– Fordi vi er store og har den markedsposisjonen vi har, ønsker vi å gi noe tilbake gjennom et arrangement for folk i bransjen. Målet vårt er både å inspirere og gi faglig påfyll, og vi ønsker ikke primært å bruke dette som en arena for å markedsføre våre produkter.
Søgaard forteller at beskjeden fra bransjen etter The Hunt i fjor var klar: Dette vil vi ha mer av!
– Vi fikk enormt mange gode tilbakemeldinger på fjorårets arrangement. I undersøkelsen vår etter The Hunt 2018 oppga en stor andel at de både ville oppleve dette igjen, og at de ville anbefale arrangementet videre til kolleger. Disse tilbakemeldingene er også noe av grunnen til at vi flyttet årets event til Folketeateret, som har større publikumskapasitet.
Arbeidsmarked i endring
Som en av de største markedsplassene for jobbsøkere og arbeidsgivere i Norge, må FINN ha fingeren på pulsen for svingninger i arbeidsmarkedet. Søgaard mener at vi vil se at noen jobber forsvinner i fremtiden, men at det vil åpne seg muligheter for dem som tenker nytt.
– Vi i FINN er opptatt av å holde et øye med de store trendene. Teknologiutviklingen vil eliminere noen oppgaver i fremtiden, men samtidig skape nye kompetansebehov. Det vil nok bli et overskudd av talenter på noen områder, men det stiller samtidig noen krav til at vi utvikler kompetansen vi besitter. Det vil kreve en innsats både fra politisk hold og fra bedriftsledere som skal forvalte de talentene de har i sin stall, mener han.
Tiden for de livslange ansettelsesforholdene mener han er forbi, uten at han mener at det skal felles tårer av den grunn.
– De som søker på jobb nå vil ikke nødvendigvis utføre oppgavene som de i utgangspunktet ble ansatt for å gjøre, tre år senere. Mange vil gå gjennom de vi kaller en seriekarriere, altså at man skifter beite flere ganger i løpet av sitt arbeidsliv. Det er få gullklokker som deles ut nå, men samtidig betyr det at man har større fleksibilitet til å prøve ut flere ulike karrierer gjennom sitt yrkesaktive liv. Tilpasningsdyktighet vil bli stadig viktigere i årene fremover, men det er jo endringene som også gjør det så spennende, avslutter kommersiell direktør i FINN, Ruben Søgaard.