Bildegalleri
(1/1)
Minichamps, Danhausen Modelcar 1:43 - Modellbil - Danhausen Modelcar (Minichamps
Til salgs1 764 kr
Beskrivelse
Det tilbys en eksklusiv Danhausen Modelcar (Minichamps) 1:43-modell av verdensrekordbilen 1911 Blitzen Benz i en presentasjonsboks av hy kvalitet i begrenset opplag 719/1911.
228,1 km/t, det er den absolutte verdensrekorden: 23. april 1911 ndde Bob Burman denne betagende hastigheten i rekordbilen Benz p 200 hk p stranden i Daytona Beach (Florida) under en rekordkjring over n mil med flyvende start. P den flygende kilometeren oppnr bilen et like spektakulrt merke: her er det 226,7 km/t. Blitzen-Benz, som den rekordstore bilen kalles i USA, beviser i Daytona at den er det raskeste kjretyet p jorden: Burman kjrer 200 hk Benz med dobbelt s hy hastighet som datidens fly kan fly. Og jernbanevognrekorden p 210 km/t fra 1903 er ogs overgtt: Takket vre rekordbilen Benz p 200 hk har bilen erstattet jernbanen som det raskeste transportmiddelet.
Burmans Mercedes-rekord varer i tte r
Og ingen vil utfordre det hvite rekordstore kjretyet, som bare vil f en tysk keiserrn som logo i Amerika, nr som helst snart. Burmans verdensrekorder med Blitzen-Benz ble ikke sltt av noe annet kjrety p tte r fr Ralph de Palmas rekord i februar 1919.
Den rekordstore bilen som ble kjrt av Burman i 1911, og som ble brukt i Nord-Amerika med stor omtale, er bilindustriens antitese til kravet fra selskapets grunnlegger Carl Benz om et rimelig kjrety med en maksimal hastighet p 50 km/t. Det var nettopp suksessene til bilen, opprinnelig kalt Lightning Benz og deretter germanisert som Blitzen-Benz av den amerikanske arrangementssjefen Ernie Moross, som brakte Mannheim-merket mer inn i bevisstheten til et publikum som er interessert i motorsport p begynnelsen av 1900-tallet.
En Mercedes er den frste bilen som bryter 200 km/t-merket
Benz 200 hk satte sine frste rekorder i Europa: 8. november 1909 brt Victor Hmry 200 km/t-barrieren for frste gang i Europa og for frste gang i en bil med forbrenningsmotor: P den davrende hyhastighetsbanen p Brooklands i England oppndde han en flygende start p 200 km/t p 40,64 km/t. 205,7 km/t. Men de europeiske racerbanene er ikke store nok til at Benz 200 hk rekordbil kan kjres til sitt fulle potensial. Derfor var Bob Burman den frste til sette den absolutte rekorden for landkjrety p 228,1 km/t i Daytona Beach.
En kopi av "Blitzen-Benz"-legenden er utstilt i Mercedes-Benz-museet
Daytona-konkurransebilen ble solgt til Stoughton Fletcher i 1913. Han fikk den konvertert av Bob Burman i lpet av 1914 og solgte Blitzen-Benz til Harry Harkness i 1915. Den 2. november 1915 ble det betydelig modifiserte kjretyet lagt inn som en Burman Special ved starten i Sheepshead Bay, New York/USA, for konkurrere i et sammenligningslp mot Ralph de Palma i en solstrle. I 1916 hadde Burman en ddsulykke i en Peugeot. Etterp skal Blitzen-Benz tilbake til Europa. I psken 1922 dukket den opp p Brooklands, malt hvit, med et modifisert motordeksel og en ny radiator. Freren er grev Louis Vorow Zborowski, men han oppnr ingen reell suksess med Blitzen-Benz og demonterer bilen i 1923. Men legenden om Blitzen-Benz lever fortsatt. Vitner til denne epoken er flere kjretyer av denne typen samt to kopier av hy kvalitet som er bevart. Blant annet er en Benz 200 hk rekordbil utstilt i Mercedes-Benz Museum.
228,1 km/t, det er den absolutte verdensrekorden: 23. april 1911 ndde Bob Burman denne betagende hastigheten i rekordbilen Benz p 200 hk p stranden i Daytona Beach (Florida) under en rekordkjring over n mil med flyvende start. P den flygende kilometeren oppnr bilen et like spektakulrt merke: her er det 226,7 km/t. Blitzen-Benz, som den rekordstore bilen kalles i USA, beviser i Daytona at den er det raskeste kjretyet p jorden: Burman kjrer 200 hk Benz med dobbelt s hy hastighet som datidens fly kan fly. Og jernbanevognrekorden p 210 km/t fra 1903 er ogs overgtt: Takket vre rekordbilen Benz p 200 hk har bilen erstattet jernbanen som det raskeste transportmiddelet.
Burmans Mercedes-rekord varer i tte r
Og ingen vil utfordre det hvite rekordstore kjretyet, som bare vil f en tysk keiserrn som logo i Amerika, nr som helst snart. Burmans verdensrekorder med Blitzen-Benz ble ikke sltt av noe annet kjrety p tte r fr Ralph de Palmas rekord i februar 1919.
Den rekordstore bilen som ble kjrt av Burman i 1911, og som ble brukt i Nord-Amerika med stor omtale, er bilindustriens antitese til kravet fra selskapets grunnlegger Carl Benz om et rimelig kjrety med en maksimal hastighet p 50 km/t. Det var nettopp suksessene til bilen, opprinnelig kalt Lightning Benz og deretter germanisert som Blitzen-Benz av den amerikanske arrangementssjefen Ernie Moross, som brakte Mannheim-merket mer inn i bevisstheten til et publikum som er interessert i motorsport p begynnelsen av 1900-tallet.
En Mercedes er den frste bilen som bryter 200 km/t-merket
Benz 200 hk satte sine frste rekorder i Europa: 8. november 1909 brt Victor Hmry 200 km/t-barrieren for frste gang i Europa og for frste gang i en bil med forbrenningsmotor: P den davrende hyhastighetsbanen p Brooklands i England oppndde han en flygende start p 200 km/t p 40,64 km/t. 205,7 km/t. Men de europeiske racerbanene er ikke store nok til at Benz 200 hk rekordbil kan kjres til sitt fulle potensial. Derfor var Bob Burman den frste til sette den absolutte rekorden for landkjrety p 228,1 km/t i Daytona Beach.
En kopi av "Blitzen-Benz"-legenden er utstilt i Mercedes-Benz-museet
Daytona-konkurransebilen ble solgt til Stoughton Fletcher i 1913. Han fikk den konvertert av Bob Burman i lpet av 1914 og solgte Blitzen-Benz til Harry Harkness i 1915. Den 2. november 1915 ble det betydelig modifiserte kjretyet lagt inn som en Burman Special ved starten i Sheepshead Bay, New York/USA, for konkurrere i et sammenligningslp mot Ralph de Palma i en solstrle. I 1916 hadde Burman en ddsulykke i en Peugeot. Etterp skal Blitzen-Benz tilbake til Europa. I psken 1922 dukket den opp p Brooklands, malt hvit, med et modifisert motordeksel og en ny radiator. Freren er grev Louis Vorow Zborowski, men han oppnr ingen reell suksess med Blitzen-Benz og demonterer bilen i 1923. Men legenden om Blitzen-Benz lever fortsatt. Vitner til denne epoken er flere kjretyer av denne typen samt to kopier av hy kvalitet som er bevart. Blant annet er en Benz 200 hk rekordbil utstilt i Mercedes-Benz Museum.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Tyskland
Catawiki
FINN-kode | 396909830 |
---|---|
Sist endret | 8.3.2025 kl. 18:45 |