Bransjen er snudd på hodet
Da første utkast til denne saken ble skrevet i starten av mars, var utsiktene langt lysere enn nå. Nå er det heller "ned, ned, ned", for hele bilmarkedet. På to uker er bilmarkedet, i likhet med hele verden, totalt forandret. Det vi skriver nå kan være utdatert innen kort tid.
Fra fredag 13. mars begynte nedstengningen av Norge. Bilbransjen rystes i likhet med mange andre bransjer av koronapendemien. I løpet av de to siste ukene er de fleste bilfabrikker over hele verden stengt — og ingen vet akkurat når de kan trykke på startknappen igjen. Også i bilbransjen er det permitteringer, men husk at mange bilforhandlere og verksteder holder åpne, og at det er løsninger for å handle bil trygt på nett. Det er uansett ikke lurt å hoppe over service og vedlikehold, selv om det er krisetider. Kronekursen er svært lav, noe som vil føre til at prisene på nye biler høyst sannsynlig vil stige. De fleste eksperter tror nå at bruktbil blir enda viktigere enn i fjor, i året som kommer. I mange husholdninger er det trolig ikke ny bil som står øverst på listen i tiden vi er inne i.
Under kan du lese intervjuet med Hattrem, slik det ble skrevet i starten av mars.
Hva opplever du er den største utfordringen i dagens bilmarked?
Veldig mange bilkjøpere og bileiere er usikre på hva slags drivlinje de skal velge på sin neste bil: ren elbil, ladbar hybrid, eller kanskje kjøre den gamle dieselbilen helt ut levetiden? Også eierforhold — “skal jeg kjøpe selv, lease eller abonnere” er nok spørsmål som opptar mange.
Akkurat nå er både en del bilproduksjon og også bilkundenes kjøpslyst påvirket av koronakrisen. Bilene som er allerede er i bestilling blir levert, og jeg vil tro at når situasjonen roer seg er vi raske på gassen igjen.
Hva tror du er de viktigste endringene for bilbransjen i 2020?
For bransjen er det stor usikkerhet knyttet til om de greier å selge “mange nok” elbiler og ladbare hybrider for å slippe milliardbøter fra EU. Fra og med i år er det strenge krav til det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra solgte biler. Får ikke produsentene solgt nok biler med lave utslipp (elbiler/ladbare hybrider), må de trolig kjøre tilbudskampanjer på disse. Det er så mye usikkerhet og bransjen må snu seg veldig fort, avhengig av hvordan markedet utvikler seg. Må være veldig spennende også!
Hvilke endringer eller trender vil vi få på lengre sikt?
Trendene er elektrifiserte biler, stadig bedre internett i bilene, og mange funksjoner knyttet til dette. En liten artig detalj, som kollega Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har pekt på, er at vi kommer til å se stadig mer utvendig lyssetting på bilene. “Lys er den nye krom”, sier Jon. Volkswagen kommer for eksempel med lyselementer i grillen på sin nye Golf GTE.
Her kan du lese saken med Jon Winding-Sørensen i BilNorge.
På hvilken måte tror du bileierskapet vil endre seg fremover?
Vi vil nok få en del flere over på alternativene som har begynt å dukke opp; abonnement og korttidsleie/bildeling. De som bor utenfor byene vil i stor grad fortsatt eie bil selv, tror jeg. Det er litt fiklete med bildeling for et vanlig aktivitetsnivå i en familie. Men abonnement er sikkert aktuelt, der utleier tar seg av alt fra service til dekkskift og annet. Det kommer til og med månedsleie.
I hvor stor grad tror du bildeling vil erstatte privateierskap?
I byene vil nok flere gjøre som eksempelvis meg, ikke eie bil, men bruke bildeling og leie den biltypen jeg trenger der og da, til en helgetur eller en kassevogn når noe skal fraktes i et par timer en kveld. Eller måned til måned-abonnement, som har fått et skikkelig oppsving i lys av koronasituasjonen. Jeg tror de fleste vil eie bilen sin i lang tid fremover, det er det mest fleksible.
Tror du det vil skje en endring innen finansiering som følge av større og større andel er elbiler?
Det er ikke jeg den rette til å svare på, men jeg antar at privatleasing og abonnement kommer til å øke.
Når tror du vi får helt selvkjørende biler?
Små steg vil stadig bli gjort innenfor selvkjørende biler, særlig når vi får 5G. Men spør du meg kan nok ikke biler kjøre helt på egen hånd før kanskje 2050, altså i de mest kompliserte trafikksituasjoner som for eksempel venstresving i kryss. Det baserer jeg på hvor ustabile systemene foreløpig er, for jeg har til nå ikke kjørt en eneste bil der det ikke har vært svikt. Men jeg har også kjørt forskningsbiler på lukket bane, som klarte både rundkjøringer og lyskryss, tregt som sirup, men likevel. Det kommer!
Hvordan vil du oppsummere status for elbil i 2020?
Opp opp opp! Når fabrikkene starter igjen, vil folk likevel ha elbiler. Nå skjer det mye, mange nye modeller lanseres i år, folkelige familie-elbiler med nok rekkevidde og bagasjeplass som ikke koster en million kroner, og elbiler i alle klasser og fasonger. Nå ser vi snart at merkepreferanser kommer tilbake, ikke bare elbil, men hvilken elbil. Mange av storselgerne lanseres helt på slutten av året, så det kommer nok et stort plopp av biler neste år.
Hva tror du er den viktigste kompetansene en markedsfører av bil må inneha i fremtiden?
Å veilede kunden til å gjøre riktig valg av drivlinje er viktig. Svært mange bilkjøpere vet ikke forskjellen på hybrid og ladbar hybrid, og her har enkelte markedsførere bidratt til å forvirre folk enda mer. Vi har også sett eksempler på at folk har gått ut av butikken men en bil de aldri skulle hatt, det er ikke sånn at elbil eller ladbar hybrid passer for alle — kanskje burde kunden egentlige kjøpt en dieselbil.
Vil du høre mer om dagens bilbransje? Sjekk ut VGs podcast “Blir 2020 en revolusjon for elbiler” med Hanne Hattrem. Hør den her eller søk den opp der du hører podcast.