Anders Grimstad, Foresight and Emerging Interfaces Lab Lead, inspirerte publikum på The Hunt 2024. Foto: Johnny Vaet Nordskog
Anders Grimstad, Foresight and Emerging Interfaces Lab Lead, inspirerte publikum på The Hunt 2024. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Hvordan kan AI påvirke rekruttering nå og i fremtiden?

Schibsteds AI-ekspert Anders Grimstad delte prediksjoner om muligheter og trusler fra AI under The Hunt 2024.

Anders Grimstad, leder for Foresight and Emerging Interfaces Lab i Schibsted, forsker på nye teknologier og grensesnitt, bygger prototyper og utvikler strategier for å forme fremtidens landskap. Vi tipper han sliter litt med å forklare folk hva jobben hans egentlig går ut på, men vi liker å tenke på ham litt som en AI-spåmann.

På The Hunt 2024 delte han innsikt om kunstig intelligens og AI-assistenter, og potensialet de har for både arbeidssøkere og HR-, rekrutterings- og bemanningsbransjen.

Matcher kandidater med relevante jobber

I FINN brukes AI allerede til å matche kandidater med passende stillinger gjennom profiler, fortalte Grimstad.

Gjennom FINNs Jobbprofil svarer kandidatene på noen korte spørsmål om blant annet arbeidssituasjon, utdanning og ønsker for neste jobb.

– Jobbprofil gir FINN mer kontekst om jobbsøkere, så de kan få personlig tilpassede jobbanbefalinger. Vi kan også bruke generative algoritmer til å lage bedre annonser, sa Grimstad.

Jobbprofil kan også knyttes opp mot markedsplasser som Torget og anbefale andre produkter kandidatene kan være interesserte i.

AI som karriererådgiver

Videre snakket Grimstad om bruk av AI som karriererådgiver. Han viste frem et verktøy der AI kan analysere en LinkedIn-profil, lære om hva man har studert og jobbet med tidligere, og foreslå potensielle karriereveier.

– Hvis man er interessert i en av karriereveiene, la oss si jeg ønsket å bytte jobb til forsknings- og utviklingssjef eller edtech-gründer, kan jeg simulere hvordan det vil se ut. Jeg kan også måle ferdighetene mine opp mot rollen og se hva som skal til for å komme dit, forklarte Grimstad.

  • Mer enn 700 The Hunt-deltakere så Grimstads foredrag i Oslo, og det ble også streamet til deltakere i Sverige og Finland. Foto: Johnny Vaet Nordskog

    Mer enn 700 The Hunt-deltakere så Grimstads foredrag i Oslo, og det ble også streamet til deltakere i Sverige og Finland. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Hjelp til å skrive

Grimstad viste også frem hvordan AI-assistenter kan brukes til å skrive eller forbedre stillingsannonser.

– Som bedrift kan du bruke generative algoritmer til å lage annonser. Du kan mate verktøyet du bruker med annonser du tidligere har lagt ut, slik at den lærer hvordan du formulerer deg, og så hjelper den deg med å skrive en annonse.

Ikke minst kan AI gjøre annonsen din mer inkluderende og gi deg tips til hvilke ord og formuleringer du bør unngå for å få flest mulig gode søkere. (Psst, har du sjekket ut vår ordbok for den inkluderende annonsen?)

Personlig AI-assistent under jobbintervjuer

Under jobbintervjuer kan man dra nytte av AI-assistenter som kan observere, ta notater og analysere samtaler med kandidater. Det kan effektivisere jobben med å sammenligne og evaluere jobbsøkerne, forklarte han.

Samtidig understreket Grimstad at det er viktig å være forsiktig dersom man bruker AI til å vurdere kandidater.

– Å bruke AI for vurdering av kandidater er veldig strengt regulert i den nye EU-loven. Det er store bøter. Du må kunne forklare hvordan AI-systemet har tatt beslutningene for å kunne bruke dem. Hvis du ikke kan forklare det, kan du ikke bruke det, advarte Grimstad.

Endeløs søknadsbunke

AI gir mange spennende muligheter i rekrutteringsprosessen, men Grimstad pekte samtidig ut utfordringer mange vil møte fremover.

For eksempel er det ingen hemmelighet at mange bruker AI til å finpusse på både søknadsbrev og CV, men visste du at AI-assistenter kan søke på jobber også? Slik kan kandidater søke på hundrevis, kanskje tusenvis, av jobber på bare noen minutter. På den andre siden av bordet sitter rekruttererne igjen med en endeløs søknadsbunke – og ikke nødvendigvis med kun kvalifiserte og relevante søkere.

– Vi nærmer oss punktet der kandidater bruker AI-verktøy for å bli mer produktive fordi så mange mennesker søker på jobber, og på den andre enden har vi bedrifter som bruker AI til å filtrere søknader fordi det er så mange søkere. Dette er en litt skummel fremtid, og som bransje må vi finne ut hvordan vi kan unngå å havne i en stadig eskalerende situasjon.

– Det er mye kult vi kan gjøre, men vi må også sørge for å tenke på hvordan AI kan misbrukes, og at vi bruker det på riktig måte, avsluttet Grimstad.

Vil du se hele foredraget? Her er opptaket