Fra venstre: Lars Johansson, Marianne Heier Larsen og Dan Christer Westin. Foto: Christian Lie
Fra venstre: Lars Johansson, Marianne Heier Larsen og Dan Christer Westin. Foto: Christian Lie

Slik tester vi oss frem til nytt Blink-design

Hils på Marianne, Dan og Lars! De jobber med annonseproduktet Blink som lar deg vise boligannonser utenfor FINN. Her forteller de litt om hvordan de tester design for å skape stadig bedre resultater for annonsene.

Blink er et produkt som sprer boligannonser i Schibsteds kanaler og i sosiale medier. Vi bruker unik data fra FINN til å skreddersy målgrupper med boligkjøpere som har sett på lignende boliger, men som enda ikke har sett boligen i Blink-annonsen.

– Disse annonsene har allerede høy klikkrate* fordi vi har så gode målgrupper. Likevel jobber vi hele tiden med å teste nye ting for å kunne levere stadig flere klikk til boligannonsene. Vi vet også at endringer kan gå i feil retning, så alt nytt design blir testet og justert flere ganger for å finne optimalt resultat, forklarer Marianne Heier Larsen, produktsjef i FINN eiendom.

*Klikkrate: antall klikk på annonse delt på antall visninger av annonsen. Altså hvor mange av de som ser annonsen som faktisk klikker seg videre.

Ettersom Blink-annonser vises i ulike kanaler og på ulike enheter, er Larsen og hennes team opptatt av å finne et design som passer overalt.

– Bilder er ekstremt viktig og det som gir en stopp-effekt. Derfor ville vi vie så mye plass som mulig til det visuelle i det nye designet, og at teksten kun viser det viktigste. At vi har tatt med visningsdato i Blink-annonsene, gir en “sense of urgency” for de som ser annonsen.

For nybyggannonser vises også status for byggeprosessen; fra planlegging av prosjektet til boligene er klare for innflytting.

  • Skjerm nybygg

Sveipefunksjon og profilering

I mobilvisningen av den nye Blink-annonsen kan man også sveipe for å se flere bilder av boligen.

– Sveiping er noe vi har blitt mer og mer vant til, og andre produkter fra Schibsted med denne funksjonen har gitt god effekt for kundene, forteller produktsjefen.

– Det har også vært et ønske fra kundene våre å kunne profilere seg i Blink-annonsene. Ansvarlig megler blir nå vist frem med bilde og kontaktinformasjon i bildekarusellen.

Data = veien til suksess

Men det er ikke alltid sånn at det våre eksperter synes er kult, faktisk er det for sluttbruker. Med data i ryggmargen tester teamet seg frem til hva som fungerer best, for det er ikke alltid sånn at det som ser bra ut, faktisk er bra eller gir flest klikk.

Sånn som i dette eksempelet hvor vi testet med å legge tekst og logo oppå bildet av boligen. Resultatene viste oss at verken dette designet eller de mange andre variantene vi har testet blir så godt mottatt av målgruppen. Og tro oss, vi har testet mye! Alt for å komme frem til det som skal gi deg som megler best resultater.

  • Skjermer2 hvit bak

Vi håper du liker de nye funksjonene i Blink-annonsene. Vårt mål er at du skal få boligene dine solgt ved at flest mulig relevante boligkjøpere ser annonsen din. Vi vil fortsatt overvåke effekten av annonsene og teste design fremover. Lykke til med boligannonseringen!