Onsdag 6. mai presenterte Schibsted sin rapport for første kvartal 2020. Tallene for FINN totalt viste solide resultater med ni prosent flere annonsebesøk i første kvartal i år, sammenlignet med i fjor, og 16 prosent vekst i april. I tillegg kunne man rapportere om positiv annonsepubliserings-utvikling, med 15 prosent vekst i første kvartal, og 25 prosent vekst i april, sammenlignet med samme periode i fjor. Når man bryter ned tallene ser man imidlertid at koronakrisen har ført til en betydelig nedgang i annonsevolumet på FINN jobb.
- Publiserte stillingsannonser på FINN jobb hadde en nedgang på 14,6 prosent i første kvartal og 45,3 prosent i april, sammenlignet med i fjor. Dette gir en nedgang på 23,5 prosent hittil i år. Fallet er likt for heltids- og deltidsstillinger, mens lederstillinger har et noe lavere fall.
Nedgangen fordeler seg ulikt, og Ringvold forteller om forskjeller både mellom bransjer og geografiske områder.
- Rent geografisk ser vi at annonsevolumet faller mest i Oslo, Viken og Rogaland. Hvis ser på antall stillingsannonser per bransje, har “helse og omsorg” en positiv vekst på 19 prosent de siste fem ukene. Ikke overraskende siden behovet for helsepersonell har vært voldsomt grunnet korona. I motsatt ende av skalaen finner vi bransjer som i stor grad merker konsekvensen av tiltakene som er iverksatt som følge av pandemien. De som har størst nedgang er “restaurant, mat og uteliv” med 85 prosent færre annonsepubliseringer, og “reise og turisme” som faller med 84 prosent. Denne utviklingen tror vi raskt vil kunne snu når AS Norge gradvis kan åpnes igjen.
I ukene etter påske ser vi at antall publiserte stillingsannonser for både heltids- og deltidsstillinger har mindre nedgang. For lederstillinger er utviklingen noenlunde flat.