Sommeren 2020 beste noensinne
Som media har dokumentert i hele sommer, har bobil- og campingvognmarkedet hatt en voldsom vekst i år. Disse to markedene har hatt en jevn og fin utvikling på FINN de siste årene og vi har sett god vekst i interesse hele veien. Det var imidlertid koronakrisen med sine reiserestriksjoner som fikk dette markedet til å skyte i taket.
- I midten av juli var vi faktisk oppe på over 50 prosent vekst sammenlignet med samme uke i fjor. Sommeren 2020 har totalt sett hatt en gjennomsnittlig ukentlig vekst på ca 35 prosent, forteller Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef i FINN motor.
Et viktig parameter i tillegg til trafikk på annonsene, er antall henvendelser som sendes. Dette forteller oss om de som besøker annonser for bobiler og campingvogner faktisk er inne for å handle, eller om de bare kikker for gøy og drømmer.
- Ser man på disse tallene finner vi også her en voldsom økning, spesielt i starten av juli med uke 28 som leverte 34 prosent vekst sammenlignet med samme uke i fjor. Dette stemmer godt overens med det man har lest og hørt i mediene.
Tomme for bobiler til utleie
I tillegg til en voldsom interesse for kjøp av bobil har vi også sett en sterk vekst i antall brukere som ønsket å leie bobil i sommer. Larsen forteller at det gjennom sommeren har vært en økning på nærmere 50 prosent i dette segmentet. Han tror dette har en sammenheng med norgesferie i kombinasjon med en usikker økonomisk situasjon for mange.
- Å kjøpe en bobil er en vesentlig investering som kan føles skummel for folk som er permittert eller frykter permittering. I tillegg er det nok en del som reiste på bobilferie for første gang i år og dermed ønsket å leie bobil den første sommeren for å teste ut bobil som ferieform. Vi har snakket med en del forhandlere og mange var faktisk helt tomme for utleie-bobiler i hele fellesferien.