- Jeg trodde nesten ikke tallene stemte da jeg først så de, sier Kamilla Wehrmann, forretningsutvikler i FINN eiendom. - Men nå har jeg dobbelt- og trippelsjekket, og det er all-time high og ny rekord i antall annonsebesøk på FINN eiendom totalt i uke 19. Dette er den beste uken vi noensinne har sett!
All-time high i uke 19 — aldri før har så mange sett på boligannonser på FINN!
Mai måned startet historisk bra for boligannonser på FINN eiendom. Aldri før har så mange sett på boligannonser som i uke 19 og tallene var nesten ikke til å fatte!
-
Kamilla Wehrmann, forretningsutvikler hos FINN eiendom
Antall annonsebesøk i uke 19 lå 15,7 prosent over fjoråret med vanvittige ni millioner besøk, og uke 20 lå 21,9 prosent over fjoråret. Resultatet gjør uke 20 til nest beste uke, bak uke 19. Disse tallene gjelder for alle annonser på FINN eiendom totalt, men antall annonsebesøk er også sterke når vi bryter ned på kategorinivå.
Når vi ser trafikkutviklingen i geografiske områder, er det særlig fem byer som utpeker seg. Boligannonser i Bergen, Oslo, Sandefjord, Skien og Tønsberg har alle en økning i antall besøk i perioden 1.-18. mai, men ikke overraskende er det Oslo som står for den største delen av all trafikk på boligannonsene på FINN.
Nesten 30 prosent økning for fritidsboliger i mai
- Endelig begynner interessen for fritidsbolig å ta seg opp. Hittil i mai er det faktisk en økning i besøk til fritidsboliger på FINN på solide 29 prosent mot fjoråret, og det er svært positivt etter at annonsetrafikken for dette markedet hadde røde tall til ut april.
Det er tydelig at mange er på jakt etter, eller drømmer om hytte i disse dager, og skal vi tro statistikken er det nok hytter ved sjøen de aller fleste ser på nå. Det har vært en særlig økning i trafikk til annonser i Agder, med 112 prosent økning, og Vestfold og Telemark med 83 prosent økning.
- Dette stemmer ganske godt med trendene vi også ser på hytter til leie på FINN reise, hvor de samme områdene er spesielt populære. Agder har jo mer enn en dobling i trafikken, hvor tidligere Aust-Agder har tredoblet trafikken, mens tidligere Vest-Agder “bare” øker med 33 prosent. Gamle Telemark drar også opp tallene for Vestfold og Telemark med en økning på 97 prosent.
Stadig flere boligkjøpere bruker “Visningspåmelding”
23. mars i år lanserte vi knappen “Visningspåmelding” i boligannonser på FINN. Siden da har vi hatt over 197 000 klikk på knappen, og 90 000 av disse klikkene kom i perioden 1.-18. mai. Beste dager hittil siden lansering var 10. og 18. mai med over 6500 klikk begge dagene, som er over 1000 flere klikk enn beste dag før det som var 4. mai.
- Rundt 80 prosent av alle annonsene på Bolig til salgs har aktivert visningspåmelding i dag. Disse annonsene har hittil i mai i snitt fått 3,7 klikk på knappen, og dette er en god økning fra april da snittet lå på 1,5 klikk. Også på fritidseiendommene begynner det å bli større interesse for bruk av visningspåmelding, med totalt over 14 000 klikk på knappen siden lansering.
360-visning av boliger har blitt mer populært den siste tiden. Langt flere tilbyr digital visning i annonsene sine og antallet som huker av for video- eller 360-visning har doblet seg i perioden 12. mars til 18. mai sammenlignet med fjoråret.