Maskot Getty Images

Ikke la stillingsannonsen ta sommerferie

Er du en av dem som tror at det er bortkastet å legge ut stillingsannonser før sommerferien? Tro om igjen! Tall fra FINN viser at mange ser på stillingsannonser og søker på jobber også i juli.

Stillingsannonsen jobber for deg i ferien

Om du har planer om å rekruttere til en ny rolle, anbefaler vi å legge den ut før du drar på ferie. Ja, for det er nesten like mange kandidater på FINN i juli som resten av året. Mange bruker sommerferien til å reflektere over karrieren og vurdere nye jobbmuligheter.

Ikke minst har kandidatene ofte mer tid til å skrive søknader når de har fri. Det ser vi også på tall fra resten av året: aktivitet blant kandidatene er høyest på søndager, samt i lunsjpausen og på kvelden på hverdager. De fleste som sender inn søknader, gjør dette på søndager.

Med andre ord bør stillingsannonsen din være publisert på FINN allerede før du aktiverer automatisk e-postsvar og legger adgangskortet trygt bort i slutten av juni. Venter du til august, må du konkurrere om oppmerksomheten med mange andre annonser, spesielt i bransjer med høy konkurranse om de beste kandidatene.

Nå ut til VG-surferne i sommer

Ønsker du å nå ut til dem som ligger på stranda og leser VG på mobilen i sommer? Og til dem som kanskje ikke aktivt søker etter ny jobb? Bruk Effekt fra FINN jobb! Med Effekt blir stillingsannonsen din synlig i flere kanaler, inkludert Norges største nettaviser som VG, Aftenposten og E24, i tillegg til lokale aviser som Adresseavisen og Sunnmørsposten.

Med Effekt kan du oppnå 109 % økning i klikk på annonsen og 54 % økning i antall som klikker på "Søk her".

Vi bruker treffsikker målretting basert på brukeratferd på FINN, slik at du når kandidater som tidligere har vist interesse for lignende stillinger, og som ikke har sett din annonse.

  • Stillingsannonser i sommerferien 1
  • Stillingsannonser i sommerferien 2

Lær å skrive effektive stillingsannonser

Er du fersk i rekrutteringsgamet, eller er det lenge siden du har skrevet en stillingsannonse? Da bør du ta en titt på vårt videokurs om hvordan man skriver gode stillingsannonser. Kurset dekker alt fra hvordan du formulerer en engasjerende stillingstittel til hvordan du beskriver arbeidsoppgaver og kvalifikasjoner på en måte som tiltrekker de beste kandidatene. Ved å følge tipsene i kurset, maksimerer du effekten av annonsene dine.

Under er den første videoen i annonsekurset. Resten av kurset kan du se her.

Publiser nå for å få flere søknader

Publiser stillingsannonsene nå i juni, så ligger drømmekandidatens søknad kanskje i innboksen når du kommer tilbake fra ferie. God sommer!