Det er ingen tvil om at mange kvier seg for å søke jobb. Jobbsøkerne blir møtt med lange og kompliserte skjemaer, og må ofte fylle inn samme informasjon flere steder, lage brukere i ulike ATS-er, og å skrive søknadsbrev.
FINNs Jobbundersøkelse viser at nesten halvparten av de som har søkt på eller byttet jobb, har avbrutt en søknadsprosess underveis. Undersøkelsen fant at de mest stressende og tidkrevende delene av søknadsprosessen er å skrive søknadsbrev, oppdatere CV og å opprette konto eller bruker. Det ønsker vi å endre på! Derfor jobber vi nå med å lansere Enkel søknad også for ATS-kunder, slik at dere også lettere kan få inn søknader fra relevante kandidater.
Enkel søknad gir langt flere visninger og klikk
Produktet har vært tilgjengelig for alle som publiserer stillingsannonser på FINN via vårt bedriftssenter eller FINN Admin siden 2019 og har allerede vist seg å være en suksess: Enkel søknad-annonser får i gjennomsnitt 82 % flere sidevisninger og 93 % flere søknadsklikk sammenlignet med annonser som ikke tilbyr Enkel søknad.
Senker terskelen for å søke
Enkel søknad krever kun at kandidaten fyller ut navn, e-post og telefon, samt svarer på opptil 5 ja/nei-spørsmål definert av dere. Kandidaten kan legge til CV, søknadstekst og andre dokumenter dersom det er ønskelig. Et stort pluss er at kandidaten kan bruke FINN-appen på mobilen til å søke!
Målet er å gjøre søknadsprosessen enklere og raskere, og dermed senke terskelen for å søke på stillinger.
Kandidaten finner en jobb med Enkel søknad ...
... og fyller ut det enkle søknadsskjemaet uten å forlate FINN (tilgjengelig på desktop og app)
Rulles ut til ATS-kunder
Vi synes det er på tide at ATS-kunder også får dra nytte av Enkel søknad. Vi jobber med å gjøre det tilgjengelig også for dere, og det vil gi en rekke fordeler:
- Hele prosessen skjer på FINN sine sider, noe som fører til at færre hopper av i prosessen
- Enkel søknad-annonsene får flere sidevisninger og søknadsklikk
- Søknadsprosessen er tilpasset mobil, slik at kandidaten enkelt kan søke fra sofaen, bussen eller mens de venter på toget
Slik vil det fungere
Kandidatene fullfører søknaden på FINN, og all data blir sendt til kunden via ATS-et dere bruker. Prosessen vil se slik ut:
- Dere lager en jobbannonse i ATS-et dere bruker, og huker av for Enkel søknad
- Jobbannonsen eksporteres til FINN
- Kandidaten søker via Enkel søknad på FINN
- Kandidat-dataen sendes fra FINN til ATS-et
- .. og kandidat-dataen sendes så fra ATS-et til dere
-
Er du kunde av Jobylon og ønsker å teste Enkel søknad? Vi er på utkikk etter kunder vi kan gjøre en pilot med i løpet av våren. Ingenting teknisk kreves fra deres side – dere må kun gi Jobylon og FINN tillatelse til å teste.
Dersom det høres spennende ut å være en av de første ATS-kundene som får teste Enkel søknad, kan dere sende en e-post til katarina.thraning@schibsted.com.
-
I startfasen ruller vi ut testingen til kunder av Jobylon, men om du bruker et annet ATS som vi burde samarbeide om Enkel søknad med, må du gjerne sende en e-post til samme e-postadresse.