Bildegalleri
(1/1)
Giovan Battista Salvi, detto Il Sassoferrato (1609 – 1685), Follower of - Madonn
Til salgs37 650 kr
Beskrivelse
Flger av GIOVANNI BATTISTA SALVI,
kalt THE SASSOFERRATO
(Sassoferrato, 1609 Roma, 1685)
Madonna med sovende barn
Olje p lerret, cm. 75,5 x 63
MERK: Arbeid publisert i Intermidiart-katalogen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Uinnrammet arbeid:
Verket illustrerer en episode med Jomfru Maria med den sovende Jesusbarnet, et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og velprvd opplegg p det syttende rhundre, Den hellige familie. Maleriet, i god lesbarhet, plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon: i dette tilfellet viser det til et legendarisk stopp for Den hellige familie, som iflge kristen tradisjon fant sted under hjemreisen etter flukten til Egypt. Skildringen av hellige karakterer i et begrenset rom, de skalte "Sacred Conversations", nt utbredt popularitet fra 1500-tallet.
Scenen er beskrevet med den nevnte Madonna i en trekvart visning, pakket inn i rikelig draperi og vendt mot venstre, hodet hennes hviler p barnet som sover i armene hennes, hodet hviler p hennes hyre skulder. Nedsenket i en mrk og nytral setting dominerer Jomfru- og Barnefigurene, bde i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys. Figurene i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av skjnnheten i ansiktet til jomfruen og barnet, samt av en vestal i lysebl toner av jomfruen, og kroppen til Jesusbarnet flommer over av lys. Dette verket sikter direkte inn p flelsene til betrakteren, p involvering av sansene gjennom et enkelt, direkte, penbart, men likevel engasjerende sprk og ikonografi, denne typiske karakteren markerer utformingen av verket, selv kjrligheten til detaljer er definitivt ladet med den overraskende "visuelle effekten" som er tatt i bruk og etterskt av kunstneren.
Maleriet tilbyr betrakterens blikk og kontemplasjon en veldig komplett og behagelig scene, med en tett og dyrebar billedlig gjengivelse og en flytende kontrast av verdier og bruk av fargetonene brukt i en chiaroscuro-nkkel, p grunn av forfatterens dyktighet og virtuositet.
Maleriet, som vekselvis betraktes som et verk av Sassoferratos verksted, gjengir et emne som er svrt frekventert av kunstneren, i henhold til en ikonografi som er gjentatt og attestert flere ganger: lerreter med samme emne er bevart i London, Wallace Collection og Courtald Institute, Haag, Cramer Gallery, Chambery, Muse des Beaux-Arts (gave av Vittorio Emanrie, Paris, Madrid, Madrid, Paris). a, Pinacoteca Comunale, Urbino, Galleria Nazionale delle Marche, Avignon, Muse Calvet. Ikonografien stammer fra en gravering av Guido Reni, og fokuserer p beskrivelsen av det mme flelsesmessige forholdet mellom mor og snn, i oppgivelsen av svnen fremhevet av den bevisste bredden p draperiene som omslutter figurene, som et slags innbydende rede. I mangel av en direkte sammenligning mellom de ulike replikaene og kopiene, er det svrt vanskelig skille Sassoferratos autografer fra produksjonen av hy kvalitet p verkstedet. Sammenligningen av fotografiske reproduksjoner mellom Sabauda -maleriet og noen av versjonene som er akkreditert med sikkerhet som autograf, for eksempel maleriet som Ato, Comitato Celebrazioni per IL III Centenario della Morte, 1990, s. 60-61, 94-95), ser ut til OP -arbeid, mens du gjentar det utmerkede utfrelsen og kvaliteten.
Giovan Battista Salvi, bedre kjent under navnet hans hjemby, Sassoferrato, fikk sin tidlige utdannelse fra sin far Tarquinio, fr han foretok en avgjrende og formativ reise til Roma. Her studerte han verkene til sin samtidige, Guido Reni, noe som er tydelig i den nvrende billedkomposisjonen. Han ble ogs pvirket av forrige rhundres store mestere, frst og fremst Rafael. Faktisk er Sassoferratos malerier stilistisk gjennomsyret av klassisisme fra det sekstende rhundre, og komposisjonene hans avslrer ofte passasjer av svrt raffinert arkaisme. Selv om han var ettertraktet som portrettr, er kunstneren best hyllet for sine andaktsfulle malerier som i likhet med det nvrende verket er preget av en intim og raffinert tone.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket generelt i god stand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har en patina. Under Woods lys kan man se noen gamle spredte restaureringer og noe lysavdekking og oksidering av den malte overflaten, og noe tap av farge. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Maleriet har ftt ny linje. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 75,5 x 63.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en verdifull forgylt ramme og svrt verdifullt utfrelse.
Herkomst: Coll. Privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli utsatt for forsinkelser p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle problemer og takker for forstelsen.
kalt THE SASSOFERRATO
(Sassoferrato, 1609 Roma, 1685)
Madonna med sovende barn
Olje p lerret, cm. 75,5 x 63
MERK: Arbeid publisert i Intermidiart-katalogen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Uinnrammet arbeid:
Verket illustrerer en episode med Jomfru Maria med den sovende Jesusbarnet, et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og velprvd opplegg p det syttende rhundre, Den hellige familie. Maleriet, i god lesbarhet, plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon: i dette tilfellet viser det til et legendarisk stopp for Den hellige familie, som iflge kristen tradisjon fant sted under hjemreisen etter flukten til Egypt. Skildringen av hellige karakterer i et begrenset rom, de skalte "Sacred Conversations", nt utbredt popularitet fra 1500-tallet.
Scenen er beskrevet med den nevnte Madonna i en trekvart visning, pakket inn i rikelig draperi og vendt mot venstre, hodet hennes hviler p barnet som sover i armene hennes, hodet hviler p hennes hyre skulder. Nedsenket i en mrk og nytral setting dominerer Jomfru- og Barnefigurene, bde i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys. Figurene i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av skjnnheten i ansiktet til jomfruen og barnet, samt av en vestal i lysebl toner av jomfruen, og kroppen til Jesusbarnet flommer over av lys. Dette verket sikter direkte inn p flelsene til betrakteren, p involvering av sansene gjennom et enkelt, direkte, penbart, men likevel engasjerende sprk og ikonografi, denne typiske karakteren markerer utformingen av verket, selv kjrligheten til detaljer er definitivt ladet med den overraskende "visuelle effekten" som er tatt i bruk og etterskt av kunstneren.
Maleriet tilbyr betrakterens blikk og kontemplasjon en veldig komplett og behagelig scene, med en tett og dyrebar billedlig gjengivelse og en flytende kontrast av verdier og bruk av fargetonene brukt i en chiaroscuro-nkkel, p grunn av forfatterens dyktighet og virtuositet.
Maleriet, som vekselvis betraktes som et verk av Sassoferratos verksted, gjengir et emne som er svrt frekventert av kunstneren, i henhold til en ikonografi som er gjentatt og attestert flere ganger: lerreter med samme emne er bevart i London, Wallace Collection og Courtald Institute, Haag, Cramer Gallery, Chambery, Muse des Beaux-Arts (gave av Vittorio Emanrie, Paris, Madrid, Madrid, Paris). a, Pinacoteca Comunale, Urbino, Galleria Nazionale delle Marche, Avignon, Muse Calvet. Ikonografien stammer fra en gravering av Guido Reni, og fokuserer p beskrivelsen av det mme flelsesmessige forholdet mellom mor og snn, i oppgivelsen av svnen fremhevet av den bevisste bredden p draperiene som omslutter figurene, som et slags innbydende rede. I mangel av en direkte sammenligning mellom de ulike replikaene og kopiene, er det svrt vanskelig skille Sassoferratos autografer fra produksjonen av hy kvalitet p verkstedet. Sammenligningen av fotografiske reproduksjoner mellom Sabauda -maleriet og noen av versjonene som er akkreditert med sikkerhet som autograf, for eksempel maleriet som Ato, Comitato Celebrazioni per IL III Centenario della Morte, 1990, s. 60-61, 94-95), ser ut til OP -arbeid, mens du gjentar det utmerkede utfrelsen og kvaliteten.
Giovan Battista Salvi, bedre kjent under navnet hans hjemby, Sassoferrato, fikk sin tidlige utdannelse fra sin far Tarquinio, fr han foretok en avgjrende og formativ reise til Roma. Her studerte han verkene til sin samtidige, Guido Reni, noe som er tydelig i den nvrende billedkomposisjonen. Han ble ogs pvirket av forrige rhundres store mestere, frst og fremst Rafael. Faktisk er Sassoferratos malerier stilistisk gjennomsyret av klassisisme fra det sekstende rhundre, og komposisjonene hans avslrer ofte passasjer av svrt raffinert arkaisme. Selv om han var ettertraktet som portrettr, er kunstneren best hyllet for sine andaktsfulle malerier som i likhet med det nvrende verket er preget av en intim og raffinert tone.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket generelt i god stand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har en patina. Under Woods lys kan man se noen gamle spredte restaureringer og noe lysavdekking og oksidering av den malte overflaten, og noe tap av farge. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Maleriet har ftt ny linje. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 75,5 x 63.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en verdifull forgylt ramme og svrt verdifullt utfrelse.
Herkomst: Coll. Privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli utsatt for forsinkelser p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle problemer og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
Catawiki
FINN-kode | 396886423 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 15:30 |