Brukerne i fokus
Vi ønsket å løfte filteret i appen til 2019-nivå hvor brukeropplevelse var i førersetet. Basert på brukerintervjuer sa mange av våre brukere at de foretrakk å bruke FINN.no på større skjermer fordi man fikk bedre oversikt over valgene man har gjort. Dette var en utfordring vi ville ta tak i for våre mobilskjermer.
- I en tid der vi bruker smarttelefonene våre så mye som vi gjør er det viktig at vi lager gode brukeropplevelser for våre brukere. I tillegg til at det skal se pent ut er det minst like viktig at brukerne forstår det de ser og at det er enkelt å bruke. Vi har blant annet brukt mye tid på å analysere anatomi og hvordan våre brukere faktisk holder og bruker telefonen daglig, forklarer interaksjonsdesigner i FINN, Thuy Gia Nguyen.
Dette har resultert i et mer "tommelvennlig" filter som kommer opp fra bunnen av skjermen som gjør at brukeren enkelt kan bruke filteret med én hånd. Sammen med en ryddigere kategoristruktur, bedre kontroll og oversikt mener vi at opplevelsen av det å filterere i appen er økt betraktlig.
I selve brukergrensesnittet har vi ryddet opp og gjort kategorier og valg enklere å se og finne. Noe som resulterer i at folk kan bruke mindre tid i selve filteret og mer tid i selve søkeresultatet.
For deg som annonserer boliger på FINN vil dette kunne gi flere relevante annonsebesøk og potensielle kunder. Med filtreringen ønsker vi at brukerne skal finne boligen de er ute etter både raskere og enklere.
Tilbakemeldingen på filteret har vært overveldende positiv. Via muligheten for å gi direkte feedback til oss, ser vi at 58 prosent av brukerne er positive, og 71 prosent er nøytrale eller positive.
Det nye filteret er bare starten på de mange prosjektene vi har for å forbedre appen og gi våre brukere den beste opplevelsen av FINN.no.