- Vi opplever godt trykk også i feriemånedene. Trafikk til bilannonser pleier å være ekstra god, men også høysesong for båt, MC og caravan gjør at sommeren er ekstra bra for dette markedet, forklarer Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i FINN motor.
Mange har nok mer tid til til å kikke på FINN-annonser når de har ferie. Dette bekreftes også av at besøk fra mobiltelefon og tablet øker i disse månedene sammenlignet med desktop.
- Vi ser frem mot sommeren i år. 2018 var et svært godt år for FINN, men 2019 ligger allerede foran både med tanke på annonsevolum og trafikk, sier Ryhjell.
Annonsevolumet hadde en økning på 3,5 prosent ved sommeren 2019 sammenlignet med året før, og trafikken økte med 5,8 prosent på FINN motor.
Fra april til og med juli i 2018 hadde vi 102 954 788 besøk på FINN bil. Det var en økning på 5,21 prosent fra 2017. Selv om sommeren 2018 var rekordbra, er det gledelig å se at det ikke påvirket annonsetrafikken.
Ikke alle bruker digitale kjøpekontrakter ved salg av bil, med likevel er det interessant og se på antallet. I samme periode ble det signert 7000 kjøpekontrakter i 2018. Det var en økning på hele 164,7 prosent fra året før!
Når det gjelder endringer i søkeord er det, naturligvis, ord som “webasto” som rykker ned på lista, og “cabriolet” som klatrer. Generelt sett er det ikke store endringer i søketrender på sommeren.