Interesserte, men avventende kjøpere
Mange forbrukere er usikre på hva de skal velge når det gjelder drivstoff. Det kan virke som at en del er avventende til å kjøpe bil selv om interessen fortsatt er der. Sammenlignet med februar i fjor har antall besøk på bilannonser økt med 5,4 prosent. Dette har gitt en vekst på 10,2 prosent hittil i år.
I følge Opplysningsrådet for veitrafikken falt antall eierskifter med 3,2 prosent i februar. Med en økning på 1,3 prosent i antall biler annonsert på FINN fra samme tid i fjor, ser det ut til at interessen for bilkjøp finnes til tross for at det gjennomføres færre salg.
Mobiltrafikk med sterk økning
- Trafikkveksten er drevet av sterk økning i mobiltrafikken. Denne kanalen står nå for 79 prosent av trafikken på FINN bil, forteller Eirik Håstein, produktdirektør for FINN motor.
Vi er ikke overrasket over at denne kanalen har økt, og vi er glade for å se at det gir et så positivt utslag på annonsetrafikken til tross for et usikkert bilmarked, kommenterer Håstein.
I tillegg er veksten også påvirket av app-er som nå bidrar med 49 prosent av mobiltrafikken. Terskelen for å se på bilannonser blir lavere når man kan gjøre det på farten, og dette viser seg også gjennom endring i hvilken ukedag flest ser på bilannonser.
- Tradisjonelt har søndag vært den dagen med høyest trafikk på FINN bil. I løpet av de siste månedene har det endret seg til mandag, etterfulgt av tirsdag, forteller Magnus Ryhjell, forretningsutvikler i FINN motor.
Når det kommer til hvilke biler brukerne er interesserte i, er det fortsatt noen merker og modeller som holder seg populære.
Her er de fem bilmerkene det ble søkt mest etter i februar 2019 (søketall i parentes)
- BMW (687 000)
- VW (624 000)
- Mercedes (622 000)
- Audi (607 000)
- Toyota (485 000)
Og disse modellene var de mest populære (søketall i parentes)
- VW Golf (141 000)
- Mercedes E-klasse (129 000)
- BMW 5-serie (128 000)
- BMW 3-serie (113 000)
- BMW X5 (95 000)