Tone Kringstad fra Veidekke ble Årets HR-medarbeider. Legg merke til de to FINN-ansatte som hadde tatt på seg sitt vanlige hjemmekontor-antrekk for anledningen. Foto: Kilian Munch
Tone Kringstad fra Veidekke ble Årets HR-medarbeider. Legg merke til de to FINN-ansatte som hadde tatt på seg sitt vanlige hjemmekontor-antrekk for anledningen. Foto: Kilian Munch

Tone Kringstad fra Veidekke ble Årets HR-medarbeider på The Hunt 2022

"Årets vinner legger sitt hjerte og sin sjel i arbeidet sitt", het det i juryens begrunnelse. Vi tok en prat med Tone Kringstad for å høre mer om hennes HR-arbeid i Veidekke.

Hva betyr det for deg å vinne denne prisen?

Det er utrolig gøy å bli sett og anerkjent! Det gir jo en boost til motivasjonen, og til å fortsette og jobbe med det jeg brenner så sterkt for — utvikle mennesker og organisasjon.

Hvordan har du jobbet det siste året?

Jeg er utrolig heldig som har en direktør i Anlegg som forstår viktigheten av å jobbe med ledelse og team kontinuerlig, og som er lydhør og verdsetter mine perspektiver som HR-sjef. Både i HR-teamet og i ledergruppen jobber vi mye med å bygge psykologisk trygghet, for dette er viktige rammer for å bygge en lærende organisasjon hvor det er rom for å prøve og feile. Det er jo gjennom nettopp dette at vi utvikler oss og blir bedre.

Hva tror du blir enda viktigere å fokusere på fremover for å lykkes?

Fortsette med det vi holder på med og ikke finne på nytt. Fortsette å bygge en organisasjon som er preget av tillit og involvering, og hvor vi styrker vår endringskapasitet. Dette er langsiktig arbeid som krever at vi alle jobber i samme retning – og det blir aldri kjedelig.

Hva tror du blir det viktigste trendene i jobbmarkedet 2022 man bør være oppmerksom på?

Pandemien har lært oss å være mer fleksible og tilpasningsdyktige. Nå er det viktig at vi som arbeidsgivere tar ekstra vare på de menneskene vi har — at vi utnytter samspillet og kompetansen nå som vi endelig kan trekke tilbake til kontorene. Jeg tror at hjemmekontoret har gitt oss masse, men jeg tror også at det er noe vi mister når alle sitter hver for seg, og da tenker jeg spesielt på samskaping.

Jeg tror vi kommer til å se et kandidatmarked som er mer på søken, og at mobiliteten blir større. Nå som vi i større grad kan jobbe fra hvor som helst, blir kanskje lojaliteten lavere?

Hva er ditt viktigste tips til kunder som synes det er vanskelig å rekruttere?

Alle selskaper med respekt for seg selv, har bærekraft høyt på agendaen. Så hvordan skal man klare å skille oss fra hverandre? Jeg tror det er viktig som arbeidsgiver å være tydelig på at man gjør som man sier — at man mener alvor, men at det også er handlinger bak ordene. Fremover er jeg overbevist om at dette blir viktigere enn noen gang.

Spørsmålene og utfordringene som verden og vi som arbeidsgivere står foran nå, er så store og komplekse at vi må løse de sammen. Og her kan vi som arbeidsgiver ta en posisjon og bli en del av noe større. Veidekke er en del av den såkalte “40 %-bransjen”, altså at vi står for 40 prosent av verdens klimautslipp. Derfor er vi en del av problemet og må bli en del av løsningen, og vi har bestemt oss for å bli bransjeledende. Det er ambisiøst, krevende, og kan også oppleves som umulig. Men vi både kan, må og vil klare det gjennom å spille på all den styrken vi har i selskapet. Bringer vi de kreftene sammen, så klarer vi det som virker umulig. Så mitt viktigste tips er å ta en posisjon, vis hvem du og vær stolt av det!