Trafikken til stillingsannonser på FINN har økt etter sommeren, men vi er fortsatt ikke tilbake på 2019-nivå når det gjelder antall utlyste stillinger. For deg som jobber med rekruttering kan dagens situasjon bety mange kvalifiserte kandidater å velge mellom. Prosessen kan virke litt overveldende, men det finnes grep du kan ta for å sikre at den blir best mulig.
Emilie Holthe jobber med rekruttering i Orion & Partners og har lang erfaring med stillingsannonser og intervjuer. Her deler hun sine tre beste tips til rekruttering, som også hun selv bruker i sitt daglige arbeid.
Slik sikrer du en god rekrutteringsprosess
- Vær tydelig og prioriter informasjon i annonsen
Bruk tid på å lage en grundig jobbanalyse og følg opp med en god annonsetekst. En jobbanalyse går ut på at man bryter ned stillingen for å finne ut hva den som ansettes konkret skal gjøre. Dette blir ofte mer utfyllende enn en stillingsannonse, men da har man et underlag til å utforme annonseteksten. Definer de egenskapene og kompetanseområdene som er viktige for rollen og prioriter disse. Dette vil gjøre det lettere å vekte kandidatene i videre prosess, og vil bidra til at man tiltrekker seg kvalifiserte kandidater
- For oss er det viktig å bruke tiden på en god jobbanalyse, og vi har et omfattende dokument med spørsmål som skal stilles i dette arbeidet. I våre prosesser snakker vi med oppdragsgivere og den som eventuelt har sittet i stillingen tidligere for å sikre en god analyse.
- Kvalitetssikre alle ledd i intervjuprosessen
Sørg for at intervjuprosessen er kvalitetssikret gjennom kompetansebaserte spørsmål i intervjuene, evne og personlighetstester og caseoppgaver. Lag en god intervjumal som brukes i alle intervjuene, og still de samme spørsmålene til alle kandidatene slik at du måler de etter like premisser.
- Diskuter informasjon fra referanser med kandidaten
Gjennomfør gode referansesamtaler hvor du stiller konkrete spørsmål og benytter deg av informasjon som har dukket opp underveis i intervjuprosessen. Spørsmålene som skal tas opp med referansen, bør skreddersys til hver enkelt kandidat.
Bruk informasjonen som dukker opp i samtalene til å diskutere med kandidaten og la personen utdype og forklare.
- I referansesamtalene har man en mal med spørsmål som vanligvis skal stilles, og spørsmål man ikke skal stille av personvernhensyn. Ofte sitter man igjen med spørsmål om kandidaten etter de første intervjurundene eller personlighetestesten, og for oss er det viktig å få klarhet i disse.
I samtalen kan det også dukke opp generelle ting, som for eksempel konkrete episoder av positiv eller negativ art. Dette kan være aktuelt å ta opp med kandidaten i etterkant for å høre hans/hennes side av saken.
Får flere kvalifiserte søkere med Effekt fra FINN jobb
Som kunde av FINN jobb har du tilgang til produkter som gir stillingsannonsen din enda bedre resultater. Effekt fra FINN jobb består av forskjellige pakker med produkter som viser annonsen din til relevante kandidater! Personer som enda ikke har sett din annonse vil bli eksponert for den i kanaler som VG, Aftenposten og Facebook.
Holthe fra Orion & Partners har selv benyttet seg av effektproduktene våre, og får merkbart bedre resultater med disse.
- Erfaringsvis har effektpakkene resultert i flere kvalifiserte søkere, spesielt dersom målgruppen er gjennomtenkt og annonsen er godt utarbeidet. Mer og bedre eksponering av annonsen har også en positiv innvirkning på searcharbeidet, da kandidater vi tar kontakt med i noen tilfeller allerede har blitt oppmerksom på stillingen, sier hodejegeren.
Vil du også ha flere kvalifiserte søkere til dine stillinger? Les mer om våre effektprodukter her, eller ta kontakt med oss på jobb@finn.no for å høre mer.