Bare FINN-annonsen alene er det viktigste verktøyet du har for å selge boligen. Det finnes mange grep du kan ta for å få best mulig annonseresultat!
FINN.no oppleves som den mest relevante plattformen for boligannonser, og er også den plattformen hvor flest husker å ha sett boligannonser*. I snitt har eiendomsannonser på FINN 4000 klikk (besøk inn på annonsen), noe som er vanvittig bra dekning. Hos oss når du mennesker som allerede er i modus for å kjøpe eiendom, i tillegg til at du kan nå passive interessenter utenfor FINN med våre annonseprodukter.
Ekspertens seks beste tips
Hva er viktig å huske på når du skal annonsere eiendom hos oss? Hvordan kan du sikre at boligkjøperen velger akkurat deg? Bruker du Lisbeth Hove Steffensens tips, er du på god vei mot å overrekke nøklene til ny boligeier.
1. “Du skal selge et hus, jeg skal kjøpe en drøm”
Enten man skal kjøpe sin aller første bolig, eller man har erfaring i boligmarkedet og har råd til å kjøpe “alt”, så kjøper de fleste av oss en drøm om et eller annet. Da er det viktig å huske på hvem man skriver til, og hvordan man skriver til denne målgruppen. En student som ser etter sin første hybel har helt andre behov og ønsker enn en småbarnsfamilie som ser etter en enebolig. Rett deg mot den eller de som mest sannsynlig vil kjøpe (eller drømmer om) boligen du annonserer.
2. Selg drømmen med en relevant og informativ annonsetekst
Å skrive gode tekster er en kunst i seg selv. Unngå lange setninger, tunge formuleringer og tekst uten opphold. Det er fint å gi gode beskrivelser for å få frem følelsen av hvordan boligen er, men bruk heller punktlister for å få frem nøkkelkvalitetene. Sørg for at all relevant informasjon kommer tydelig frem – hva vil en interessent vanligvis lure på?
En god overskrift er vel så viktig som øvrig tekst og bilder. Her kan du inkludere ting som er topp vanligste drivere for kjøp, som beliggenhet, boligtype, balkong/terrasse, boligens størrelse, nabolag, parkering, hage, og lignende*.
3. Skill deg ut med gode, varierte bilder
Velg bilder med sjel, og skap ulike stemninger med kontraster mellom bildene. Hvordan vil stua se ut på kveldstid? Er kjøkkenet badet i et vakkert lys på morgenen? Hvordan kunne huset sett ut med en annen planløsning? Hvordan ser det egentlig ut når man samler familie og venner ved spisebordet, eller når man har hjemmekontor? Ta interessenten med på en reise gjennom det aktuelle objektet i bildene dine.
Bruk et bilde av innsiden av boligen som første bilde dersom boligen er en del av et leilighetskompleks. Det er mye mer fristende å klikke på en annonse som viser boligen enn et bilde av et bygg som viser flere leiligheter.
4. Unngå bruk av bildecollage
Vi anbefaler normalt ikke bruk av bildecollage. Dette er fordi annonseformatene ikke er optimalt for dette, og det kan være uheldig for visning av boligen. For eksempel er det vanskelig å se hva man klikker seg inn på da bildene blir mindre i en collage, og den vil gi veldig små og utydelige bilder på mobil.
5. Bruk aktive formuleringer
Passive formuleringer gjør teksten tung og upersonlig – skriv derfor heller aktivt. Med aktive formuleringer får teksten en avsender og en mottaker, og blir lettere å lese. Ikke glem at du skriver til en person! Her er et eksempel:
Passivt: Det gjøres oppmerksom på at ...
Aktivt: Vi gjør deg oppmerksom på at ...
6. Hva gjør andre meglere?
Meglerbransjen er en liten bransje hvor det ikke alltid er like lett å skille seg ut. Se derfor på andre annonser til inspirasjon, og vær heller ikke redd for å gjøre ting annerledes enn konkurrentene dine! Sørg for at dine boligannonser skiller seg ut i mengden ved å tenke utenfor boksen og teste ut nye ting.