GC Shutter E Getty Images 1

Fokuserte på DIB: fikk 178 % flere søknader på sommerjobb

Hva gjør du når du får færre søkere på stillingene du legger ut, og de fleste som søker har lik bakgrunn og kompetanse? 

SvD (Svenska Dagbladet) begynte å tenke DIB i rekrutteringsprosessen for å finne kandidater med andre ferdigheter og et friskt perspektiv. Det ga utrolige resultater!

2022: Den samlede kompetansen, erfaringen og sammensetningen i SvDs team hadde rett og slett blitt for smal og homogen.

Teamet så at dette ikke bare påvirket muligheten SvD hadde til å dekke saker som omhandlet minoriteter; det påvirket også tilliten leserne og annonsørene hadde til avisen, samt at det førte til begrenset innovasjon.

SvD prioriterte kandidater med formell journalistutdanning og flere års redaksjonell erfaring. Det var vanskelig å finne noen som snakket andre språk enn svensk og engelsk, eller hadde kjennskap til minoritetsgrupper.

Dette førte til:

  • Synkende antall søknader de siste årene (316 i 2021 vs. 192 i 2022)
  • Lavere kompetansenivå hos søkerne
  • Mange av søkerne hadde lik profil
  • Mindre enn 2 % hadde kompetanse i de største minoritetsspråkene i Sverige

Slik rekrutterte SvD til sommerjobber før:

Hva gjør man, da?

SvD så at her måtte de tenke nytt rundt måten teamet rekrutterte på. Fokuset måtte ligge på DIB (diversity, inclusion and belonging; mangfold, inkludering og tilhørighet på norsk) for at avisen skulle nå målene de hadde satt seg – nå skulle DIB inn i SvDs treårsplan, og forankres i rigget.

Kandidater skulle ikke lenger bli silt ut dersom de ikke hadde journalistisk erfaring, og søkere som kunne minoritetsspråk eller hadde en annen bakgrunn enn "normen" var ønskelig. Rekrutteringen skulle være mer inkluderende, og man trengte ikke å være en ferdigslipt journalist for å få sjansen.

Dette gjorde SvD:

  • Brukte en mer imøtekommende tone uten lange kravlister
  • Brukte inkluderende og relaterbare bilder
  • Fremhevet behovet for annen kompetanse og nye perspektiver høyt oppe i annonsen
  • Droppet printannonser og gikk all in i sosiale medier

Slik ble de nye annonsene

Ingen printannonser eller betalt annonsering, kun organiske SoMe-poster!

Resultat: Kampanjen økte antallet søkere med 178 %

Ikke bare kom det inn flere søknader enn tidligere som et resultat av kampanjen; mange som søkte hadde også en annen profil. Antallet søknader økte med 178 % fra 2022 til 2023, over 50 søknader matchet det nye kompetanserammeverket, og rekruttererne kalte inn flere enn vanlig til intervju.

Disse fikk sommerjobb i SvD:

  • En reporter med somalisk som morsmål, som har blitt fast ansatt
  • En reporter som snakker persisk
  • En avisredaktør med assyrisk som morsmål, som fikk forlenget ansettelsen ut september
  • En webredaktør med serbisk som morsmål
  • En webredaktør som snakker kurdisk (sorani), som fikk forlenget ansettelsen til våren 2024

Nå til sommeren 2024 har SvD brukt samme konsept, med nytt bildemateriale og annonsetekst, og fått kjempegode resultater: antallet søkere har økt med 40 % siden 2023.

Dette sier Maria Rimpi, HR-Manager i SvD: "För SvD har fokuset på mångfald inneburit att vi fått in ny kompetens som vi verkligen behöver, men också att vi brutit en mångårig negativ trend med färre sökande på våra jobbannonser. Att arbeta med DIB behöver inte vara stort och komplicerat, vi gjorde några enkla förändringar som gav otroligt goda resultat."

Vi gratulerer SvD med gode resultater, og håper mange andre kan la seg inspirere til å tenke DIB i rekrutteringen!

*SvD, Svenska Dagbladet, er en del av Schibsted.