Onsdag 6. mai presenterte Schibsted sin rapport for første kvartal 2020. Kvartalstallene for FINN totalt viste solide resultater med ni prosent flere annonsebesøk i år, sammenlignet med i fjor, og 16 prosent vekst i april. I tillegg kunne man rapportere om positiv utvikling i annonsepubliseringer, med 15 prosent vekst i første kvartal, og 25 prosent vekst i april, sammenlignet med samme periode i fjor. Når man bryter ned tallene ser man imidlertid at koronakrisen har påvirket de ulike markedsplassene på forskjellige måter.
- Markedene for bil, båt og MC på FINN har stor andel annonser fra private selgere, og vi har registrert nedgang her etter 12. mars, sier produktdirektør for FINN motor, Eirik Håstein.
Smittefrykt og klare anbefalinger om å avstå fra kontakt med andre, har nok utsatt mange privatsalg. Mange har også blitt permittert fra jobbene sine og da er nok ikke kjøp eller salg av kapitalvarer som bil, båt eller MC første prioritet, ifølge produktdirektøren.
- Forhandlere har på sin side annonsert med samme trykk som tilsvarende periode i 2019, men det har vært rapportert om nedgang i salg av både nye og brukte biler. Dette bekreftes av statistikken for omregistreringer. Den siste tiden har imidlertid salget begynt å øke hos forhandlerne, og det ser vi også på antall solgte biler på FINN.
Eksplosiv interesse for båt
Trafikken til annonsene på FINN gir oss god indikasjon på etterspørselen fra potensielle kjøpere. I april ser vi en kraftig økning i trafikk, og FINN motor totalt har 17,7 prosent mer annonsetrafikk enn samme måned i fjor.
- Interessen for båt har eksplodert! Trafikken til båtannonser har nå en vekst på 37 prosent og etterspørselen er så stor at markedet har problemer med å levere nok nye båter. Med oppfordring om norgesferie i år, er det nok mange som revurderer å selge båten sin i disse dager. Skal du selge båt er det nå du bør gjøre det — vi hører om både budrunder og objekter som selges på bare noen få timer, sier Håstein.
Mange kjøpere i markedet for bobil og MC
Bobil og MC er også markeder som nå opplever betydelig økning i oppmerksomhet, og skal man selge nå er det mange kjøpere i markedet.
- Bobilmarkedet har mye av den samme utviklingen som båt. Her er det også nedgang i antall tilgjengelige objekter, mens etterspørselen er skyhøy og hadde en økning på hele 27 prosent i april i år sammenlignet med i fjor. Det er nok mange som har tenkt seg på Norgesferie, sier produktdirektøren.
MC skiller seg litt fra de øvrige kategoriene. Her startet året veldig godt med betydelig vekst i antall objekter på FINN i første kvartal. I april har det vært færre objekter annonsert, men totalt sett har markedet for MC vært større enn på samme tidspunkt i fjor. Trafikkveksten på MC-annonser er sterk både i første kvartal og april.