Det norske boligmarkedet har hittil i år vært preget av høy etterspørsel, lav omløpshastighet, og høy prisvekst. Når vi ser på tall for kategorien Bolig til salgs på FINN i første kvartal av 2021, er det kraftig nedgang i antall republiserte annonser.
Kriteriet for å republisere en boligannonse er at annonsen enten må ha vært passiv/fjernet fra FINN i minst 20 dager, eller at prisantydningen må ha blitt redusert med 5 % eller 300 000 kroner.
Fritidsbolig til salgs hadde i første kvartal nedgang i annonser totalt; både nye annonser og republiseringer. Dette kan indikere at færre hytteeiere velger å selge, som helt sikkert er en effekt av reiseforbud.
— Delvis kan vi spekulere i hvilken effekt Covid-19 har hatt på markedet når det for eksempel gjelder folks behov for ny bolig, eller ønske om feriebolig i eget land, sier Karl Stenstadvold, salgsdirektør i FINN eiendom.
— For oss i FINN forklarer dette mye av nedgangen i behovet for å republisere boligannonser. Markedet har rett og slett gått så bra, at det meste blir solgt kort tid etter visning.
Ekstrem interesse for fritidsboliger
Interessen for boligkjøp fortsetter å vokse. Tallene for FINN eiendom totalt — altså alle kategorier — viste 6 % vekst i trafikk til annonser i mai, og i perioden fra nyttår til og med mai, var veksten på 18 %.
Kategorien Bolig til salgs lå på et ganske likt nivå, med 6 % vekst i mai og 16 % vekst for hele perioden. Den klare vinneren her er, ikke overraskende, Fritidsbolig til salgs der annonsetrafikken i mai økte med 23 %, og hele 59 % i perioden fra nyttår til og med mai. Dette gjorde konkurransen om fritidsboliger enda tøffere siden volumet av annonser hadde en nedgang — mange flere ville kjøpe, men langt færre ville selge.
— Det som uansett er viktig å fortelle, er at eiendom aldri før har vært så aktuelt for den norske befolkning. Vi har gjennom store deler av årene 2020 og hittil i 2021, hatt en jevn og veldig god økning i annonsetrafikk, og tid brukt per objekt, kommenterer Stenstadvold.
Rekordmange visningspåmeldinger i mai
90 % av alle boliger til salgs har nå integrert knappen for visningspåmelding, og flere og flere boligkjøpere bruker funksjonaliteten. Totalt har det blitt klikket på visningspåmelding over 2,3 millioner ganger siden funksjonaliteten ble lansert, og det har vært en økende trend i bruk av denne knappen. Mai i år er den måneden hittil som har levert desidert best med over 260 000 klikk.
— Jeg er veldig spent på hvordan resultatene for årets andre kvartal blir. Forhåpentligvis kan vi snart se enden på pandemien som har preget markedet på både godt og vondt.
Følg med i vårt nyhetsbrev for oppdaterte markedstall til høsten. Vi ønsker alle våre kunder en riktig god sommer!