Bildegalleri
(1/1)
Wassily Kandinsky (1866-1944) - Improvisation on Mahogany, 1910 - Artprint - 28
Til salgs1 701 kr
Beskrivelse
Vakkert, uttrykksfullt kunsttrykk av Wassily Kandinsky i formatet 28 x 36 cm med tittelen Improvisation on Mahogany (1910). Verket er et trykk av hy kvalitet p solid papir og i meget god stand.
Kunstner: Wassily Kandinsky
Tittel: Improvisasjon p mahogni (1910)
Type: Kunsttrykk
Teknikk: Skriv ut p sterkt papir
Originalitet: Reproduksjon
Brettml: 28 x 36 cm
Tilstand: Ny
Opprinnelse: Kunstforlag
Tid: Ekspresjonisme
Nasjonalitet: russisk kunst
Wassily Kandinsky:
Wassily Kandinsky, fdt 1866 i Moskva og dd 1944 i Neuilly-sur-Seine, Frankrike, regnes som en av de mest betydningsfulle kunstnerne i det 20. rhundre og som en pioner innen abstrakt kunst. Han var ikke bare maler, men ogs en kunstteoretiker, hvis skrifter om farge og form har hatt en varig innflytelse p kunstverdenen. Kandinsky trodde p kunstens spirituelle kraft og s p abstrakt maleri som en mte uttrykke flelsesmessige og ndelige sannheter bortom den synlige verden.
Kandinsky begynte sin karrire relativ sent. Etter ha studert juss frst, viet han seg til maleriet fra han var 30 r gammel. Etter studier i Mnchen og en frste kunstnerisk fase, som var pvirket av jugendstil og russisk folkunst, vendte Kandinsky seg mot abstrakt kunst. Hans tidlige verk viser fortsatt figurative elementer, men i dem begynner han allerede lsne seg fra den realistiske fremstillingen og bruke farger og former som autonome uttrykksmidler.
I 1911 grunnla Kandinsky sammen med Franz Marc kunstnergruppen "Der Blaue Reiter", et lst fellesskap av ekspresjonistiske kunstnere, som inkluderte Paul Klee, August Macke og Gabriele Mnter. Gruppen satte det ndelige og emosjonelle kraften i kunsten i fokus og betraktet farge som et sentralt middel for fremstille indre, ndelige tilstander. Kandinskys malerier fra denne tiden, som "Komposisjon V" (1911) og "Impresjon III (Konsert)" (1911), er preget av intense farger og en kende avstand fra figurativ framstilling. Disse verkene markerer Kandinskys vei mot fullstendig abstraksjon.
Et av de mest kjente verkene til Kandinsky er "Komposisjon VII" (1913), et storsltt, komplekst maleri som viser et tett nettverk av former, linjer og farger. I dette verket kommer hans streben etter forene musikk og maleri til uttrykk. Kandinsky var overbevist om at kunst, p samme mte som musikk, ikke er avhengig av fremstille den ytre verden for formidle emosjonelle og ndelige innhold. I denne sammenhengen myntet han begrepet "indre klang", som beskriver ideen om at abstrakte former og farger kan fremkalle emosjonelle og ndelige resonanser hos betrakteren.
Under frste verdenskrig vendte Kandinsky tilbake til Russland, hvor han arbeidet som kulturfunksjonr. Men den revolusjonre kunstpolitikken i tidlig Sovjetunionen svarte ikke til hans forestillinger, s han forlot landet i 1921. Han flyttet til Tyskland og begynte undervise ved Bauhaus fra 1922, en av de viktigste kunst- og designsjernene i den moderne tid. Ved Bauhaus samarbeidet Kandinsky med kunstnere som Paul Klee, Lyonel Feininger og Lszl Moholy-Nagy, og utviklet sine teorier om geometri og farge videre. I denne fasen ble verkene hans stadig mer geometriske, som i "Gul-Rd-Bl" (1925), hvor han arrangerte enkle geometriske former som sirkler, trekanter og linjer til en harmonisk, fargerik komposisjon.
Etter stengingen av Bauhaus av nazistene i 1933, flyttet Kandinsky til Frankrike, hvor han bodde frem til sin dd. I sine sene verk, som "Komposisjon X" (1939), vendte han tilbake til friere, organiske former, men kombinerte dem med de klare geometriske strukturene han hadde utviklet ved Bauhaus.
Kandinskys innflytelse p moderne kunst kan knapt overvurderes. Som pioner innen abstraksjon og viktig teoretiker har han preget generasjoner av kunstnere, inkludert abstrakte ekspresjonister som Jackson Pollock og Mark Rothko, samt representanter for fargefeltmaleri og geometrisk abstraksjon. Hans skrifter, spesielt "Om det ndelige i kunsten" (1911) og "Punkt og linje til flate" (1926), forblir grunnleggende for forstelsen av moderne kunst og betydningen av farge og form som uttrykksmidler.
Sammenfattet forblir Wassily Kandinsky en nkkelfigur i kunst fra det 20. rhundre, hvis verk og teorier revolusjonerte konseptet om abstraksjon i maleri. Hans overbevisning om at kunst ikke ndvendigvis m avbilde den synlige verden, men kan uttrykke indre, ndelige realiteter, forblir et av de sentrale arven i moderne kunst.
Relaterte artister:
Paul Klee, Franz Marc, August Macke, Gabriele Mnter, Alexej von Jawlensky, Lyonel Feininger, Johannes Itten, Oskar Schlemmer, Lszl Moholy-Nagy, Piet Mondrian, Kazimir Malevich
Fraktinformasjon:
Vi ruller utskrifter p sterke papprr, pakker dem inn i blgepapp og sender dem i solide esker med sporingsnummer.
Om oss:
Vi har vrt aktive i kunsthandelen i over 20 r og har lang erfaring med profesjonell hndtering og frakt av kunstverk.
- Ingen frakt til Kanariyene -
Kunstner: Wassily Kandinsky
Tittel: Improvisasjon p mahogni (1910)
Type: Kunsttrykk
Teknikk: Skriv ut p sterkt papir
Originalitet: Reproduksjon
Brettml: 28 x 36 cm
Tilstand: Ny
Opprinnelse: Kunstforlag
Tid: Ekspresjonisme
Nasjonalitet: russisk kunst
Wassily Kandinsky:
Wassily Kandinsky, fdt 1866 i Moskva og dd 1944 i Neuilly-sur-Seine, Frankrike, regnes som en av de mest betydningsfulle kunstnerne i det 20. rhundre og som en pioner innen abstrakt kunst. Han var ikke bare maler, men ogs en kunstteoretiker, hvis skrifter om farge og form har hatt en varig innflytelse p kunstverdenen. Kandinsky trodde p kunstens spirituelle kraft og s p abstrakt maleri som en mte uttrykke flelsesmessige og ndelige sannheter bortom den synlige verden.
Kandinsky begynte sin karrire relativ sent. Etter ha studert juss frst, viet han seg til maleriet fra han var 30 r gammel. Etter studier i Mnchen og en frste kunstnerisk fase, som var pvirket av jugendstil og russisk folkunst, vendte Kandinsky seg mot abstrakt kunst. Hans tidlige verk viser fortsatt figurative elementer, men i dem begynner han allerede lsne seg fra den realistiske fremstillingen og bruke farger og former som autonome uttrykksmidler.
I 1911 grunnla Kandinsky sammen med Franz Marc kunstnergruppen "Der Blaue Reiter", et lst fellesskap av ekspresjonistiske kunstnere, som inkluderte Paul Klee, August Macke og Gabriele Mnter. Gruppen satte det ndelige og emosjonelle kraften i kunsten i fokus og betraktet farge som et sentralt middel for fremstille indre, ndelige tilstander. Kandinskys malerier fra denne tiden, som "Komposisjon V" (1911) og "Impresjon III (Konsert)" (1911), er preget av intense farger og en kende avstand fra figurativ framstilling. Disse verkene markerer Kandinskys vei mot fullstendig abstraksjon.
Et av de mest kjente verkene til Kandinsky er "Komposisjon VII" (1913), et storsltt, komplekst maleri som viser et tett nettverk av former, linjer og farger. I dette verket kommer hans streben etter forene musikk og maleri til uttrykk. Kandinsky var overbevist om at kunst, p samme mte som musikk, ikke er avhengig av fremstille den ytre verden for formidle emosjonelle og ndelige innhold. I denne sammenhengen myntet han begrepet "indre klang", som beskriver ideen om at abstrakte former og farger kan fremkalle emosjonelle og ndelige resonanser hos betrakteren.
Under frste verdenskrig vendte Kandinsky tilbake til Russland, hvor han arbeidet som kulturfunksjonr. Men den revolusjonre kunstpolitikken i tidlig Sovjetunionen svarte ikke til hans forestillinger, s han forlot landet i 1921. Han flyttet til Tyskland og begynte undervise ved Bauhaus fra 1922, en av de viktigste kunst- og designsjernene i den moderne tid. Ved Bauhaus samarbeidet Kandinsky med kunstnere som Paul Klee, Lyonel Feininger og Lszl Moholy-Nagy, og utviklet sine teorier om geometri og farge videre. I denne fasen ble verkene hans stadig mer geometriske, som i "Gul-Rd-Bl" (1925), hvor han arrangerte enkle geometriske former som sirkler, trekanter og linjer til en harmonisk, fargerik komposisjon.
Etter stengingen av Bauhaus av nazistene i 1933, flyttet Kandinsky til Frankrike, hvor han bodde frem til sin dd. I sine sene verk, som "Komposisjon X" (1939), vendte han tilbake til friere, organiske former, men kombinerte dem med de klare geometriske strukturene han hadde utviklet ved Bauhaus.
Kandinskys innflytelse p moderne kunst kan knapt overvurderes. Som pioner innen abstraksjon og viktig teoretiker har han preget generasjoner av kunstnere, inkludert abstrakte ekspresjonister som Jackson Pollock og Mark Rothko, samt representanter for fargefeltmaleri og geometrisk abstraksjon. Hans skrifter, spesielt "Om det ndelige i kunsten" (1911) og "Punkt og linje til flate" (1926), forblir grunnleggende for forstelsen av moderne kunst og betydningen av farge og form som uttrykksmidler.
Sammenfattet forblir Wassily Kandinsky en nkkelfigur i kunst fra det 20. rhundre, hvis verk og teorier revolusjonerte konseptet om abstraksjon i maleri. Hans overbevisning om at kunst ikke ndvendigvis m avbilde den synlige verden, men kan uttrykke indre, ndelige realiteter, forblir et av de sentrale arven i moderne kunst.
Relaterte artister:
Paul Klee, Franz Marc, August Macke, Gabriele Mnter, Alexej von Jawlensky, Lyonel Feininger, Johannes Itten, Oskar Schlemmer, Lszl Moholy-Nagy, Piet Mondrian, Kazimir Malevich
Fraktinformasjon:
Vi ruller utskrifter p sterke papprr, pakker dem inn i blgepapp og sender dem i solide esker med sporingsnummer.
Om oss:
Vi har vrt aktive i kunsthandelen i over 20 r og har lang erfaring med profesjonell hndtering og frakt av kunstverk.
- Ingen frakt til Kanariyene -
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Tyskland
FINN-kode | 399769801 |
---|---|
Sist endret | 26.3.2025 kl. 14:53 |