Testing over flere måneder har vist svært gode resultater rundt annonsering av nybygg på FINN.no. Som en følge av tett samarbeid med meglere, utbyggere og bransjen kan vi om ikke lang tid kunne presentere en Nybygg-satsing som vil gjøre kundereisen kortere og mer smidig.
- Vi opplever opp mot tre prosent Click Through Rate (CTR) på testing av ulike interessentfelter i nybyggsatsingen vår, noe som er meget gode tall, forteller Mona Andreassen, salgssjef i FINN eiendom.
Gjennom grundige intervjuer med utbyggere og meglere har vi fått tydelig tilbakemelding på at de savner en tjeneste hvor prosjekter kan annonseres før de er klare for salg.
- I tillegg savner brukerne våre en arena hvor de kan få full oversikt over alle prosjekter, både de som kommer for salg, og de som allerede er til salgs. Dette behovet besvarer vi nå, og vi har fullt fokus på å gjøre ferdig testing og kalibrering av nybyggsatsingen, slik at vi kan rulle ut dette på markedet så fort det lar seg gjøre, fortsetter Andreassen.
Avhengig av tidlig salg
Det viktigste for utbyggerne og meglerne er å sanke interessenter så tidlig som mulig. De er avhengig av å få solgt 50-60 prosent av prosjektet før de får lov til å starte byggingen. Vårt mål er å hjelpe de med å sanke interessenter tidligere enn det vi klarer i dag.
Med den nye løsningen kan man annonsere på FINN med et bra bilde, geografisk plassering, og en enkel tekst som beskriver det kommende prosjektet. Undersøkelser viser at boligkjøpere også er interessert i planlagte prosjekter i deres område.
Vi har engasjert noen kunder som nå er i gang med å teste den nye rubrikkløsningen med utvalgte prosjekter.
- I testperioden ser vi på brukervennlighet for kunden, hva brukerne klikker på, hvilke funksjoner som brukes mest, og generell effekt og interesse for en slik type annonse, forteller Andreassen.
Bedre opplevelse for brukeren
Måler er å synliggjøre prosjektene som kommer for salg langt tidligere enn det som var mulig å gjøre på FINN før. Vi tiltrekker oss interessenter både ved hjelp av en hjerte-funksjon der man kan “like” prosjektet, og en interessent-knapp som gir megler/utbygger direkte kontakt med potensielle boligkjøpere.
- Med disse tiltakene ønsker vi å gjøre boligjakten til en bedre og mer interaktiv opplevelse for kjøper, sier salgssjefen.
Det er stort engasjement i testperioden for å tilpasse et produkt som svarer til alle partenes behov, og få testet at dette fungerer slik vi tror og ønsker. Så langt er det rundt tre prosent av de som ser prosjektannonsen som registrerer seg som interessent.
Smart annonsering som lar boligdrømmen rykke nærmere
Det er ikke alltid at boligkjøpere har tenkt over mulighetene som finnes. Det kan hende at brukeren ikke tenker over at drømmeboligen kanskje ikke er bygget enda. Og kanskje er det områder man ikke kjenner til, men som har akkurat det man ser etter.
I piloten vil trafikken til Kommer for salg-annonsene genereres via native ads, annonser som plasseres der målgruppen er, eksempelvis på Bolig til salgs på FINN.
Vi vil informere fortløpende om dette prosjektet så fort testing er ferdigstilt og lanseringsdato foreligger, både gjennom nyhetsbrev, artikler, og andre arenaer.