Årets prisutdeling var den andre i rekken, og kåringen var høydepunktet på programmet etter en inspirerende fagdag med spennende foredragsholdere på scenen. Bransjens hardtarbeidende stjerner skulle feires og det ble delt ut seks høythengende priser. Komikerne Jon Niklas Rønning og Cecilie Steinmann Neess ledet showet med stor entusiasme. Deres gjenoppliving av det gamle TV-konseptet «Hodejegerne», der publikum skulle gjette yrket til seks ukjente mennesker på scenen, slo godt an blant HR- og rekrutteringspublikumet.
Sterk jury
Den meget faglig kompetente juryen besto av Kristin Skogen Lund fra Schibsted Media Group, Even Hagelien fra NHO Service og Handel, Sven Kinden Iversen fra HR-Norge, og Kristin Hesla-Halvorsen fra PricewaterhouseCoopers. På spørsmål fra konferansierene hadde juryen følgende å si til bransjefolket i salen:
– Hvert år er det 80 000 mennesker som får jobb gjennom bemanningsbransjen. 40 prosent av disse kommer fra arbeidsledighet. Dette viser at bemanningsbransjen er en mulighetsbransje, sa Even Hagelien.
Sven Kinden Iversen på sin side oppfordret HR-ansatte til å bli flinkere til å se utover sin egen organisasjon, og å prøve nye ting.
– Vi må følge med på det som skjer der ute, ta de signalene inn i egen organisasjon — ikke bare det som skjer nå, men også det som skjer fremover. Så vi kan gjøre det om til god praktisk HR. Denne bransjen gjør allerede mye godt i Norge, men av og til er vi litt fastlåst i det vi har gjort før. Vi kan bli flinkere til å prøve nye ting, sa han.
Og vinnerne er …
Så var det duket for kveldens høydepunkt, nemlig utdelingen av FINN jobb awards. De 18 nominerte fordelt på seks kategorier satt spent i salen og ventet på at deres gullkonvolutt skulle åpnes.
Årets rekrutteringsbyrå
De nominerte i denne kategorien var Dfind, Experis og Academic Work. Juryen uttalte følgende om vinneren: "Årets rekrutteringsbyrå har tatt tak i et viktig samfunnsoppdrag ved at de hjelper unge yrkesaktive med å komme seg raskt og enkelt ut i arbeid. Opplæringsprogrammet de har startet viser at de er nytenkende og handlekraftige. I tillegg gjennomfører de undersøkelsen YPAI (Young Professional Attraction index) som leverer verdi til kunden utover selve rekrutteringsprosessen. Årets Rekrutteringsbyrå kan også vise til imponerende vekst og har meget gode tilbakemeldinger fra både kunder og kandidater."
Og vinneren ble Academic Work
Glade vinnere tok imot prisen på scenen:
– Dette er andre året på rad vi vinner denne prisen, og det er fantastisk morsomt. Tusen takk til alle som står på hver eneste dag – i en bransje der alt kan kopieres har vi noe som er helt unikt, nemlig de ansatte.
Årets bemanningsbyrå
Tre byråer kunne smykke seg med en nominasjon i denne kategorien, nemlig Manpower, JKS Norge og Personalhuset. Juryen løftet frem arbeidet vinneren gjør for å utfordre både kunder og kandidater til tenke nytt på en positiv måte, og sier: "Årets bemanningsbyrå er et meget veletablert selskap og de har en bred portefølje. De har over mange år har vært blant de største i bransjen og opplever fortsatt vekst. I en bransje som mange har sterke politiske meninger om, er det godt gjort å ivareta et så sterkt omdømme som denne virksomheten har oppnådd."
Og vinneren ble Manpower
– Vi er stolte av å gjøre en forskjell for mennesker hver eneste dag, sa en glad representant fra Manpower.
Årets hodejeger
De nominerte til årets hodejeger var Berit G. Berge fra Experis, Jacob Bruun fra Dfind, og Kolbjørn Preus fra Habberstad. Om vinneren sier juryen: "Årets hodejeger har faglig styrke, er lagspiller og kan vise til fremragende resultater. Vedkommende får positive tilbakemeldinger både fra kunder og kandidater. Han kan dokumentere effektiv bruk av Schibsted sine produkter i jakten på talenter. I tillegg til å levere suverent godt på alle kriterier, kan han også skilte med å rekruttere 40 prosent kvinner innen et mannsdominert domene."
Og vinneren ble Jacob Bruun fra Dfind
Hodejegeren selv kunne ikke være til stede under prisutdelingen grunnet pappapermisjon på Sri Lanka, men sendte en takk via sine kolleger:
– Dette er en teamprestasjon, og jeg takker bedriften for å være et godt sted å jobbe. Jeg kan jo også nevne at hvis noen vil jobbe hos oss er det bare å sende en søknad.
Årets kampanje
For årets kampanje var Recover Nordic, Forsvaret og CGI nominert. Juryen mente kampanjen som gikk helt til topps skilte seg ut ved å være innovativ og ved å ta i bruk en rekke forskjellige medier og virkemidler — som for eksempel displayannonsering, content, målgruppeplasseringer, radioreklame, lærings- og treningsappen Motimate TV Norge og Instagram. De sier videre: "Årets kampanje kan dokumentere god effekt på utvalgte KPI-er og hele 203 faste ansettelser i 2018."
Og vinneren ble Recover Nordic
De kunne røpe at det har vært helt bevisst strategi å utfordre virkemidler og kanaler de har brukt tidligere.
– Dette er stort, vi har jobbet hardt for å bevege oss fra det tradisjonelle til det innovative, sa prisvinnerne fra scenen.
Årets stillingsannonse
Det var PST, Netcompany og OBOS som ble hedret med en nominasjon i kategorien for årets stillingsannonse. Juryen skriver om vinneren: "Årets stillingsannonse skiller seg ut fordi den er uvanlig samtidig som den er relevant. Den genererte et mangfold av søkere både i alder, kjønn og yrkesbakgrunn. I tillegg generte stillingsannonsen nyhetsoppslag i en rekke medier, noe som forteller sitt om originalitet og nytenkning hos en aktør som kanskje er vant med å holde kortene tett til brystet."
Og vinneren ble PST
– Dette er kjempestort! Det er veldig gøy å få pris for arbeidet vi har lagt ned, og dette er det mange som står bak, sa representantene som tok imot prisen til PST.
Årets HR-avdeling
Nordic Choice Hotels, Netcompany, og DNB var de nominerte i kategorien for årets HR-avdeling. Juryen løftet at vinneren tar et unikt samfunnsansvar i sin begrunnelse: "Årets HR-avdeling tar et større ansvar og engasjement enn det man normalt kan forvente av et selskap og dens HR-avdeling. De har et meget stort fokus på å skape en inkluderende bedriftskultur, et sunt arbeidsmiljø, og at deres virksomhet tar et aktivt samfunnsansvar."
De tar blant annet et lokalt ansvar gjennom The Good Neighbour og globalt samfunnsansvar med Unicef og Sweet Dreams. For å bidra til mangfold i samfunnet besluttet de å bli hovedsponsor for Pride. De har også inngått et nytt samarbeid med Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) med rådgivning innen asyl og arbeids- eller oppholdstillatelse. Dette er bare noen av de mange tiltakene som vinnerne gjør internt og eksternt, slik at både selskapet og HR-avdelingen blir større enn seg selv.
Og vinneren ble Nordic Choice Hotels
Glade HR-medarbeidere tok imot prisen på scenen og utbrøt gledesstrålende:
– Fantastisk! Nå skal vi feire!
Stemningen i salen etter utdelingen tilsier at The Hunt allerede har blitt et av årets høydepunkt i HR- og rekrutteringsbransjen. Det kan med andre ord være en idé å allerede nå tenke på hvordan man skal sikre seg en nominasjon, eller bare sette av tid i kalenderen for faglig påfyll og en glamorøs prisutdeling neste vår!