Foto: Johnny Vaet Nordskog
Foto: Johnny Vaet Nordskog

– Jeg vil gjøre Norge til verdens beste land å være annerledes i

Bli kjent med vår Head of DIB, Sumeet Singh Patpatia!

Sumeet Singh Patpatia (han/ham)

Født og oppvokst: Bogstad i Oslo

Stillingstittel: Head of Diversity, Inclusion & Belonging

Utdanningsbakgrunn: Master of Science in Business and Economics, Major in Strategy, ved Handelshøyskolen BI. Tilleggsutdanning i kunst og design ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Sumeet Singh Patpatia, Head of Diversity, Inclusion & Belonging i Schibsted, kjenner både norsk og indisk kultur inn og ut. Han er født og oppvokst på vestkanten i Oslo, og har en mangfoldskompetanse som gjør ham perfekt posisjonert til å hjelpe bedrifter å skape inkluderende arbeidsmiljøer. Her får du møte ham!

Hei, Sumeet! Hvorfor har du et så sterkt ønske om å gjøre Norge til verdens beste land å være annerledes i?

Hei! Hmm, jeg har jo vokst opp i Oslo som sikh og alltid følt meg annerledes. Jeg har kjent på kroppen og sjelen hva det vil si å skille seg ut fra det «norske» samfunnet, og samtidig har jeg også følt meg annerledes i sikh-samfunnet. Jeg vokste opp på Bogstad, uten et sterkt sikh-samfunn rundt meg. Denne følelsen av «utenforskap» har gjort at jeg ser muligheten for å bygge broer. Mange synes sikkert jeg er koko, men jeg tror Norge er et av de få stedene hvor det kan bli skikkelig bra å være annerledes.

Hvorfor er det viktig å gjøre mangfold, inkludering og tilhørighet til en naturlig del av arbeidslivet? Og hvordan vil det gagne bedrifter og kandidater?

Jeg mener at mangfold, inkludering og tilhørighet bør være en naturlig del av arbeidslivet, ikke noe vi stadig må påminnes om via foredrag og workshops. Hvis du spør folk om de har mer å bidra med som kan være relevant for selskapet de jobber i, vil mange si ja. Det viser at vi har et stort, ubenyttet potensial. Ofte holder folk tilbake fordi de ikke føler at de passer inn i den rådende kulturen, eller fordi de er redde for å vise hele seg selv. Det er et tap, både for individet og for bedriften.

Det å få inn ulike perspektiver og ulike mennesker er sunt. Vi er veldig glade i oss selv, så ofte rekrutterer vi folk som ligner på oss selv. Vi finner lett en kjemi med de som har gått på samme skole som oss, har hytte på samme sted, eller på andre måter er like oss. Da kan vi ende opp med å ignorere de som har andre bakgrunner og erfaringer som kunne styrket teamet. Når vi rekrutterer folk som er like oss selv, rekrutterer vi kanskje også folk med de samme privilegiene som oss selv. Da legges byrden på de som ikke har de samme privilegiene, og det blir et tap for både organisasjonene og samfunnet.

Psst, har du sett vår DIB Playbook, som forteller deg alt du trenger å vite om inkluderende rekruttering? Last den ned her.

Hva er det verste du kan se i en stillingsannonse?

Det må bli en annonse som ikke er inviterende eller inkluderende. For eksempel, når en bedrift bare viser menn i bildene i annonsene sine, sender de et signal om at kvinner ikke er velkomne. Ja, jeg har sett det i 2024! Annonser som er så kravstore at nåløyet blir minimalt er heller ikke bra. Og annonser som ser helt like ut som for 20 år siden, hvor det er helt tydelig at bedriften ikke har tenkt på hvordan de kan treffe dagens kandidater... Litt dødsannonsepreg, liksom, det er ikke inspirerende.

… og det beste, da?

Det beste er når annonsen forteller en historie, og når de går litt bort ifra det tradisjonelle med x antall års erfaring innen ditt og datt. Jeg legger merke til de selskapene som er åpne for et bredt spekter av ferdigheter, og som ikke låser seg fast i tradisjonelle krav.

Da jeg vurderte jobber innen mangfold og inkludering, skilte Schibsteds annonse seg ut fordi den var så åpen for folk fra alle bakgrunner og fordi den fortalte en historie. Den var ærlig på at Schibsted hadde fått til dette med kjønnsbalanse, men nå ville de ta det et steg videre og bli enda mer inkluderende.

Nysgjerrig på hvordan annonsen så ut? Ta en titt her!

  • Sumeet Singh Patpatia, Head of Diversity, Inclusion & Belonging i Schibsted Nordic Marketplaces.

    Sumeet Singh Patpatia, Head of Diversity, Inclusion & Belonging i Schibsted Nordic Marketplaces.

Hvilke feil har du gjort i DIB-sammenheng som du har lært mye av?

En viktig lærdom for meg har vært å forstå at når jeg og noen andre snakker om det samme, så snakker vi likevel ikke alltid om det samme. Vi har forskjellige bakgrunner, og det gjør at vi forstår ting ulikt.

Jeg husker jeg fortalte en historie om nevromangfold en gang, og forklarte at mange personer med autisme kan like å ha faste rutiner, som for eksempel en fast pult å komme til hver dag. Det var lett å forstå for gruppa jeg forklarte det til. Andre ting jeg fortalte var ikke like innlysende og lette å forstå, og jeg tror det var fordi de ikke kunne relatere seg til situasjonene. De som har opplevd ekskludering selv, eller blant sine nære, er ofte mye mer engasjerte. Det er virkelig en menneskeavhengig prosess. Jeg har lært at jeg må være enda skarpere, tydeligere og mer direkte i min kommunikasjon, og ikke bare anta at folk tenker likt som meg.

Hva er ditt største ønske for fremtiden, karrieremessig?

Oi, det er vanskelig! Jeg har aldri vært en person som setter seg langtidsmål. Folk sier ofte at man må være målrettet, men det stresser meg bare, for jeg liker å ta én dag om gangen. En veldig bra sjef jeg hadde en gang ga meg et råd som forandret hvordan jeg ser på dette: "Gjør en god jobb der du er, så går resten av seg selv."

Nå føler jeg at jeg har funnet drømmejobben min i Schibsted. Det er min ikigai – et japansk konsept som handler om å finne balansen mellom det du elsker, det du er god på, det verden trenger, og det du kan få betalt for. For meg handler det om å skape bevegelse, om å ta folk med på en reise av læring og utvikling. Det er det som driver meg videre 💙