Når det gjelder selve beskrivelsen av bilen, er det viktig at du snakker til kunden. Bruk et språk som er enkelt å forstå, og styr unna “stammespråk” og uforståelige forkortelser. De fleste som leter etter bil på FINN har relativt liten kunnskap om bil og utstyr, så ord som “ACC” kan lett være uklart for potensielle kunder. I dette tilfellet kan du for eksempel heller skrive “Denne bilen er utstyrt med adaptiv cruise control. Dette betyr at bilen holder farten du ønsker, og også en fast avstand til bilen foran.”.
Det leseren er interessert i er selve bilen de vurderer å kjøpe, og beskrivelsen spiller en viktig rolle for om de tar kontakt med deg eller ikke.
Hva pleier kundene i butikken din å spørre om? Bruk dette til å forme annonseteksten. Dette kan eksempelvis være hvordan bilen er på vinterføre, hvor mange barneseter det er plass til, hvor tung tilhenger bilen kan trekke, og om dere tar den gamle bilen i innbytte.
Avgjørende med nok informasjon
I intervjuer forteller våre brukere at de ønsker å gjøre så mye research som mulig på FINN før de kontakter forhandleren. Mange forhandlere tenker at dersom man oppgir så lite informasjon om bilen som mulig, vil kunden ringe for å stille spørsmål. Dette er stort sett feil. Sørg derfor for at annonsen er så informativ som mulig. Tenk at det skal være mulig å ta en avgjørelse om kjøp basert på det som står i annonsen og bildene av bilen.
Hva hadde vel vært bedre enn at du har så gode annonser at kunden sender deg en melding og skriver “Jeg tar’n!”?
Ikke bli filtrert bort
Det ble gjort 279 millioner søk på FINN bil i 2018 — det høyeste antallet noensinne. At det i større grad brukes søkeord for å finne riktig bil, stiller strengere krav til deg som annonserer. For det er nemlig slik at et søkeord ofte sier noe om bilen, utstyret eller tilleggstjenester.
“Hengerfeste”, “innbytte” og “motorvarmer” er tre av de ti mest brukte søkeordene. Søkemotoren leter gjennom alle annonser på FINN og filtrerer bort alle annonser som ikke inneholder dette søkeordet. Har du en bil som har hengerfeste eller motorvarmer, men har glemt å skrive det i annonseteksten? Vel, da blir ikke annonsen med i søkeresultatet til en potensiell kunde.
“Innbytte” er et søkeord som brukes mer og mer. Mange er interessert i å bytte inn sin gamle bil når de kjøper ny, og er dermed på jakt etter forhandlere som tilbyr dette. Det ble gjort over 500 000 søk etter dette i 2018. Det sier litt om interessen for dette. Tilbyr du innbytte men ikke har det med i annonseteksten, vil du filtreres bort en halv million ganger!
Kort oppsummert vil en god annonsetekst øke interessen blant mulige bilkjøpere betydelig. Dermed øker også sannsynligheten for raskere salg av bilene deres.