Etter terrorangrepet i USA 11. september 2001 ville ikke lenger Sumeet Singh Patpatia, Head of Diversity, Inclusion and Belonging i Schibsted, bruke turban. Som sikh skulle han bært hodeplagget med stolthet, men nå var nyhetsbildet fullt av menn i turban, og mange assosierte det med terrorisme. I stedet begynte han å bruke en bandana for å dekke håret.
Da han startet som vakt på Forsvarets leir på Kolsås, ble han etter et par uker innkalt til sjefens kontor. Nervøs troppet han opp og ble møtt med et litt skeptisk blikk fra lederen.
– Han pekte på bandanaen min og sa: “Singh, du ser ut som en pirat med den greia på hodet. Jeg har lest om sikher – skal dere ikke ha en ordentlig turban?” “Jo”, sa jeg. “Som vakt er du det første folk ser når de kommer til leiren, og det er viktig at du ser ordentlig ut og representerer oss på en god måte. Så når du kommer på jobb fra nå av, vil jeg at du skal ha på deg den store, vakre turbanen. Er det greit?” spurte han. “Det er greit!” sa jeg, og ringte pappa og ba ham bestille en syv meter lang turban fra India, sa Singh Patpatia.
Dette er et eksempel på mangfoldskompetanse, sa han, og forklarte hvorfor dette er så viktig på arbeidsplassen.
– Min leder, en etnisk nordmann, gikk utenfor sin normal og gjorde at jeg følte meg inkludert og sett. Jeg tenker fortsatt på dette som en av de beste arbeidsplassene jeg har jobbet på, fordi jeg kunne være meg selv på jobb, sa Singh Patpatia.
DIB er nødvendig for å lykkes
Singh Patpatia pekte på en graf som viste at over halvparten av de 500 største bedriftene i USA fra 1955 nå har forsvunnet. Dette var bedrifter som mange aldri trodde kunne dø ut, og som brukte milliarder av kroner hvert år på innovasjon. Så hvorfor klarte de det ikke?
Singh Patpatia mente at DIB hadde mye med saken å gjøre. DIB (diversity, inclusion and belonging) er en engelsk forkortelse for begrepene mangfold, inkludering og tilhørighet. Veldig enkelt forklart handler DIB om å unngå å diskriminere, se positivt på forskjeller i for eksempel rase, etnisitet, kjønn, seksuell orientering, sosioøkonomisk status, alder og fysiske evner, og anerkjenne og utnytte de unike bidragene hver person kan gi.
– Trender kommer og går hele tiden, og bedrifter må henge med. For å plukke opp på de små trendene som kan bli store, må du sørge for at den personen som klarer å plukke opp på det, sitter hos deg. Uten mangfold klarer vi kun å lage de beste produktene for vårt eget segment, forklarte Singh Patpatia.
Og mangfoldet er kanskje større enn vi ser for oss. Visste du at:
- Hver femte person vi møter har en flerkulturell bakgrunn
- Hver femte person er pensjonist
- Hver femte person er under 19 år
- Hver femtende person er ikke-heteroseksuell
- Hver sjette person er nevrodivers
- Hver femte person har en annen fysisk evne
– Så spørsmålet jeg vil at alle ledere og rekrutterere skal stille seg selv er: Hvis dette er kundene våre, dette er samfunnet vi lever i, hvordan ser det ut rundt meg? Og hvis det ikke speiler disse tallene, så har dere et potensial til å forbedre produktene og tjenestene deres og sikre at dere ikke blir en av de 52 prosentene av bedrifter som dør ut, sa Singh Patpatia.
Singh Patpatia hadde også en liten overraskelse til publikum på tampen: en rykende fersk DIB playbook, som gir håndfaste tips og råd til hvordan lykkes med inkluderende rekruttering.
FINNs egen playbook blir lansert for alle våre kunder til høsten. Mens du venter kan du lese masse nyttig innhold på vår DIB-hub her.