Fra venstre: Erik M. Sandor (FINN jobb), Isak Støre, Marius Wærhaug Madsen, Gemma Cockroft, Lejla Hodic (alle fra Yara), og Ann-Britt Solli Gjølstad (FINN jobb). Foto: Kilian Munch
Fra venstre: Erik M. Sandor (FINN jobb), Isak Støre, Marius Wærhaug Madsen, Gemma Cockroft, Lejla Hodic (alle fra Yara), og Ann-Britt Solli Gjølstad (FINN jobb). Foto: Kilian Munch

Yara: Årets kampanje på The Hunt 2023

Det ble Yara som stakk av med prisen for Årets kampanje på The Hunt 2023. Vi måtte selvfølgelig stille de nybakte vinnerne noen spørsmål for å lære mer om hvordan de jobber.

Ann-Britt Gjølstad og Erik Sandor delte ut prisen for Årets employer branding-kampanje, og de nominerte var Yara, Dfind og PwC.

Yaras vinnerkampanje innfridde ikke bare sine egne målsetninger om en sterkere posisjon og bedre etterlatt inntrykk blant yngre arbeidstakere. Kampanjen, som tok i bruk egne historier om ekte mennesker, har også ført til globalt samarbeid fordi historiene har spredt seg til andre land.

– Vi er kjempeglade for denne muligheten og kjempetakknemlige. Det har vært en super innsats av alle våre ansatte, sa de glade representantene fra Yara på scenen.

Gratulerer med seieren! Hvordan føles det å ha vunnet prisen for Årets kampanje?

– Siden denne prisen handler om employer branding, går denne til alle de ansatte hos oss i Yara, som utgjør det virkelige gullet i bedriften vår. De tre som stilte opp i kampanjen, nølte ikke ett sekund med å vise frem arbeidsplassen sin i Yara, dele livene sine og fortelle hvilke valg de har tatt som har ført dem frem til sine nåværende roller. Noen har flyttet hit fra utlandet for å jobbe hos oss, andre har flyttet ut av landet for å jobbe hos oss. Vi lagde denne kampanjen for å vise at vi verdsetter folk med vidt forskjellig bakgrunn, og for å nå de talentene som kan finne sin neste karrieremulighet hos oss, sier Jeanette Sandstad, VP HR Business partner, Yara.

Hva har vært det vanskeligste, eller det største hinderet dere har møtt på det siste året?

– Det siste året har vi hatt mye rekruttering. Vi ser, i likhet med mange andre, at det er få kandidater for en del stillinger og at de gode kandidatene har flere muligheter.

Hva tror dere blir enda viktigere å fokusere på fremover for å lykkes innen rekruttering?

– Det å på en enkel måte få frem hvorfor man skal jobbe hos oss, er en utfordring vi tar mer og mer på alvor innen både utforming av stillingsannonser, internt, og i rekrutteringsprosesser. Det skal også være en god opplevelse å være kandidat for en stilling hos oss.

Hva tror dere blir de viktigste trendene i jobbmarkedet eller innen rekruttering i 2023?

– 2023 blir et veldig spennende år. Vi ser bevegelse i jobbmarkedet og indikasjoner på at det blir dårligere tider. Det blir spennende å se hvordan dette vil utvikle seg og om det blir mer bevegelse i markedet. Fortsatt så tror vi at den røde tråden for hva kandidater ser for seg, er at de ønsker å jobbe et sted hvor de kan skape forandring og dessuten får en høy grad av fleksibilitet.

"Vit at du kan snu eventuelle svakheter, misoppfattelser og manglende kunnskap om bedriften til noe positivt, ved hjelp av god kommunikasjon. Finner du et forbedringspotensiale så bli ikke redd – se på det som en mulighet."

Yara

Nysgjerrig på kampanjen? Da kan du ta en titt på historiene til Isak, Tizita og Andrew.

Hva er deres beste tips til andre som vil lykkes med Employer Branding-kampanjer?

– Vit at du kan snu eventuelle svakheter, misoppfattelser og manglende kunnskap om bedriften til noe positivt, ved hjelp av god kommunikasjon. Finner du et forbedringspotensial så bli ikke redd, se på det som en mulighet. Det er nok noen som faller for alltid å skulle fremstå perfekt å vise frem sine beste sider, men husk alltid at leserne er sjefen. Da blir det lettere å bidra med noe som faktisk er verdifullt for dem.

Hva legger dere i mangfold, likestilling og inkludering på arbeidsplassen?

– Yara støtter sterkt verdier som mangfold, likestilling og inkludering. Det er viktig for oss å ha mennesker, av alle typer bakgrunner, men også å skape en arbeidsplass der folk føler seg inkludert på alle nivåer. De må kunne være seg selv og føle psykologisk trygghet. Vi jobber for å skape tilgjengelighet, muligheter og en følelse av tilhørighet for ansatte, spesielt for underrepresenterte grupper.

Hvordan sørger dere for å etterleve verdiene i selskapet når det kommer til inkludering, likestilling og mangfold?

– I Yara har vi satt DEI (Diversity, Equity and Inclusion) som en del av våre forretningsmål. Vi inkluderer disse målene i våre rekrutteringsprosesser og relevant kommunikasjon. Blant annet anerkjenner og feirer vi flere internasjonale merkedager, og har flere initiativer for å spre disse verdiene i organisasjonen.

Hvordan skal dere fortsette å jobbe med inkludering, likestilling og mangfold i rekrutteringen og internt?

– I Yara har man mange muligheter og man får følelsen av å utvikle seg hele tiden og ikke bare gjøre det samme år etter år. Det skal ikke være kjedelig hos oss. Vi har kunngjort våre DEI-mål offentlig, og skal blant annet fortsette tiltak som Women in Agronomy og Black Leadership Development Program, for å nevne noen. I tillegg skal vi i 2023 lansere ansattes ressursgrupper (Employe Resource Groups), som er nettverk ledet av ansatte for å skape mer mangfold og inkludering på arbeidsplassen, og bidra med støtte og veiledningen innen blant annet karriereutvikling, og skape psykologisk trygghet slik at ansatte kan føle at de kan være seg selv på arbeidsplassen.

Hvor viktig mener dere at prisene på The Hunt er for bransjen deres?

– Det er hyggelig å kunne vise frem menneskene som hver dag bidrar til å gjøre Yara innovativt. De er ikke nødvendigvis så synlige i media hele tiden, men når de først kommer til ordet så leverer de gull og inspirerer oss som jobber her, og bidrar også til at andre vil jobbe sammen med oss.

  • Foto: Kilian Munch

    Foto: Kilian Munch