– 2020 var et utrolig godt år med stor vekst i både trafikk og henvendelser på både bobil og campingvogn, så vi var spente på hvordan starten på 2021 ville bli, sier Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig for FINN caravan.
Totalt sett har FINN sett en total trafikkvekst på 21 prosent de fire første månedene.
– Selv om vi hadde et lite drop i trafikken i mars 2020 da Norge stengte ned, som vi måler mot, så er det fortsatt meget sterkt. Dette ser vi også i antall henvendelser på bobil og campingvogn, med en vekst på hele 58 prosent mot fjoråret.
De fire første månedene av 2020 var det totalt 51 691 henvendelser mellom selgere og potensielle kjøpere, mot 63 916 i 2021.
Hos FINN ligger man litt bak fjoråret på publiserte bobilannonser med 7,9 prosent, mens annonser på campingvogn ligger godt foran med hele 10,3 prosents volumvekst. Bryter man ned tallene i de to markedene, er trafikken ganske jevn med 22 prosent vekst hos bobil og 21 prosent hos campingvogn.
– Også i antall henvendelser er det vekst i begge kategorier, 59 prosent på bobil med 22 033 de første fire månedene i 2020 mot 30 285 t.o.m. april i 2021, og på campingvogn en vekst på 58 prosent fra 21 381 mot 33 631, sier Larsen.
Solgte tre ganger mer enn noen sinne
Forhandlerne har også fått merke den økende interessen.
– Det ser ut til at norgesferien har fått skikkelig fotfeste og blitt den nye normalen under pandemien, og det ser vi på salget. Det har gått kjempebra, sier Rolf Kanstad, daglig leder ved Kroken Caravan i Oslo.
Kanstad peker spesielt på mediedekningen som har bidratt til at flere førstegangskjøpere får øynene opp for bobil, og at flere ønsker seg en aktiv ferie. Han løfter også frem hvordan salgstoppen ser ut til å endre seg hos dem.
– Januar er normalt sett en rolig måned, men dette var ikke tilfellet i år. Vi solgte tre ganger mer enn noensinne. Salgstoppen starter altså tidligere, og skyter ikke i taket bare til Sankthans, sier Kanstad.
Også hos Stamsaas Fritid i Sarpsborg har kjøpeklare nordmenn strømmet til på tross av stengte dører.
– Vi har vært stengt i seks uker grunnet Korona-restriksjonene, men har likevel greid å levere ved å tilrettelegge for utevisninger, sier daglig leder Camilla Erichsen.
Helt ribbet for utleiebiler
– Vi har en utleievirksomhet koblet til butikken og ble fullbooket allerede i januar, så å få leid seg en bobil til sommeren nå er bortimot umulig, sier Kanstad og ler.
Erichsen kan også fortelle om utleiebobiler som rives unna, og om hvordan de i fjor lanserte et konsept som skulle hjelpe på trykket.
– Bedriften vi samarbeider med på utleie av bobiler var 50 % fullbooket i januar, og i april var alt leid ut for høysesongen. Vi merket interessen for utleie i fjor, og lanserte da konseptet “Eie og leie”, forklarer Erichsen.
Privatpersoner kjøper en bobil, og får med alt de trenger for å drive utleie privat: kontrakter, video for opplæring, ekstra stoler, annonsebilder, og lignende.
– Det eneste de trenger å gjøre er å lage FINN-annonsen, sier hun.
Kjøperne er yngre enn før
Både Erichsen og Kanstad tror sesongen fremover blir spennende, spesielt med tanke på at de har flere førstegangskjøpere som også er yngre enn tidligere.
– Det er veldig gøy! Det betyr at vi kan bruke kompetansen og erfaringen vi har, og vi blir mye mer verdt som bedrift, sier Kanstad.
Nå som vi er halvveis ut i mai måned ser vi en liten antydning til at det har roet seg litt både i trafikken og antall henvendelser, ifølge Ole Martin Larsen.
– Det kan muligens komme av den ekstremt gode starten på året, og at ting kanskje er på vei mot å stabilisere seg noe.
– Vi får se om Ola og Kari Nordmann vil fortsette å oppleve Norge, eller om man tar turen nedover i Europa når grensene åpner og folk vaksineres. Noe jeg er helt sikker på, derimot, er at nordmenn elsker norgesferien enten fra veien eller på en hyggelig campingplass, avslutter Larsen.