Mange av kundene våre har spurt oss hva som kjennetegner en god stillingsannonse. Det er jo mye som kan gjøres med tekst og bilder, men vi ble litt nysgjerrige på om det finnes en "magisk oppskrift". Hva er det som kjennetegner stillingsannonser som får mange søkere?
Derfor fikk vi hjelp av en data scientist som analyserte ikke mindre enn 200 000 stillingsannonser. Jada, personen jobber faktisk fortsatt med analyse selv etter dette oppdraget, men vi kan love at det var litt av en jobb! Heldigvis satt vi igjen med verdifull innsikt og tydelige faktorer som påvirker hvor mange kandidater som søker på en stilling.
Hvor lang bør annonseteksten være?
Analysen viste at man får mest effekt når teksten er på 2000 tegn, og jo lengre teksten er, desto dårligere effekt har annonsen. I dag har ca. 56 % av stillingsannonsene på FINN, mer enn 2000 tegn.
En kortere tekst gir deg mer effekt og sparer deg også for tid!
Bransjer, stillingsfunksjon og nøkkelord
Når du lager en stillingsannonse, kan du legge til inntil tre bransjer, tre stillingsfunksjoner, og fem nøkkelord. Annonsene med mest effekt, har fylt denne kvoten godt.
Når du legger til dette, sørger du for at stillingen din kommer frem når kandidater bruker filter til å søke etter relevante stillinger. Så husk å legge til så mange du kan!
Bransje: bør være beskrivende for både stillingen og arbeidsgiver.
Stillingsfunksjon: velg det som er relevant for de kandidatene du søker etter.
Nøkkelord: gjør det enklere for kandidater å søke etter akkurat din stilling. Velg ord du tror relevante kandidater bruker.
Lengde på overskrift
Optimal lengde på annonsens overskrift er 20 tegn. I dag har ca. 55 % av stillingsannonsene mer enn 20 tegn.
Mange legger stillingstittel i overskriften, men dette bør du unngå. Overskriften skal gjøre at annonsen skiller seg ut i resultatlisten. Det finnes et eget felt for stillingstittel, så vær gjerne kreativ i overskriften fremfor å skrive stillingstittelen der. Vær "to the point", og bruk heller delen "Om arbeidsgiveren" til å fortelle hvor godt arbeidsmiljø dere har.
Bilder i stillingsannonsen
Analysen vår viste at man bør ha bilder i stillingsannonsen, og at flere bilder gir bedre effekt — tre bilder er også bedre enn to. Bruk bildene til å forsterke inntrykket av arbeidsgiveren. Hvis du for eksempel skriver i annonseteksten at bedriften har en fantastisk kantine eller eget treningsrom — vis det frem med bilder!
Husk at det bør være bilder fra den faktiske arbeidsplassen, og gjerne av egne ansatte. Ikke bruk bilder som er kjøpt fra en bildedatabase bare for å ha med bilder.