Foto: Arand/iStock/Getty Images Plus
Foto: Arand/iStock/Getty Images Plus

DRIV bilarena 2021 ble en digital suksess

Vårt største kundearrangement for bilbransjen gikk nylig av stabelen. DRIV bilarena 2021 ble en digital suksess fylt med inspirasjon, diskusjon og prestasjon.

1. juni gikk DRIV bilarena av stabelen for tredje gang. Dette er vårt største arrangement for alle våre kunder i bilbransjen, og selv om vi i år måtte gjøre en digital vri, var det nesten 400 som fulgte streamen live. Inspirasjonsdagen ble åpnet av kommersiell direktør i FINN.no, Ruben Søgaard, og årets konferansier, Eirik Norman Hansen.

Her tar vi deg gjennom hovedpunktene til foredragsholderne og avslører årets prisvinnere, og helt nederst på siden kan du se opptak av hele DRIV bilarena 2021.

DRIV bilarena 2021 — oppsummert

Generasjon Z stiller nye krav til bransjen

Pernille Vermedahl Høgh, Head of Insights & Effects i Schibsted, var først ut med sitt foredrag om generasjon Z. Dette er personer som er født mellom 1997 og 2003, og som utgjør 11 % av befolkningen. Halvparten av denne generasjonen eier bil, men har ofte andre behov og annen atferd enn for eksempel den eldre generasjonen. De stiller helt andre krav når det kommer til kjøp av varer — de er født inn i en digital versjon der det aller meste er tilgjengelig raskt, og at alt er kun et tastetrykk unna. Hvis en tilbyder ikke har tilrettelagt godt nok, finner de raskt en annen som kan levere det de vil ha.

Hun oppsummerte hvordan bilbransjen kan nå ut til generasjon Z i fire punkter:

  1. De er utålmodige og kravstore, og vil ha det de ønsker seg raskt. En sømløs research- og kjøpsopplevelse er viktig for å appellere til generasjon Z.

  2. De er vanskelige å selge til, de er skeptiske, og de leser seg opp på alt. En sterk tilstedeværelse er viktig for å gjøre seg aktuell for generasjon Z.

  3. De er mindre lojale enn tidligere generasjoner. Lav lojalitet kombinert med lav kjøpekraft, gjør at lav pris er veldig viktig.

  4. De er opptatt av miljø og å ta bærekraftige valg — dette er en viktig del av deres identitet. Bærekraft er viktigere ved bilkjøp enn noen annen kategori. Det kan være viktig å være oppmerksom på dette både når det kommer til utvalg, og i kommunikasjon.

Gir du nok kjærlighet til kundene?

Nestemann ut var markedsanalytiker og merkevarerådgiver, Njål Berge. Med stort engasjement fortalte han om “hearting” — en kultur der kunden alltid er i sentrum, og betyr mer enn alt annet. Jo mer et produkt koster, jo viktigere er relasjonen mellom kjøper og selger, og da var det lett å dra parallellen til bilkjøp og bilkunder.

Berge mente at å selge noe ikke er så annerledes fra å være for eksempel et idrettslag, og at kunder kan ses på som det samme som fans. Dine fans er de som snakker om deg og produktene du selger, og som skryter av deg til andre, som igjen også blir fans.

— Alle som lykkes har et ektefølt, hjertelig forhold til kunden. Hvis vi skal lykkes i å få dype, langsiktige relasjoner, må vi være i stand til å gi av oss selv, gi kjærlighet og bry oss om hverandre. Det er viktig å vise kjærlighet, ikke bare snakke om det.

Hearting er, ifølge Berge, ikke noe som finnes, det er noe du gjør. Det er den lille symbolske kjærlighetserklæringen som gjør at noen blir fans og som tenker “dette er et brand eller et produkt jeg ønsker å ha i livet mitt”.

Diagnoseporten — verktøyet bransjen har ventet på!

Terje Dahlgren jobber som forretningsutvikler i FINN motor, og det er ikke mange som kjenner bilmarkedet på FINN så godt som han. På DRIV disket han opp med verdifull innsikt basert på data fra FINN-brukere.

  • 1,8 millioner nordmenn er innom FINN bil i løpet av ett år

  • 445 000 biler legges ut for salg på FINN i løpet av ett år

  • Gjennomsnittstiden per besøk på FINN bil er 7 minutter og 38 sekunder

  • Hver bilannonse fikk 1590 visninger i gjennomsnitt i 2020

Så det sier seg selv at det ikke er smått med data vi sitter på, men utfordringen har vært at dette ikke har vært satt i system — før nå. FINN motor har nemlig nylig lansert Diagnoseporten, et verktøy som gir deg verdifull innsikt om bilene dine. Verktøyet gir deg mulighet for optimal prissetting, lavere publiseringstid, og slik øke fortjenesten per bil.

Dahlgren påpekte viktigheten av å forstå markedet sitt for å prise bilene riktig, både å redusere prisen når markedet går ned, og øke prisene når markedet blir hetere. Hans klare oppfordring til bransjen er å la prisene følge markedet på en bedre måte.

— Det er viktig å se det store bildet av markedet slik at du kan optimalisere bilbutikken din på best mulig måte!

Diagnoseporten er allerede i bruk av flere av våre kunder og tilgjengelig ved forespørsler.

Kinesiske nykommere til høsten

Årets konferansier fikk også gleden av å prøvekjøre to kinesiske biler som ventes til det norske markedet til høsten. Kinas eldste personbilmerke, Hongqi, skal samarbeide med Motor Forums forhandlere når deres modell, E-HS9, ruller inn i butikkene i august/september. Hansen tok seg en kjøretur i denne SUV-en med 551 hestekrefter, sammen med Knut Aas, administrerende direktør i HBI Norge.

Den andre bilen Hansen fikk seg en tur med, var NIOs smart-SUV, ES8. Salgs- og markedssjef i NIO Norge, An Ho, fortalte at de ønsker å løse dagens utfordringer med rekkevidde ved å ha utbyttbare batterier i bilene sine. Snart åpner de et “NIO House” på 1700 kvm. i Oslo. Dette er langt fra en klassisk bilbutikk, men et sted der NIO-entusiaster kan dele sine interesser og oppleve ting sammen.

Hvordan ser fremtidens bransje ut?

Så var det duket for panelsamtale ledet av Jon Winding-Sørensen, redaktør i Bilforlaget. Med seg hadde han Simona Trombetta, direktør Kjedeutviklling og tjenester i Bertel O. Steen, Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund, og Arne Berg, rådgiver i Arne Berg Consult.

Hovedtema var hvordan kontantstrømmen endrer seg når bilprodusentene overtar eierskapet av sluttkunden, og hva dette gjør med bilbranjsen. Dagens distribusjonskjede blir sett på som for kostbar, og den største utfordringen for bransjen er aktører som jobber smartere og kan levere biler vesentlig rimeligere.

Nilsen fra Norges Bilbransjeforbund var ikke bekymret for fremtiden, fordi bransjen er flinke til å endre seg. Han mente at forhandlers rolle vil endre seg på grunn av press fra nye krefte, og på salgssiden ser man dette allerede ved at forhandlere beveger seg fra å være rene selgere til å bli rådgivere.

Berg mente at trusselen kan komme fra store, utenlandske aktører eller finansinstitusjoner som vil ta en mye mer dominerende posisjon enn forhandlerne har i dag. For det som til syvende og sist avgjør hvilken bil vi velger, er prisen. Han påpekte at bilene blir for dyre hvis en produsent skal ha flere små forhandlere rundt i landet.

Trombetta fra Bertel O. Steen poengterte at mye handler om å endre kompetansen hos sine ansatte, slik at de er rustet til å møte fremtidens bilmarked. Spesielt nevnte hun økt IT- og digital kompetanse, og dyrke frem stolthet for mekanikeryrket — for noen skal jo fortsatt ta vare på bilene selv om bransjen er i endring.

Fremtidens suksess avhenger av nåtiden

Sistemann ut var den anerkjente foredragsholderen og futuristen, Stefan Hyttfors. Hans foredrag handlet om “det nye” og hvordan vi skal forholde oss til alt som kommer. I mobilbransjen kom skiftet fra knapper til apper med iPhone, og han pekte på et lignende skifte for biler, hvor vi nå ikke trenger å vri om en nøkkel for å starte den.

— Suksess i fremtiden handler om hvor godt du forstår nåtiden, sa han.

Han mente at grunnen til at Apple gjør suksess, er fordi de har en ekstremt god forståelse av nåtiden, og at bilbransjen overser dagens muligheter når de fortsetter å produsere mangfoldige fossilbiler.

— Vi som lever på 2000-tallet må hele tiden oppdatere vår kunnskap og våre bedriftsmodeller.

En bedrifts levetid er nemlig vesentlig kortere i dag enn den var på for eksempel 50-tallet, og det skyldes at samfunnet og teknologien endrer seg hele tiden.

— Den store risikoen i en tid der alt endrer seg raskt, er ikke å miste det gamle, men å ikke få med seg det nye, avsluttet han med.

... og vinneren er ...

Tradisjonen tro ble også årets DRIV avsluttet med å hedre de beste prestasjonene i bransjen. Her er de nominerte og vinneren i hver kategori:

Årets bruktbil-annonse (flest annonsevisninger)

Vinneren ble: Koenigsegg

Årets merke (størst prosentvis vekst på FINN)

  • Isuzu
  • Lexus
  • Porsche

Vinneren ble: Porsche, som har vokst med nesten 10 %

Årets forhandler

  • Bilia Økern
  • Birger N. Haug avd. Gardermoen Outlet
  • Bruktbilforum

Vinneren ble: Bilia Økern

Vi gratulerer vinnerne og de andre nominerte med strålende resultater! Nå krysser vi fingrene for at vi kan samle bilbransjen fysisk til neste års DRIV bilarena. Tusen takk for i år!