– Som megler har jeg brukt FINN eiendom helt siden starten i 1998. Det har vært litt av en reise. Den gangen var alle vant til avisannonser, og mange stolte ikke helt på informasjonen de fikk i boligannonser på nett. De følte de måtte dobbeltsjekke informasjonen på nett med det de så i avisen. Man kan trygt si at mye har endret seg på disse årene, sier Karsten Onsrud, eiendomsmegler og administrerende direktør i Aktiv Eiendom.
– Moderne boligannonser på FINN gir folk masse informasjon gjennom både tekst og bilder. I tillegg får de mye nabolagsinformasjon, med stadig bedre tilgang på statistikk. Det er en berikelse for kjøperne, som nå kan komme mye mer forberedt til visning, forsetter han.
– Noe av det unike med FINN som markedsplass for bolig, er at man også finner alt mulig annet på FINN. Folk går dit for alt fra skisko og barneutstyr til reiser og bruktbil. Det gjør at de er vant med å bruke siden; brukeropplevelsen er innarbeidet, det er naturlig for folk å manøvrere rundt i FINN, sier Onsrud.
Han mener det er et viktig moment ved moderne boligsøk at man enkelt kan utforske mye større områder enn det man gjorde i «gamle dager».
Åpner nye dører for boligkjøpere
– FINN eiendom har endret markedet ved at folk utvider boligsøket og får øynene opp for områder de kanskje ikke hadde tenkt på tidligere. Det beriker prosessen, og er bra for boligkjøpere, men også for dem som skal selge. Det gjør at det kommer interessenter på visning, som før hverken hadde vurdert denne boligen eller dette området, sier han, og legger til:
– Som boligselger er du sikker på at du treffer hele markedet når boligen din ligger på FINN. Som megler vet du at du får servet både selger og kjøper på beste måte når boligen ligger på FINN, avslutter Onsrud.
Fra scannede avisannonser til Norges største digitale markedsplass
Mye av det vi tar som en selvfølge i dag var helt annerledes for ikke lenge siden. Det gjelder også hvordan vi kjøper og selger hjemmene våre. Tidligere måtte du stole på rubrikkannonser i avisene, som ofte hadde lite informasjon og få bilder. Nå havner boligen din i lommen til mulige kjøpere i sekundet den publiseres på FINN eiendom.
«Alle» nordmenn har et forhold til FINN.no. I snitt bruker hver av oss 50 timer der hvert år. Dette – og nesten 3,5 millioner registrerte brukere – gjør FINN.no til Norges mest besøkte nettside og største markedsplass.
I dag selges så godt som alle boliger via FINN eiendom. Slik har det ikke alltid vært. Jørgen Hellestveit, boligekspert og leder for FINN eiendom, forteller om den spede starten:
– Det hele startet med de klassiske rubrikkannonsene. Avisene i Schibsted bestemte seg for å ta disse videre til internett i 1996. Den første nettsiden ble kalt vis@avisen, og var et tilleggsprodukt til avisannonsene. Det var rett og slett scannede utgaver av avisannonsene som ble lastet opp, sier Jørgen.
En markedsplass i kontinuerlig utvikling
– Etter to år med vis@avisen ble FINN.no lansert for første gang i 1998, fremdeles som et tilleggsprodukt til avisene. Den digitale markedsplassen utviklet seg imidlertid videre, og i takt med tidsånden tok det bare noen år før FINN var markedsledende på annonsering av eiendom i Norge. Siden har bruken bare økt, nå omsettes nærmere 100 prosent av alle boliger i Norge på FINN, fortsetter han.
– I løpet av disse årene har vi jevnlig introdusert nye løsninger, hele tiden med målet om å skape verdens beste markedsplass for eiendom. Små forbedringer som kanskje ikke virker store hver for seg, men som over tid gjør at tjenesten blir stadig bedre. Vi skal fortsette å skape verdi for brukerne av plattformen vår, også i tiden som kommer, sier Jørgen, og understreker det viktigste:
– Vårt fokus er brukeropplevelsen til alle som bruker siden vår. Vi vil aldri gjøre noe som går på bekostning av denne, folk skal ha en god opplevelse når de ser etter sin neste bolig på FINN. Slik skaper vi også verdi for meglere og andre som annonserer boliger på FINN, avslutter Jørgen Hellestveit.