Kanskje du har laget hundre stillingsannonser tidligere, eller kanskje dette er helt nytt for deg? Det er flere ting som må være på plass, slik som en treffende overskrift, en god og fortellende tekst som beskriver stillingen, søknadsfrister, kontaktinformasjon og mer.
Det alle har til felles, er at gode annonser vil få drømmekandidaten til å klikke på "Søk her"-knappen. Annonsen har sin absolutte primetime de første dagene etter publisering, og kan ligge ute i maksimalt 42 dager.
Normalt sendes nesten 50 % av søknadene i løpet av den første uken. Etter 15 dager vil 80 % av søknadene ha kommet. Dette er fine benchmarks å ha for å se om du har fått inn - og kommer til å få - et tilfredsstillende antall søknader. Er det ikke det, vil det være en god idé å ta en ekstra titt på selve stillingsannonsen med nye øyne.
Artikkelen fortsetter under bildegalleriet
Ekspertens fem tips
– Det finnes ingen oppskrift på den perfekte annonsen, men det er helt klart enkelte grep man kan ta for å få best mulig effekt og respons, presiserer Roar Olav Slatlem.
Roar har jobbet hos FINN jobb i 14 år, og er ekspert på stillingsannonser. Her er hans fem beste tips for en god stillingsannonse!
1. Lag en interessant overskrift!
En god overskrift skal være personlig og aktiverende. Ta tak i hvilke muligheter som stillingen gir og spør om dette er noe kandidaten vil ha! Ikke bare si at dere søker en VVS-ingeniør, men spør heller “Vil du sikre rent vann til barna dine?
2. Bruk tre bransjer i annonsen
Mange starter jobbsøket med å velge bransje på FINN jobb. Dersom du er IT-leder i privat sektor er det lite sannsynlig at du går inn på bransjen “Helse og omsorg” for å se etter nye muligheter. Velg derfor, i tillegg til deres “opprinnelige” bransje, bransjer potensielle kandidater kanskje leter i.
3. Bruk alltid tre stillingsfunksjoner i annonsen
Det er sjelden kun én funksjon man skal fylle. Man kan for eksempel være både leder og utvikler. Derfor er det viktig at man legger inn alle funksjoner som er relevante til stillingen. Opplever du at du ikke finner en passende stillingsfunksjon? Da anbefaler vi at du legger den eller de funksjonene inn som et av de fem søkeordene.
4. Legg inn fem relevante søkeord
Ofte kan det være beslektede ord, synonymer, som kan være aktuelle for stillingen. Kanskje kandidaten ikke finner akkurat den stillingsfunksjonen de ser for seg når de søker "Leder", fordi noen bruker "Manager"? Man bør derfor benytte flere nøkkelord for å sikre at annonsen vises for aktuelle kandidater.
5. Bruk bilder og video i annonsen
Se for deg en eiendomsannonse eller en bilannonse uten bilder. Det er nesten utenkelig! Det samme gjelder jobbannonser. Over halvparten av alle vi har spurt mener at bilder og video øker attraktiviteten til en arbeidsgiver, men det er ikke likegyldig hvilke bilder du bruker. Gode, klare bilder av ansatte, kontor og aktiviteter relatert til stillingen kan være flott å bruke.
FINN mottar stillingsannonser fra over 30 ulike rekrutteringssystemer, som for eksempel Webcruiter, HR Manager og Easycruiter. Ikke alle systemer er like godt tilpasset alle muligheter som ligger på FINN.
– Bli kjent med hvilke felt som overføres fra ditt rekrutteringssystem til oss, og bruk FINN Admin til å finpusse på annonsen din. Bruker du disse fem tipsene, har du i alle fall gjort det du kan for å sikre synlighet av annonsen, sier Slatlem.
Psssst.. Vi har flere kort i ermet! Hva er det som avgjør om en stillingsannonse er god? Det er ikke alltid så lett å svare på. Derfor fikk vi hjelp til å analysere annonser som har fått mer enn 20 klikk på "Søk her", og dette er dommen. Dette kan du lese mer om her!