Elleville tilstander før sommeren
- Det er ingen tvil om at båtsesongen 2020 ble veldig annerledes på grunn av korona-pandemien, sier Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef i FINN motor. - Da de første ryktene om at sommerferien, etter alle solemerker, måtte tilbringes i Norge hadde vi en anelse om at dette kunne føre til et hett båtmarked.
“Hett” viste seg å være en sterk underdrivelse. Våren og starten av sommeren (april, mai og juni) bød på et nærmest kaotisk båtmarked. Interessen og kjøpelysten for fritidsbåt skjøt i været, samtidig som det var færre som ville selge båten sin enn normalt.
- Vi hadde på dette tidspunktet en liten nedgang i antall annonser, men nær en dobling i antall FINN-brukere på båtjakt på dette tidspunktet. Det ga elleville tilstander og flere bruktbåter ble solgt etter budrunde. Mer enn 20 prosent av båtene lå mindre enn 24 timer på FINN før de ble solgt. I denne perioden ble det solgt dobbelt så mange båter på FINN som i samme periode i fjor.
Media satte fart på båtsalget
De ekstreme tilstandene i båtmarkedet ble godt dokumentert i media — både på nettaviser, TV og radio i denne perioden. Når man går ut å melder om et hett marked, er en naturlig konsekvens at det kommer en bølge av folk som ønsker å utnytte seg av dette markedet. Det har vi sett gjennom hele sommeren og vi ser det fortsatt.
- Fra og med den andre uken i juni begynte antallet brukte fritidsbåter til salgs på FINN å skyte i været og på det meste, i uke 24, ble det publisert 78 prosent flere båter enn tilsvarende periode i fjor. Så langt i år ligger vi nå 19 prosent foran fjoråret når det gjelder båter til salgs, hvilket er ganske formidabelt, sier Larsen.
Mange ville kanskje trodd at med sommeren på hell og kraftig økning i antall båter til salgs vil markedet snus helt på hodet kontra slik det var på våren, men dette er ikke tilfellet. Båtinteressen var særdeles god gjennom hele juli og vi hadde mer enn 8,3 millioner besøk på annonsene. Dette gjør juli til den nest beste måneden på FINN båt noensinne, kun juni 2020 var bedre. Det er foreløpig heller ingen tegn til at båtinteressen på FINN får et markant dropp enda.
Lengre liggetid gir sunnere miljø å handle i
- I øyeblikket ligger vi an til omtrent samme besøkstall i august som i juli. Det økte antallet båter har imidlertid ført til at salgstiden i snitt per båt ikke er like ekstrem som den var i våres. Når det er sagt, er den gjennomsnittlige tiden en båt ligger på FINN kun rundt 15 dager, kontra rundt 10 dager som den var i våres. Så man kan vel si at det er et sunnere miljø å handle i nå enn det var i våres, hvor mange nok opplevde at de måtte slå til med en gang annonsen dukket opp for å ha en sjanse.
Den siste tiden har det vært en del som har lurt på om vårens kjøpere nå selger båten sin fordi det ikke var så stas likevel. Her er det vanskelig å si noe med sikkerhet fordi man ikke er pålagt å registrere båter i Norge. For biler kunne vi ha fulgt bilens registreringsnummer for å se om dette dukket opp på FINN igjen nå.
- Vi har imidlertid analysert de tallene vi har og det er lite som tyder på denne mistanken. Det som går igjen i stor grad i øyeblikket, og har gjort det gjennom sommeren, er begrep som “vurderes solgt”. For øyeblikket er det rundt 1000 båter som “vurderes solgt” på FINN. Dette er typiske tilfeller der eier drømmer om en større eller nyere båt og legger ut sin nåværende for salg i håp om å få napp, avslutter Larsen.