For å forsikre seg om at Habberstad når ut til relevante kandidater, også dem som ikke aktivt ser etter ny jobb på FINN, bruker de alltid effektprodukter fra FINN jobb.
Habberstad er et Oslo-basert selskap som blant annet jobber med rekruttering, til leder- og spesialiststillinger. Etter at de begynte med effektprodukter i 2020, har de fått formidable resultater. Antall visninger av deres stillingsannonser økte med 147 prosent sammenlignet med 2019, og antall søkere til hver utlyste stilling økte med 90 prosent!
Vi tok en prat med Kolbjørn Preus og Bjarne Gundersen som begge jobber med rekruttering av ledere og spesialister hos Habberstad, om hvordan de jobber med effektprodukter for en litt smartere og enklere rekruttering.
De siste årene har de jobbet nesten utelukkende med stillinger innen helsesektoren, og har derfor hatt mer enn nok å gjøre etter korona, men har færre søkere enn normalt til disse stillingene. Kandidatene må som oftest ha helsefaglig bakgrunn, og det begrenser kandidatmassen betydelig.
Mer relevante og varme kandidater
— Ledere med legebakgrunn, gjerne kombinert med økonomi og lederutdanning, er mest krevende å finne. I slike tilfeller må vi også jobbe med søk gjennom ulike kanaler, og effektproduktene gjør den jobben litt enklere, forteller Preus.
— Når vi bruker produktet i våre stillingsannonser, opplever vi at kandidatene, i større grad enn tidligere, er klar over at stillingen finnes. Altså at flere allerede har sett stillingsannonsen vår på ulike nettsteder, også utenfor FINN, før vi kontakter de.
Til stillinger som ikke krever helsefaglig bakgrunn, har de merket en stor økning i antall kandidater etter at de tok i bruk produktene. Preus forteller at det gjør jobben enklere for dem.
— Til direktør-, sjefsstillinger og andre ikke-helsefaglige stillinger, har vi fått enda flere søkere å velge mellom enn tidligere. Det hadde vi ikke fått uten effektproduktene. For oss blir det langt enklere å jobbe med kandidater som allerede er “varme”, og som har begynt å tenke på stillingen allerede før vi tar kontakt.
– Det gir oss også langt mer relevante søkere fordi produktet viser stillingsannonsen til kandidater som allerede har søkt etter, eller sett på lignende stillinger på FINN. Vi kan nok si at over halvparten av de som søker på våre stillinger er interessante kandidater. Vi ser en mye høyere relevans på kandidatene særlig til topplederstillinger, sier Preus.
— En lett beslutning å velge effektprodukter
FINNs algoritmer som “jobber” for Habberstad blir stadig smartere, og lærer mer og mer om målgruppen. Når effektproduktet trekker flere og flere relevante kandidater inn til annonsen, får algoritmene altså mer presise målgrupper å jobbe med. Stillingsannonsene plasseres på VG, Aftenposten og E24, men vises kun til de som ikke har sett annonsen enda. Annonsene blir også lagt i stillingskarusellene på noen av landets største nettaviser.
— Når vi presenterer effektproduktet og erfaringen vi har med denne løsningen, velger kunden i de fleste tilfeller å gå for dette, sier Gundersen.
— De forstår effekten og viktigheten av å nå ut til flest mulig relevante kandidater, og denne løsningen gir dem god valuta for annonseringskostnaden. Vår opplevelse er at vi får mer for pengene med FINN, og sammen kan vi tilby våre kunder å være tilstede i alle de store mediene der også de passive kandidatene finnes.