Den høye trafikken til boligannonser på FINN fortsetter og hittil i år har vi hatt en vekst på 14 prosent for FINN eiendom totalt.
- Helt siden uke 14 har vi hatt en sterk vekst i trafikk til boligannonsene. Uke 34 er den beste uken vi noen gang har hatt, da passerte vi 10 millioner besøk! Spesielt stor økning ser vi på markedene for fritidsbolig til salgs og bolig til salgs, sier Kamilla Wehrmann, forretningsutvikler i FINN eiendom.
Skyhøy interesse for fritidsbolig
I juli registrerte vi en økning i annonsetrafikken på 50 prosent sammenlignet med juli 2019. Antall førstegangspubliserte fritidsboligannonser hadde en nedgang på 23 prosent i samme periode.
- Om man skal lese tallene direkte, kan mye tyde på at at interessen og kanskje også etterspørselen er mye høyere enn tilbudet. Antall nye fritidsboliger som legges ut for salg følger i hvert fall ikke samme utvikling som trafikktrenden vi ser.
Færre føstegangspubliseringer på Bolig til salgs
Når det gjelder kategorien Bolig til salgs hadde vi en vekst i antall førstegangspubliserte annonser i juli på 41 prosent. Likevel er volumet i juli fortsatt lavt, slik som de foregående årene. Veksten i publiseringer viser at fellesferien ikke slo like hardt inn i boligmarkedet i år, og flere boliger ble lagt ut for salg enn en vanlig sommer. Trafikken til boligannonsene i kategorien Bolig til salgs hadde også en økning på 34 prosent mot fjoråret, så denne sommeren har langt flere tatt seg tid til å se etter bolig enn tidligere.
- De to første ukene i august har lavere antall førstegangspubliserte annonser enn fjoråret, med nedgang på henholdsvis 2,8 prosent i uke 32 og 10,2 prosent i uke 33. Nå ser det derimot ut til at dette tar seg opp igjen, for i uke 34 hadde vi en økning på 4,4 prosent i antall førstegangspubliseringer. Om vi ser på året så langt har antall førstegangspubliseringer hittil gått ned med totalt 4 prosent, forklarer Wehrmann.
Rekord for visningspåmelding
I mars lanserte vi en knapp for visningspåmelding i annonsene, og den blir fortsatt hyppig brukt. Totalt har det vært 670 000 klikk på knappen siden lansering. Hvor mange som faktisk ender opp med å melde seg på visning vet meglerne best selv, men vi følger tett med på utviklingen i klikk og bruk av knappen da dette kan gi oss en god indikasjon på interessen og aktiviteten i markedet. Vi så at antall klikk på knappen dabbet litt av mot slutten av juni, men tok seg opp igjen allerede første uken i august. Uke 34 ble den beste uken hittil for visningspåmelding med over 51 000 klikk, og søndag 23. august ble beste dag hittil med over 9200 klikk på én dag.
Sterk vekst for nybyggannonser
- Nybyggannonser hadde høy vekst i juli og første halvdel av august. Trafikk til disse annonsene økte med henholdsvis 23 og 25 prosent sammenlignet med samme perioder i fjor.
Kommer for salg er en annonsetype som ble lansert i juni 2019 og siden da er det publisert over 450 unike annonser. Derfor er trafikktallene for disse annonsene ikke sammenlignbare mot fjoråret, men de indikerer at det er stor interesse for nybygg blant boligkjøpere på FINN. I juli var det 226 prosent økning i annonsetrafikken, og august ligger foreløpig 268 prosent foran fjoråret. Økningen i annonsentrafikken her viser at annonsene har blitt tatt godt imot blant våre brukere.
Også vekst for Bolig til leie
- Sammenlignet med juli 2019 ble det publisert 6 prosent flere annonser i kategorien Bolig til leie i juli. Hittil i år har denne kategorien vokst med 5,5 prosent i antall annonsepubliseringer. Annonsetrafikken på Bolig til leie var 13 prosent høyere i juli i år enn i fjor, og hittil i år har trafikken vokst med 6,5 prosent, avslutter forretningsutvikleren.