Hva går endringen ut på?
Stillingsannonsene vil deles inn i fire ulike kategorier. Hvilken kategori en annonse havner i vil avgjøres av hvilken type stillingsannonse som utlyses, hvor enkelt det er å få tak i kandidater til stillingen – både på FINN og i markedet generelt – og av de tiltakene vi må gjennomføre for å nå kandidater til denne typen annonse.
Det vil være forskjellige priser for annonser i de ulike kategoriene, noe som betyr at prisen for annonser på FINN jobb vil variere. Sammenlignet med dagens annonsepris vil annonser i kategori 1 og 2 få lavere pris, og annonser i kategori 3 og 4 få høyere pris.
Vi justerer også beregningen av volumrabatt. Den vil være basert på det eksakte antall annonser kunden har lagt ut de siste 365 dagene, og vil gjelde fra den 6. annonsen. Jo flere annonser bedriften publiserer på FINN jobb, desto lavere blir prisen.
Hvilke stillinger havner i de forskjellige kategoriene?
Hvilken kategori en annonse havner i vil styres ut ifra hvilken type stillingsannonse som utlyses, hvor enkelt det er å få tak i kandidater til stillingen – både på FINN og i markedet generelt, og de tiltakene vi må gjennomføre for å nå kandidater til denne typen annonse. Hvilke stillingsannonser som havner i de ulike kategoriene kan variere over tid, siden markedet ikke er statisk.
Her er noen eksempler på stillingsannonser innenfor de forskjellige kategoriene
Kategori 1: Typiske roller er eksempelvis kundeservice, butikk og bevertning.
Kategori 2: Typiske roller er eksempelvis omsorgsyrker, utdanning og helse.
Kategori 3: Typiske roller er eksempelvis markedsfører, journalist og arkitekt.
Kategori 4: Typiske roller er eksempelvis ingeniør, IT-utvikler og salgsledelse.
Hvorfor gjør vi dette?
En trend vi ser innenfor dagens jobbmarked er at enkelte stillinger er enklere å rekruttere til, mens andre er vanskeligere. Det er med andre ord skjevheter i tilbud og etterspørsel. Dersom det er vanskelig å rekruttere til stillingen, er prisen høyere fordi vi må legge mer innsats i å nå ut til kandidater. Krevende rekrutteringer trenger eksempelvis mer hjelp av våre algoritmer, og vil kreve mer trafikk og flere annonsevisninger for å oppnå ønsket effekt. Og omvendt; dersom det er enklere å rekruttere til stillingen, vil prisen bli lavere.
Vi tar vår rolle som en sentral aktør i arbeidsmarkedet på alvor, og jobber knallhardt for å skape den beste markedsplassen. Derfor har, og fortsetter vi å investere i utvikling av nyttige verktøy og tjenester, slik at det blir enklere og mer effektivt for deg å nå de rette kandidatene, og for kandidatene å finne de rette stillingene.
Har du spørsmål knyttet til dette?
Din kundekontakt i FINN jobb vil kunne hjelpe deg med svar. Du kan også få svar på ofte stilte spørsmål i knappen under.