Lite er vel mer stas enn å vinne en pris for hardt arbeid, og kanskje særlig etter et litt tøffere år som har krevd enda mer av oss. Med nesten 25 års fartstid innen rekruttering, har Erik Aasmundtveit skapt gode resultater med sitt arbeid — så gode at han vant prisen for Årets hodejeger på The Hunt 2021.
Gratulerer med seieren, Erik! Hvordan har du feiret den nye tittelen din?
— Det ble både sjøkreps og champagne på hytta, og det syns jeg var helt innafor etter den seieren! Jeg har også blitt bitt av randonnee-basillen, så jeg fikk meg også en tur opp til Gaustatoppen den helgen. Der gjorde jeg faktisk et seiersintervju med Sandefjords Blad som også ville høre hvordan det var å vinne denne prisen.
Vi vet at det ligger mye hardt arbeid bak det du har fått til. Hva har vært fokuset ditt det siste året?
— Da krisen kom, bestemte vi oss for å ikke ligge bakpå, men heller skape vekst for Skagerak Consulting. For det er noe med det å være i angrep og se mulighetene, så vi hentet inn flere flinke folk på teamet, og fikk nye kontorer. Med et stort nok fagmiljø har vi kunnet levere det kundene forventer, og samtidig hatt kapasitet til å øke porteføljen. Hardt arbeid er det som fungerer.
Har du gjort noe annerledes det siste året?
— Vi har vært opptatt av å bruke produktene dere i FINN tilbyr. Disse hjelper oss i søk, særlig når det er vanskelig å finne kandidater, så vi har lagt mye vekt på dette og jobbet med å bli flinke med digitale verktøy. Prosessene våre blir langt mer effektive, som igjen gjør at vi sparer mye tid som kan brukes til andre resultatskapende oppgaver.
Det gjentas jo til det kjedsommelige, men det er jo en spesiell tid vi er inne i. Har du kjent på at noe har vært utfordrende i din jobb?
— Å rekruttere folk er vanskelig, og når vi ikke kan møte kandidatene fysisk er det ekstra utfordrende. Tilstedeværelse og kjemi er ikke like lett å få et inntrykk av når alt skjer digitalt, men vi finner løsninger både for rekrutteringen og for arbeidsmiljøet på jobben, hvor vi for eksempel er i gang med digital kaffe med kollegaer.
Hvordan jobber du med å finne riktige kandidater?
— Vi lever av å finne de menneskene som er vanskelige å finne for andre. Heldigvis er jo disse nevnte FINN-produktene så smarte at de faktisk kan finne de som har vist interesse for et geografisk område eller for lignende stillinger. Det finnes mange “tulleprodukter”, men dette funker! For vi trenger jo ikke 10 000 klikk på en stillingsannonse, vi trenger bare de riktige søkerne.
Vi kunne ikke sagt det bedre selv, og det er så gøy å høre at dere liker produktene våre! Hvordan vil du beskrive samarbeidet med oss i FINN jobb?
— Jeg har samarbeidet tettest med Dina Hove Steffensen, som både er dedikert og virkelig genuint interessert i at vi skal lykkes. I Skagerak Consulting er vi et stort miljø med mye ledererfaring og tung kompetanse, men det er likevel alltid en utfordring å utnytte det siste innen teknologi optimalt. Både Dina og Petter Larsen har gitt oss mye god opplæring, og kommer hele tiden med gode råd og tips til hvordan vi skal få best mulig effekt på FINN. Og det henger jo sammen; når dere hjelper oss, hjelper vi dere.
Helt til slutt: har du noen tips til andre som kanskje kan vinne prisen for Årets hodejeger neste år?
— Alltid behandle kandidatene godt, og yte det lille ekstra. Jeg har fått mange hyggelige anbefalinger fra kunder og kandidater, og det viser jo at vi gjør en god jobb. Men vi har lyst til å vinne neste år også, vi! Hos oss jobber det mange dyktige kvinner som vi ønsker å løfte frem, så vi håper at Skagerak Consulting blir nominert til priser på The Hunt 2022 også.