Stillingsannonsen på FINN

Stillingsannonsen på FINN

Hva er egentlig en stillingsannonse, og hvordan får du mest mulig ut av den?

FINN jobb er stillingsportalen de aller fleste besøker når de skal se etter nye muligheter!

I 2022 lå det ca. 350 000 stillinger ute hos oss, og vi hadde over 90 millioner besøk. Fra januar til september i 2023 bikket vi over 9 millioner besøk per måned. FINN jobb har i år formidlet over 460 000 søknadsklikk månedlig, noe som tilsvarer over 2,8 millioner søknadsklikk bare første i halvår. Vi kan altså trygt si at dersom du skal lyse ut en stilling, er det på FINN du bør gjøre det.

Kanskje har du laget noen hundre stillingsannonser fra før, eller kanskje dette er helt nytt. Kundene våre er alt fra landsdekkende rekrutteringsbyråer og HR-avdelinger i store konsern, til mindre, lokale foretak. Uansett størrelsen deres, har stillingsannonsen vår likt utgangspunkt og samme hensikt: den skal tiltrekke seg din drømmekandidat.

Hva består selve stillingsannonsen av?

Når du oppretter ny annonse, kan du velge mellom heltidsstilling, deltidsstilling og lederstilling. Vi har også egne annonser for bemanningsforetak.

Annonseoverskrift
Dette er hvor du skaper stoppeffekten - det som gjør at jobbsøkere (eller drømmere) stopper opp, og som også får dem til å ville klikke på annonsen din. Her bør du bruke en påstand eller et spørsmål, og du bør holde deg til maks 30 tegn.

Stillingstittel
Mange blander annonseoverskrift og stillingstittel - pass på at du separerer disse to. Under stillingstittel får du opp forslag når du begynner å skrive; velg den som passer best.

  • Stillingsannonse final

Antall stillinger
Dette er antallet like ledige stillinger som finnes hos dere - du kan ikke annonsere for flere ulike stillinger i én annonse. For eksempel; du kan ikke se etter en Content Creator og en Content Manager i én og samme FINN-annonse, men du kan se etter to Content Creators som skal ha samme arbeidsoppgaver.

Ansettelsesform
Her kan du velge mellom engasjement, fast, lærling, prosjekt, selvstendig næringsdrivende, sommer/sesong, trainee og vikariat.

Sektor
Her kan du velge mellom franchise/selvstendig næringsdrivende, offentlig, organisasjoner, privat og samvirke.

Bransje
Her velger du inntil 3 bransjer som er relevante og beskrivende for både stillingen og arbeidsgiveren. Vi anbefaler 3 da dette fører til flere treff.

Stillingsfunksjon
Her velger du inntil 3 stillingskategorier som kan være relevante for de kandidatene du søker etter. Vi anbefaler også 3 her, da dette også fører til flere treff.

Nøkkelord
Nøkkelord - også kalt søkeord - er valgfritt; men vi anbefaler å bruke maks antall søkeord, altså 5 stykker, da disse gjør det enklere for kandidater å søke på stillinger. Ofte er det beslektede ord, synonymer, som er aktuelle. Eksempelvis kan enkelte søke etter eller bruke "manager" i stedet for "leder".

Mulighet for hjemmekontor
Her kan du huke av for om du tilbyr hjemmekontor, og om dette er fulltids hjemmekontor eller bare delvis.

  • Stillingsannonse 5

Stillingsbeskrivelse
Stillingsbeskrivelsen er selve gullet i hele stillingsannonsen. Vi anbefaler at du bruker god tid på denne, at du bruker god struktur, en passelig lengde (maksimalt 2000 tegn er anbefalt), er bevisst i ordbruken din, og at du inkluderer følgende:

Hvem skal kandidaten jobbe med, hva skal kandidaten jobbe med, hvordan ser det ut der kandidaten skal jobbe, hvem er lederen, og hvordan ser en arbeidshverdag ut? Inkluder gjerne deres DIB-strategi (diversity, inclusion and belonging, altså mangfold, inkludering og tilhørighet), og/eller hva DIB betyr for dere.

Søknadsfrist
Her setter du "Snarest", eller en spesifikk dato.

Arbeidsspråk
Denne er også valgfri, men det er et godt alternativ i stedet for å spesifisere under kravspesifikasjonene hvilket språk kandidaten(e) bør mestre skriftlig og muntlig.

Når kan du forvente å få søknader?

En stillingsannonse ligger på FINN frem til søknadsfristen utløper, men maksimalt kan den ligge ute i 42 dager. Annonsen har sin absolutte “prime time” de første dagene etter publisering. Da ligger den høyt oppe i resultatlisten, og relevante kandidater som har lagret søk for aktuelle stillinger mottar app- og e-postvarsel.

Normalt mottar man nesten 50 prosent av søknadene i løpet av den første uken. Etter 15 dager har omtrent 80 prosent av søknadene kommet. Husk å følge med på resultatene for annonsen i Bedriftssenteret eller FINN Admin, der du administrerer annonsene dine. I sammendraget for annonsen får du oversikt over hvor mange som har:

  • mottatt annonsen på e-post
  • lagret annonsen som favoritt
  • klikket på "Søk på stillingen"
  • sett annonsen én eller flere ganger
  • Slik ser statistikksiden ut når du har lagt ut en annonse. Dersom du kjøper Effekt fra FINN jobb for å få økt synlighet, vil effekten av dette dukke opp som grønne stolper.

    Slik ser statistikksiden ut når du har lagt ut en annonse. Dersom du kjøper Effekt fra FINN jobb for å få økt synlighet, vil effekten av dette dukke opp som grønne stolper.

  • Tallene er fra FINN jobb første halvdel av 2023.

    Tallene er fra FINN jobb første halvdel av 2023.

Har du spørsmål eller trenger du hjelp med noe? Ta kontakt med oss i FINN jobb på jobb@finn.no.

Bli kunde av FINN jobb og kom i gang med rekrutteringen av drømmekandidaten.