede forhold av kunstnerisk flsomhet i juni 1946, og som med vekslende hendelser har ndd og fortsetter til i dag.
Fra et stilistisk synspunkt representerer det aktuelle verket en dyp uttrykksintensitet som, kombinert med den romantiske meditative karakteren, ikke sky for symbolistiske erindringer, og er akkompagnert av utskjringen av bildet som er helt karakteristisk for omgivelsene, gjennom sammensmeltingen av de kromatiske massene med raske og livlige penselstrk som gir oss et sjeldne, sjeldne, italienske penselstrk i det tidlige rhundret. Figurene til dette maleriet som er pvirket av romantikk og impresjonisme, men som ogs uttrykkes med en fullstendig subjektiv nytelse for fortidens maleri.
Maleriet av god billedkvalitet er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for bruken av fargene, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p arbeidet er cm. 23,5 x 29,9. Kunstnerens signatur er nederst til hyre. P baksiden flger man autentiseringen med inskripsjonen: Autentisk verk av Luigi Marini Livorno-maler av Labronico-gruppen fdt i Livorno i 1907 etterfulgt av signatur. Maleriet er utsmykket med en forgylt treramme (rammestrrelse ca. 42 x 48 x 5 cm, noen defekter til stede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 20245.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 396885574 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 12:52 |