Hei, Sumeet! Hvorfor har du et så sterkt ønske om å gjøre Norge til verdens beste land å være annerledes i?
Hei! Hmm, jeg har jo vokst opp i Oslo som sikh og alltid følt meg annerledes. Jeg har kjent på kroppen og sjelen hva det vil si å skille seg ut fra det «norske» samfunnet, og samtidig har jeg også følt meg annerledes i sikh-samfunnet. Jeg vokste opp på Bogstad, uten et sterkt sikh-samfunn rundt meg. Denne følelsen av «utenforskap» har gjort at jeg ser muligheten for å bygge broer. Mange synes sikkert jeg er koko, men jeg tror Norge er et av de få stedene hvor det kan bli skikkelig bra å være annerledes.
Hvorfor er det viktig å gjøre mangfold, inkludering og tilhørighet til en naturlig del av arbeidslivet? Og hvordan vil det gagne bedrifter og kandidater?
Jeg mener at mangfold, inkludering og tilhørighet bør være en naturlig del av arbeidslivet, ikke noe vi stadig må påminnes om via foredrag og workshops. Hvis du spør folk om de har mer å bidra med som kan være relevant for selskapet de jobber i, vil mange si ja. Det viser at vi har et stort, ubenyttet potensial. Ofte holder folk tilbake fordi de ikke føler at de passer inn i den rådende kulturen, eller fordi de er redde for å vise hele seg selv. Det er et tap, både for individet og for bedriften.
Det å få inn ulike perspektiver og ulike mennesker er sunt. Vi er veldig glade i oss selv, så ofte rekrutterer vi folk som ligner på oss selv. Vi finner lett en kjemi med de som har gått på samme skole som oss, har hytte på samme sted, eller på andre måter er like oss. Da kan vi ende opp med å ignorere de som har andre bakgrunner og erfaringer som kunne styrket teamet. Når vi rekrutterer folk som er like oss selv, rekrutterer vi kanskje også folk med de samme privilegiene som oss selv. Da legges byrden på de som ikke har de samme privilegiene, og det blir et tap for både organisasjonene og samfunnet.
Psst, har du sett vår DIB Playbook, som forteller deg alt du trenger å vite om inkluderende rekruttering? Last den ned her.
Hva er det verste du kan se i en stillingsannonse?
Det må bli en annonse som ikke er inviterende eller inkluderende. For eksempel, når en bedrift bare viser menn i bildene i annonsene sine, sender de et signal om at kvinner ikke er velkomne. Ja, jeg har sett det i 2024! Annonser som er så kravstore at nåløyet blir minimalt er heller ikke bra. Og annonser som ser helt like ut som for 20 år siden, hvor det er helt tydelig at bedriften ikke har tenkt på hvordan de kan treffe dagens kandidater... Litt dødsannonsepreg, liksom, det er ikke inspirerende.
… og det beste, da?
Det beste er når annonsen forteller en historie, og når de går litt bort ifra det tradisjonelle med x antall års erfaring innen ditt og datt. Jeg legger merke til de selskapene som er åpne for et bredt spekter av ferdigheter, og som ikke låser seg fast i tradisjonelle krav.
Da jeg vurderte jobber innen mangfold og inkludering, skilte Schibsteds annonse seg ut fordi den var så åpen for folk fra alle bakgrunner og fordi den fortalte en historie. Den var ærlig på at Schibsted hadde fått til dette med kjønnsbalanse, men nå ville de ta det et steg videre og bli enda mer inkluderende.
Nysgjerrig på hvordan annonsen så ut? Ta en titt her!