Her finner du ofte stilte spørsmål, samt noen nyttige guider og ressurser. Dette er for deg som akkurat har blitt kunde hos oss, eller for deg som trenger en liten oppfriskning. Vi hjelper deg i gang!
Det er aldri for sent å lære nye triks!
For at du skal lykkes med dine annonser og vite om alle mulighetene dine, har vi her samlet våre mest besvarte spørsmål. Dette kan være nyttig både for deg som er ny, og deg som har vært kunde hos oss en stund! Klikk på listeelementene under, og få svar på det du lurer mest på.
Annonsering og synlighet
Vår fakturaleverandør er Riverty Norway AS. Dersom du ønsker en fakturakopi, få oversikt over utestående beløp eller har andre fakturaspørsmål, kan du sende en e-post til finn.no@riverty.no, eller ringe på 22 87 89 53.
Fornying av annonsen: Enkelte ganger er det nødvendig å relansere boliger som ikke blir solgt i første runde. Med Fornying av annonsen vil boligen løftes til toppen av søket, og relevante kjøpere vil varsles på nytt.
Fornying/løfting kan kjøpes dersom det er 20 dager siden første publisering, eller 20 dager siden siste fornying.
*Våre brukere/privatkunder opplever gjentatte varslinger på samme annonser som forstyrrende, noe som reduserer effekten for de konkurrerende boligene. Vi anbefaler derfor at man vurderer andre synlighets- eller effektprodukter først.
Dersom annonsen din oppfyller et av kriteriene, men likevel ikke fornyes, må du ta kontakt med din kontaktperson i FINN. Vi hjelper deg gjerne!
Dette får du full oversikt over i Admin, eller i vårt bedriftssenter, under annonsen det gjelder!
Les mer om våre Nybygg prosjekt-annonser her, eller om våre Nybygg Kommer for salg-annonser her.
Blink er et tilleggsprodukt som må bestilles gjennom vårt bestillingssystem i Admin. Logg inn i Admin og velg den aktuelle annonsen, så kan du kjøpe Blink.
Bedriftskunder kan inngå en partneravtale med oss slik at Blink automatisk bestilles for alle annonsene dere publiserer, med rabatterte priser. Ta kontakt med oss på eiendomkoordinator@finn.no, så hjelper vi dere i gang.
Bildene du bruker er for mange det som skaper mest oppmerksomhet. Sammen med en god overskrift, er det første bildet avgjørende. Vi har samlet de beste tipsene som gir deg økt effekt og flere på visning.
Hva får mest oppmerksomhet i en boligannonse? Hvordan kan du følge med på effekten av annonsen? Og hva gjør du dersom du trenger mer oppmerksomhet før visning?
FINN Admin er vår administrasjonsportal - din brukerportal - for FINN-annonser. Du kan få full oversikt over FINN Admin ved å laste ned vår brukerguide i PDF-format!
Har du spørsmål kan du alltids ta kontakt med oss på 22 86 44 10.
Gå inn på "Min FINN" som ligger øverst til høyre på FINN.no. Scroll ned, og så finner du "For bedrifter" nederst i menyen. Det er der du finner annonser du har publisert for bedriften din.
Dette betyr at du ikke har en aktiv partneravtale hos oss. Ta kontakt med din kundekontakt (det står opplyst hvem dette er i Admin), så setter vi opp en ny kontrakt for deg.
Ja! Det kan du.
1. Logg inn på kontoen her 2. Klikk på "Brukere" 3. Legg til de du ønsker
OBS! Nye brukere må legges til med e-postadressen som er knyttet til deres Schibsted-konto. Dette kan de sjekke ved å se hvilken adresse de er logget inn på FINN.no med.
Du kan også ta kontakt med din kontaktperson i FINN eller vårt koordinatorteam på eiendomkoordinator@finn.no dersom du ønsker det.
1: Gå inn på bedriftskontoen 2: Klikk på "Brukere" 3: Marker navnet på den brukeren som du vil fjerne 4: Trykk på "Slette"
En Schibsted-konto (i mars 2018 endret dette navn fra SPID-konto), er en felles påloggings- og betalingsløsning for Schibsted-selskaper. Derfor bruker man for eksempel samme brukernavn og passord på en rekke tjenester, som FINN, Aftenposten og VG.
Når du bruker denne til å logge inn på www.finn.no, kommer du til din personlige FINN-konto - dette er deg som privatperson.
Når du blir bedriftskunde hos oss, spør vi etter en e-post som vi kan bruke som admin-/superbruker for bedriften. Ofte er denne e-posten allerede brukt av deg på din personlige FINN-bruker, og da spør vi etter og bruker den. Du logger da på Admin med samme e-post og passord som du bruker for å logge inn på FINN til vanlig, etter at vi har satt opp Admin-tilgang til deg (dersom du ikke har brukt FINN før, lages bare en helt ny bruker).
Det er to måter å logge seg inn i Admin på:
1) Gå inn på www.finn.no/finn/admin/, og du kommer enten rett inn eller rett til pålogging 2) Gå til www.finn.no, og klikk så på "Min Finn" øverst i høyre hjørne (enten logger du inn her, eller så er du logget inn allerede). Scroll litt ned når du har kommet inn på din profil. Der ligger det en grå knapp som heter "For bedrifter. Se hvilke bedrifter du har tilgang til". Klikk på den, så kommer du videre til Admin.
– Trenger dine kolleger tilgang? Du som admin-/superbruker kan gi tilgang i Admin, eller så kan din kundekontakt i FINN gjøre det for deg.
– Trenger du å opprette en Schibsted-bruker? Klikk her.
– Trenger du hjelp med din Schibsted-bruker? Kontakt oss her.
Generelt
Løsningen her er litt avhengig av om annonsen først er lagt ut som Bolig til salgs og skulle vært - for eksempel - en Fritidsbolig til salgs, eller om det er omvendt.
I begge tilfeller er svaret at du måstoppe annonsen som er lagt ut, og lage en helt ny annonse (som da får en ny FINN-kode). Grunnen til dette er fordi selv om du klarer å endre annonsetype slik at den havner på rett plass på FINN, er det feil produkt som ligger i bunn av annonsen. Det er produktet som bestemmer prisen, tilleggstjenestene og brukergrupper som får tilsendt varsel.
1) Dersom annonsen er lagt ut som Bolig til salgs, men skulle vært Fritidsbolig til salgs, får vi ikke stoppet faktureringen av annonsen. Du må da vente på faktura, så må du ta kontakt med oss slik at vi kan kreditere og refakturere for annonsen som ble lagt ut feil.
2) Dersom annonsen blir lagt ut som Fritidsbolig til salgs (eller en annen annonsetype), men skulle vært Bolig til salgs, kan vi stoppe faktureringen av Fritidsbolig-annonsen dersom vi får en mail med begge FINN-kodene (koden til den som ble lagt ut feil og den som du legger ut i etterkant med riktig annonsetype).
Er du usikker på hvordan du får lagt ut en ny annonse på samme oppdragsnummer, kan du ta kontakt med kundeservice hos meglersystemet du benytter.
Fornying av annonsen på Nybygg-annonser vil automatisk fornyes hver måned. Dersom du ønsker å stoppe dette, må du gjøre følgende: Gå inn i Bedriftssenteret og trykk på knappen som heter "Stopp betaling". Den kan ikke stoppes via Admin.
Dersom annonsen er sendt til FINN via et meglersystem, bør dere kontakte kundeservice hos disse.
Ta kontakt med Kundesenteret ved å klikke på "Chat med Gunn", eller ved å klikke på det blå chat-ikonet nederst til høyre på siden. Dersom du ønsker å snakke med oss kan du ringe oss på 22864410.
Spørsmål om FINN eiendoms nye pakkeløsninger
Vi videreutvikler markedsplassen og annonseløsningene på FINN eiendom slik at vi blir enda mer relevant og bedre å bruke for dere som er eiendomsmeglere. Dere får tilgang til flere gode verktøy som skal bidra til at dere kan gi gode råd, bedre markedsføring og få et enda bedre salg. Erfaring og undersøkelser viser at boligselger ønsker et effektivt boligsalg med best mulig pris for boligen, og innsikten vår viser at boligselgere med annonser som har hatt høy trafikk på FINN får mer for boligen sin.
To ting har skjedd på Bolig til salgs fra 5. januar 2022:
1. Vi innfører tre ulike annonsepakker: Stor, Medium og Liten. Pakkene er satt sammen for å gi økende effekt (trafikk, klikk, og lignende) på FINN, slik at meglerkjeden eller meglerkontoret kan velge den løsningen som passer best ut fra egen strategi. For eksempel, har dere en god markedsstrategi i bunn allerede, vil kanskje Liten pakke (den dere er vant til fra før) passe best. Har dere ikke det, vil Stor pakke gi dere alt dere trenger.
2. Vi lanserer fire nye løsninger som skal gi økt trafikk til annonsen, og bidra til at meglerne som tilbyr dette får flere oppdrag og er bedre rådgivere for sine kunder. Disse er: Fremhevet annonse, Meglerinnsikt, Innholdsmodul (for merkevareprofilering) og Solgtmodul (for flere leads til megler etter boligsalg).
NB: Det vil fortsatt være mulig å kjøpe produktene Blink og Ukens bolig ved siden av valgt pakkeløsning, uansett hvilken dere velger. Disse bidrar til økt trafikk inn til annonsen og mer effektiv markedsføring.
Liten pakke: Her får dere den vanlige basisannonsen med automatisk varsel til målgruppen og annonsestatistikk. Dette er den samme annonsen dere har kjennskap til fra før, med akkurat samme vilkår som tidligere, så ingenting er endret her.
Medium pakke: Her får dere basisannonsen, i tillegg til Ukens bolig i 3 dager, Nabolagsprofil, promotering av merkevare i form av logo og fargepalett i søkeresultatet, samt tydelig meglerprofilering uten annen reklame slik at boligen kommer til fokus. I denne pakken får man også en medium versjon av den nye løsningen Fremhevet annonse.
Stor pakke: Her har vi satt sammen alle løsningene som samlet gir best effekt og synlighet på FINN, slik at både megler og selger kan være trygge på at de har den absolutt beste pakken som finnes på FINN. Her får dere basisannonsen, Ukens bolig i 7 dager, Nabolagsprofil, promotering av merkevare i form av logo og fargepalett i søkeresultatet, samt tydelig meglerprofilering uten annen reklame slik at boligen kommer til fokus. De nye løsningene våre er også med her: Fremhevet annonse, Meglerinnsikt, Innholdsmodul (for merkevareprofilering) og Solgtmodul (for flere leads til megler etter boligsalg).
NB: Tilleggsproduktene Blink og Ukens bolig er fortsatt tilgjengelig for alle, uavhengig av valgt pakkeløsning. Disse produktene bidrar til økt trafikk inn til annonsen og en enda mer effektiv markedsføring!
Ja, det kan dere. Liten pakke er helt lik den vanlige stillingsannonsen (basisrubrikken) som dere har vært vant til fra tidligere, så vi har ikke fjernet noe.
Ja, alle kan kjøpe de samme pakkene, samt produktene Blink og Ukens bolig. Kjedene kan velge å enten kjøpe ett pakkenivå for hele kjeden, eller én pakketype per kjedekontor for å møte eventuelle regionale behov. Prismodellen er differensiert på geografi for å i størst mulig grad være tilpasset lokale forskjeller.
NB: Det er ikke mulig å velge annonsepakke per segment (leilighet, enebolig, o.l.) eller enkeltoppdrag.
Ja, kjedene kan velge å enten kjøpe et pakkenivå for hele kjeden, eller en pakketype per kjedekontor for å møte eventuelle regionale behov. Prismodellen er differensiert på geografi for å i størst mulig grad være tilpasset lokale forskjeller.
NB: Det er ikke mulig å velge annonsepakke per segment (leilighet, enebolig, o.l.) eller enkeltoppdrag.
Ingenting! Blink vil fortsatt være mulig å kjøpe, uavhengig av valgt pakkeløsning.
Det er ikke mulig å endre pakkeløsning per oppdrag. Det er imidlertid fullt mulig for meglerkjeden/-kontoret å bytte valgt annonsepakke for det spesifikke kontoret/kjeden. Det er opp til ledelsen på meglerkontoret og/eller kjeden å velge pakke.
Dersom det ikke er aktuelt å bytte pakke, og boligselger ønsker mer trafikk og profilering, kan tilleggsproduktene Ukens bolig og Blink kjøpes ved siden av!
Det er opp til dere og boligselger å avgjøre om dere ønsker å kjøpe Blink i tillegg. Boligselger kan være helt sikker på at hen treffer mange potensielle kjøpere på FINN, men det er ikke gitt at den riktige kjøperen er på markedsplassen akkurat når du skal selge.
Obs: Er annonsen førstegangspublisert før bedriften gikk for stor pakke, vil annonsen komme ut på FINN som liten.
Hva er fremhevet annonse? Fremhevet annonse innebærer at boligannonsen er større på søkesiden til FINN eiendom. Annonsen vil komme tydeligere frem, med mål om å vekke interessen og nysgjerrigheten hos boligkjøper. I tillegg får eiendomsmeglerne merkevarebyggende elementer som merkevarefarger og logo i resultatlisten også på mobil.
I Stor pakke får du den største Fremhevet annonse-løsningen, hvor annonsen er ca. 150 % større på tvers av FINN sine flater sammenlignet med basisannonsen. I Medium pakke får du en mellomstor versjon, ca. 80 % større enn basisannonsen på tvers av flater. I Liten pakke får du basisannonsen, slik den ser ut i dag.
Er Fremhevet annonse det samme som Ukens bolig? Nei, det er to forskjellige produkter. Ukens bolig vil fortsatt være tilgjengelig for kjøp som et tilleggsprodukt for alle, uavhengig av valgt pakkeløsning. Les mer om Ukens bolig her.
Hvorfor vises kartet med ulik målestokk? Vi har lagt opp til litt ulik målestokk avhengig av om boligen ligger i en by eller i mer landlige omgivelser. Målet er at det skal være enkelt å orientere seg om hvor boligen ligger!
Er det mulig å havne på kartet inne i FINN-annonsen dersom man klikker på kartutsnittet på annonsen i resultatlisten? Nei, det er det ikke. Da kommer man rett inn på selve annonsen.
Hvorfor beskjæres bildet mitt? Etter en analyse av hvilke bilder som benyttes på FINN eiendoms annonser, har vi tatt utgangspunkt i at bildene har fokus (objektet) i midten av bildet, og at førstebildet er i landskapsformat. Vi beskjærer derfor automatisk deretter: Forholdet på stor annonse i resultatlisten er 618px * 280px på desktop og 343px * 200px på mobil.
Bildet beskjæres likt i både topp og bunn på desktop og mobil slik at vi fortsatt kan vise all tekstinformasjon, samt ivaretar skannbarhet av søkeresultatet (at man ser at det er elementer over og under listeelementet). Bildet skal ha majoriteten av inntrykket intakt og sikre det gjenkjennes som førstebilde når man klikker seg inn på objektsiden.
Hvorfor kan jeg ikke ha et ekstra bilde i stedet for kart? Basert på våre brukertester, er kartet noe boligkjøperne likte ekstra godt. De opplevde at de så tydeligere hvor boligen er plassert i det området de er interessert i. Kartet er med på å gjøre annonsen mer informativ for boligkjøperne.
Hvorfor ser jeg av og til gamle små annonser høyere opp i resultatlisten? Som hovedregel ligger annonsene i den rekkefølgen de er publisert i. Et unntak kan være på grid view (to kolonner) på desktop. Her vil små annonser kunne “rykke opp” forbi store annonser for å fylle en ledig plass i andre kolonne.
Hva er Innholdsmodul? Innholdsmodul gir eiendomsmeglerkjedene mulighet til å profilere og markedsføre seg og sine USP-er i større grad enn tidligere. I sin egen Innholdsmodul vil meglerkjedene ha mulighet til å få frem salgsargumenter ved å legge inn innholdsartikler som leder videre til meglernes egne nettsider.
Hvilket format bør bildene i innholdsmodul være for best mulig visning? Bildene bør være i liggende format: 6:9 gir best visning av bildene. I tillegg finnes det et verktøy som lar dere justere eget bildeutsnitt i innholdsredigeringen.
Logoen vår ser skikkelig dårlig ut i Innholdsmodulen. Hvordan fikser vi det? Logo kan endres i basisprofilen til meglerforetaket. Du må da legge inn ny logo på samme nivå (org.ID) som Innholdsmodulen for at den skal oppdateres der. Hvis Tydelig profil også er satt opp på denne org.ID-en, vil den nye logoen endres for Tydelig profil også.
Hva er Solgtmodul? Dette er en ny brukerreise i annonsen når boligen er solgt, med fokus på leads til megleren. Denne løsningen legger til rette for at megler enklere kan komme i kontakt med interessenter og potensielt nye kunder etter salg.
Etter boligsalget vil det komme opp en modul/boks i annonsen hvor interessenter enkelt kan ta kontakt med megleren for å eksempelvis spørre om salgspris, eller om megler har andre lignende boliger til salgs. Målet er å gjøre det enklere for megler å vinne flere oppdrag.
Hva er meglerinnsikt? FINN har 3,1 millioner brukere, som i snitt bruker 7 timer på markedsplassen for eiendom i året. Det gir en unik innsikt om boligkjøperne i ulike områder. Vi tolker, forenkler og analyserer denne innsikten, og tilgjengeliggjør den for meglerne.
Innsikten gir blant annet kunnskap om hva boliger i området har blitt solgt for, og hvem som kommer på visningene. Denne innsikten er et verdifullt verktøy for meglere på befaring. Løsningen bidrar til å gjøre meglerne til en enda bedre rådgiver og vinne flere oppdrag i møte med kunden.
Vi får allerede en del innsikt i dag, hva mer får vi i nytt innsiktsprodukt? I motsetning til generell innsikt om boligmarkedet, gir Meglerinnsikt deg innsikt for/om den konkrete boligen, som svarer på spørsmål som både du og boligselger er opptatt av. I tillegg har vi lagt stor vekt på enkelhet og visuell fremstilling, slik at løsningen skal egne seg like godt ute på befaring, som til forberedelser på kontoret.
Hvordan får vi tilgang til Meglerinnsikt? (Kommer)
De som kjøper Meglerinnsikt i dag, men som nå går for liten pakke - fjernes Meglerinnsikt automatisk eller må kundeansvarlig gjøre noe aktivt for å stoppe tilgangen? (Kommer)
Se en video her!
Hjelpevideoer
FINN bedriftskunde har fått en egen YouTube-kanal! Her vil vi legge ut promovideoer, tutorials, hjelpevideoer, eventer og lignende. Kanalen vår kan du finne her.