MC-markedet på FINN hadde en veldig lovende sesongstart, og vi var spente på å se hvordan påsken ville bli. Snøfrie, tørre veier og mye sol på Østlandet pleier erfaringsmessig å gi et godt marked. I tillegg var de aller fleste hjemme i påsken, noe som gjorde at annonsetrafikken ble den beste på mange år med hele 6,5 prosent mer trafikk enn påsken i fjor.
- Vi ser at påskehelgen ble spesielt sterk med mer enn 100 000 besøkende hver dag. Dette ga mye av veksten fra fjoråret. Hvis vi ser på skjærtorsdag frem til 1. påskedag isolert, hadde vi over 14 prosent mer trafikk enn samme dager i fjor, med påskeaften som største pådriver med 18,5 prosent vekst, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i FINN motor.
- I tillegg til å følge med på annonsetrafikken, bruker vi også antall henvendelser som sendes via annonsene som indikator på markedet. Dette forteller oss litt mer enn trafikktallene og om folk bare er på “kikker’n” eller på “kjøper’n”.
Nå i koronatiden følger vi med på disse tallene uke for uke. Noe av det mest fremtredende for vår del, har vært folks frykt for å besøke private selgere eller forhandlere på grunn av smittefare og -spredning. Derfor er det vel så interessant å sammenligne tallene mot forrige ukes tall, og ikke bare for fjorårets påske. Det tyder på at den verste krisen i markedet på FINN har roet seg, fordi antall henvendelser økte med over 70 prosent i påsken sammenlignet med uken før.
- Utviklingen i antall henvendelser forteller at folk leser og får med seg informasjonen fra myndighetene, forhandlere og FINN. Det tyder på at de nå innser at det er trygt å se, teste, og kjøpe motorsykkel, så lenge man tar forholdsregler.
Også antall lagrede søk er spennende å følge med på. Dette forteller oss noe om de brukerne som er på jakt etter en spesiell type motorsykkel som de venter på at skal bli lagt ut for salg.
- I april ser vi at nye annonser som publiseres, i snitt treffer 38 prosent flere lagrede søk enn april i fjor, hvilket er formidabelt!