Background Jobs 2

Fem AI-drevne løsninger på FINN jobb

Slik gjør vi rekruttering enklere!

Visste du at mer enn 80 % av alle norske jobbsøkere tenker på FINN først når de ser etter ny jobb? Med over 415 millioner sidevisninger på FINN jobb i 2024 og mer enn 1 million besøkende hver måned, er FINN jobb Norges største markedsplass for ledige stillinger.

Men det handler ikke bare om rekkevidde. Gjennom innovative løsninger og bruk av AI, gjør vi det enklere for deg å lage bedre annonser, nå ut til relevante søkere og sikre en inkluderende rekrutteringsprosess.

La oss ta en titt på hvordan vi bruker AI for å utvikle nyheter som gjør det mer effektivt å finne gode kandidater.

1. Optimalisering av annonser

Vi vet at stillingsannonser publisert via et applicant tracking system (ATS) ikke har like god effekt som annonser fra FINNs bedriftssenter. Det vil vi gjøre noe med, ettersom mange av dere publiserer annonser via et ATS. 

Sammen med 80 kunder tester vi nå ut en løsning som tar annonser importert fra ATS og forbedrer dem med AI-drevne optimaliseringer.

Dette gjør løsningen:

  • Forbedrer stillingstittel og beskrivelse for å gjøre annonsen mer attraktiv.
  • Beriker annonsene med flere relevante bransjer og jobbfunksjoner dersom dette er mulig, slik at flere brukere av FINN oppdager annonsen i søk og anbefalinger.

Målet er å sikre at annonsene dine fungerer optimalt, uansett hvor de publiseres.

2. Bruk av nøkkelord

Nøkkelord i en stillingsannonse er viktig for å nå de riktige kandidatene, fordi det kan gi flere klikk. 

AI-verktøyet vårt går gjennom teksten din og gir forslag til ord som gjør det lettere for kandidater å finne nettopp din annonse. Vi ser at bruk av AI-genererte nøkkelord gir flere søknadsklikk per annonse.

Og som en bonus: nøkkelordene brukes i våre matchingmodeller for å koble stillinger med de mest egnede kandidatene.

3. Oppsummering av stillingsannonser

Jobbsøkere på FINN bruker ofte mye tid på å lese lange stillingsannonser. Derfor har vi utviklet en AI-løsning som lager korte oppsummeringer.

Disse oppsummeringene gjør det lettere for jobbsøkere å finne relevante stillinger og navigere raskt til jobbene som passer best.

4. Relevante annonser med AI-basert søk

Vi har også jobbet med søkefunksjonen, og nå kan kandidater søke ved å beskrive hva de ser etter. For eksempel kan man skrive: “Jeg ser etter stillinger for lærere med erfaring innen spesialpedagogikk i Oslo eller Akershus.” eller “Vis meg stillinger for regnskapsførere eller finansanalytikere nær Trondheim.”

Dette gjør det enklere for kandidatene å vurdere hvilke stillinger som faktisk er interessante, og gir et alternativ til den tradisjonelle måten å søke etter stillinger på (for ja, den “gamle” søkefunksjonen skal selvsagt bestå)! 

5. Inkluderende stillingsannonser

Vi i FINN ønsker å være en drivkraft for mangfold og inkludering i arbeidsmarkedet. Derfor utvikler vi nå et AI-verktøy som sikrer at stillingsannonser er i tråd med norsk likestillings- og diskrimineringslov. Det skal identifisere språk og innhold som kan være i strid med loven og gi forslag til forbedringer.

Psst! Lurer du på hvilke ord du bør unngå? Ta en titt på vår ordbok for den inkluderende annonsen.

Jobbprofiler som matcher kandidatene med drømmejobben

I tillegg til våre AI-løsninger jobber vi med å forbedre Jobbprofil på FINN. Her kan kandidater fylle inn blant annet utdanning, ferdigheter, lokasjon og CV. Med denne informasjonen vet vi i større grad hva brukerne ser etter, og kan lettere gi dem anbefalinger om relevante stillinger.

Vi ser at de som har en jobbprofil:

  • Ser på flere jobber.

  • Søker på flere jobber.

  • Kommer hyppigere tilbake til FINN jobb.

  • Er mer engasjerte, som blant annet vil si at de oftere legger til stillingsannonser som favoritter.

Med nesten 700 000 registrerte jobbprofiler og over 1000 nye registreringer daglig, har vi et unikt utgangspunkt for å matche kandidater og arbeidsgivere på en smartere måte.

Innovasjon som gir resultater for deg

Målet med disse tiltakene er å gjøre det lettere for deg som skal rekruttere å finne riktig kandidat – og for kandidatene å finne jobben som passer perfekt.

Har du forslag eller innspill til ting vi bør utvikle? Ta gjerne kontakt med oss, enten via din kundekontakt, eller på jobb.annonsering@finn.no.