- Jeg måtte sjekke tallene både tre og fire ganger for å forsikre meg om at de faktisk stemte, men det gjorde de jo, sier Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef hos FINN motor og bransjeansvarlig for FINN båt.
- Det er virkelig helt hinsides og veksten ser heller ikke ut til å avta. Vi har en såpass stor andel av båtsalget på FINN at vi sjelden ser de virkelig store tallene når vi regner prosentvis vekst, men denne våren har det tatt helt av.
Med 1,7 millioner besøk på FINN båt i uke 17, har trafikken økt med 37 prosent mot samme uke i fjor. Økningen fra uken før er på 16 prosent. Trafikken i april har økt med over 30 prosent uke for uke i hele april, og allerede 25. april hadde FINN båt 15 prosent mer trafikk enn hele april 2019.
April 2020 tredje beste måned noensinne
Søndag 26. april var det 278 000 besøk på FINN båt og gir det høyeste antallet besøk på én dag noensinne! Dette gir formidable 96 prosent økning i trafikk, og 700 000 flere sidevisninger enn samme dato i 2019. Sammenligner vi mot søndag i samme uke, var veksten på 64 prosent.
- Jeg sliter med å finne superlativer som er dekkende for aktiviteten i båtmarkedet akkurat nå. På søndag slo vi rekorden for antall besøkende på én dag og at det skulle skje i april måned hadde jeg aldri trodd! Slik det ser ut nå blir april 2020 den tredje beste måneden på FINN båt noensinne hva gjelder annonsetrafikk. Hvis tendensen fortsetter de siste dagene i april, er det kun rekordsommeren juli 2018 og juli 2019 som har hatt mer trafikk.
Larsen kan også melde at ved utgangen av april 2020 ligger vi an til å ha mer enn en million flere besøk på FINN enn i april i fjor!
Korona og mediedekning påvirker
Larsen sier at de rekordsterke resultatene vi ser nå trolig kommer av at stadig flere innser av sommeren skal tilbringes i Norge. I tillegg har båtmarkedet fått en del oppmerksomhet i media den siste uken. Kombinasjonen av disse to faktorene ser ut til å gi en voldsom interesse for båt.
- Hvis jeg hadde drevet en marina nå, så hadde jeg nok begynt å bunkre opp med drivstoff og iskrem, for denne sommeren blir det mye folk på sjøen! Jeg har jo sagt det i tidligere saker også, men gjentar at det er gøy å se at det er vekst i brukere som etter alle solemerker har svært konkrete kjøpsplaner.
I uke 17 ble det sendt 88 prosent flere henvendelser på båtannonser enn samme uke i fjor, og det har allerede blitt sendt over 50 prosent flere henvendelser i april i år enn i hele april 2019. Så selv om antallet mennesker på jakt etter båt øker betraktelig, øker antallet henvendelser enda mer!
Salgstallene klare — stor økning fra i fjor
Vi følger fortsatt med på trafikken på annonser for båtplasser, og på etterspørselen etter båthengere på FINN torget. Dette gir gode signaler på hvor langt folk har kommet i planleggingen. På begge disse områdene er det også en vesentlig vekst den siste tiden.
- Det har vært over 38 prosent vekst i søk etter båthenger på FINN torget, og 36 prosent vekst i brukere på jakt etter båtplass. Så interessen for båt viser seg også på andre kategorier på FINN enn bare markedsplassen for båter til salgs.
- Vi har ventet i spenning på å se hvordan salgstallene ser ut. Selv med en eksplosiv trafikkvekst de siste ukene, er det jo ikke slik at de fleste både kikker på båt og faktisk kjøper på én og samme dag.
Nå har vi kommet såpass godt ut i april at det gir mening å se på salgstallene også. I perioden 1.-26. april er det solgt 51 prosent flere brukte båter, og 24 prosent flere nye båter på FINN sammenlignet med samme datoer i fjor.
- Selv om salgstall og medieoppslag tilsier at mangel på kunder er båtforhandlernes minste problem i disse dager, så er det faktisk slik at det er en del potensielle kunder der ute som ikke ønsker å oppsøke forhandlerne av frykt for koronasmitte.
Tilrettelegger for enklere salg
En undersøkelse vi nylig gjennomførte, viser at mange av de som hadde planer om å handle denne våren har lagt disse midlertidig på is fordi de er redd for smitte. Som et bidrag til en enklere hverdag og kortere vei til salg for deg som kunde, tilbyr vi nå videovisning av båt på FINN. Løsningen er laget i samarbeid med CARWEB, eDialog24 og Whereby.
Sist uke ble løsningen testet av noen av våre forhandlere og resultatet var at videovisning fungerer svært godt. Med dette produktet kan de som ikke kan, eller ønsker å oppsøke forhandler fysisk, få båten de ønsker seg fremvist og demonstrert av en selger over video. I tilfeller der kunden bor et stykke unna båtforhandleren, kan videovisning være en god løsning. Da kan selger vise frem båten først, og kanskje er det dette som skal til for at kunden tar turen til butikken for å fullføre handelen.
Løsningen er integrert i annonser på FINN slik at forhandlere som tilbyr dette får knappen “Avtal videovisning” på sin annonse. Annonsen blir merket med at videovisning er tilgjengelig i resultatlisten. Nå kan du prøve videovisning gratis frem til 1. juli. Kom i gang i dag!