Foto: Christian Lie. Bakgrunnen er utvidet av AI
Foto: Christian Lie. Bakgrunnen er utvidet av AI

Cathrines tips for en effektiv annonsesommer

Hvordan kan du finne og nå de beste kandidatene når alle ligger på solsengen og nyter godværet?

Skisse effekt v2

1.

Først og fremst – jeg anbefaler effektproduktene våre på det sterkeste.

Hvorfor?

Selv om det er ferie, slutter ikke nordmenn å være på nett! Det er stor aktivitet både på Facebook, på Schibsteds flater og nettaviser i løpet av sommeren.

Kandidater oppsøker jobbannonser, men med effektprodukter er det annonsen som oppsøker kandidaten, uansett hva de leser og hvor i verden de sitter. FINN jobb er kanskje ikke det første man oppsøker nå i starten av fellesferien, men de fleste har vært innom de siste månedene. Vi går nemlig hele 12 måneder tilbake i tid for å se hva folk har vært interessert i – legges det derfor ut en tilsvarende annonse i løpet av ferien, vil vi vise den til kandidaten(e) i det mediet de(n) befinner seg i!

Effektpakkene våre viser annonsen til mulige kandidater mens de ser på siste trend på MinMote, sjekker været på Pent.no, leser nyheter i Aftenposten, oppdaterer seg på kampresultater i VG, eller gratulerer venner med dagen på Facebook.

Vær synlig for alle jobbsøkere, ikke bare på FINN. Plutselig når du den riktige selv om hen ligger på solsengen i sommer!

Stillingsannonse iphone

2.

Det er også stor aktivitet på FINN hver sommer. Over 70 % av trafikken på FINN jobb går gjennom mobilen!

Tenk derfor «mobile first» – det viktigste bør stå først i overskriften og beskrivelsen. Husk at overskriften skal være et spørsmål eller en påstand. 

Ha dette i bakhodet: hva er grunnen til at du klikker deg inn på en avisartikkel? Hvorfor fanger den oppmerksomheten din? Tenk på samme måte når du skal tiltrekke kandidater til stillingen på FINN!

Nye illustrasjoner 33 3

3.

«What’s in it for me?» 

For kandidaten er det viktig å vite fordelene ved å jobbe hos nettopp deg; Hva får kandidaten? Hva kan hen forvente? Hvordan er arbeidsmiljøet og det sosiale? Hva vinner kandidaten på å søke hos dere? Ha med «what's in it for you» helt fra start i annonsen.

For det er akkurat det de lurer på. Hvem er det jeg skal jobbe med? Hva er det jeg skal jobbe med? Hvordan ser det ut der jeg kanskje skal begynne å jobbe? Det er dette du skal skrive om, og ikke minst bør dette forsterkes i bildene i bildekarusellen.

Det er også viktig her at overskriften og de første setningene i beskrivelsen er triggende. Selg stillingen! Dra inn det gode arbeidsmiljøet i annonsen. Godt arbeidsmiljø er den viktigste driveren for jobbskifte, så dette må du bruke tid på å beskrive i annonsen.

Masse lykke til med skrivingen!