Forrige uke kunne vi melde om en eksplosiv interesse for caravan på FINN i påsken. Markedet begynte å ta av etter hjemmepåske og mye godt vær. Tallene fra uke 17 viser fortsatt økning, og særlig bobil ser ut til å bli en foretrukket ferieform for sommerens norgesferie. Ole Martin Larsen er strategisk kundesjef hos FINN motor, og er bransjeansvarlig for FINN caravan. Han forteller at markedet har fått en voldsom oppsving i år.
- Markedene for bobil og campingvogn på FINN har begge hatt en fin utvikling med stadig økende interesse de siste årene, men denne våren har det virkelig tatt av. Vi nærmer oss en sommer som etter alle solemerker skal tilbringes innenfor norske landegrenser. Da er ferie med bobil eller campingvogn et glimrende alternativ, og det ser ut til at det begynner å gå opp for veldig mange.
Økning i interesse hver eneste uke
I uke 17 var det 330 000 besøk på bobilannonser, noe som gir over 1,1 million besøk så langt i april. Veksten mot hele april 2019 er da på 25 prosent, med enda noen dager igjen av april 2020. Også markedet for campingvogn har en fin vekst og ligger nå på rett under en million annonsebesøk i april.
- Det er gøy å se at den voldsomme utviklingen heller ikke ser ut til å avta. Vi har ikke bare en økning mot samme dag, uke eller måned i fjor, men vi ser vekst uke for uke i år også.
I april har trafikken på bobilannonser økt med over 40 prosent hver eneste uke. Veksten er ikke like ekstrem for campingvogn, men også her ser vi en god vekst på gjennomsnittlig 10 prosent uke for uke.
Går det mot ny rekord noensinne?
Juli 2019 er foreløpig den beste måneden vi har hatt noensinne når det kommer til trafikk på FINN bobil. Slik det ser ut nå ligger april 2020 an til å nærme seg denne rekorden og kanskje får vi også en ny rekord.
- Dette er ganske imponerende med tanke på at vi fortsatt er i det som betegnes som en vårmåned. For de fleste er feriebolig på hjul knyttet til sommermånedene.
FINN campingvogn satte også trafikkrekord i juli 2019, men denne er såpass heftig at det enda er et lite stykke igjen før vi klarer å slå den. Vi ser imidlertid at allerede nå før april er omme, er vi oppe på et nivå som normalt gjelder for høysesongen.
108 prosent flere henvendelser
Forrige uke ble det sendt hele 108 prosent flere henvendelser på bobilannonser enn samme uke i fjor. Antallet ga også en økning på 25 prosent fra uke 16. Perioden fra 1.-26. april hadde 39 prosent flere henvendelser enn samme periode i 2019, så det er nok ikke for tidlig å si at årets april måned blir sterkere enn fjorårets allerede før den er omme.
Når det gjelder campingvogn var det 10 prosent flere henvendelser på annonser enn samme uke i 2019. Dette gir en økning på 22 prosent fra uke 16.
Økning i alle ledd i kjøpsprosessen
Forrige uke ble det sendt 25 prosent flere meldinger enn uken før på bobilannonser på FINN. Dette er mer enn dobbelt så mange henvendelser som samme uken i fjor. Dette forteller oss at den stadig økende interessen fortsatt består av mange som er klare for å handle. Med april snart tilbakelagt gir det mening å se på antallet solgte bobiler for å få bekreftet at den voldsomme interessen ikke bare kommer fra de som drømmer seg bort, men at effekten av trafikken gir faktiske salg. Så langt i april er det solgt 10 prosent flere bobiler og drøyt 2 prosent flere campingvogner på FINN enn i april 2019. Med dette kan vi slå fast at vi har økning i alle ledd; interesse, henvendelser og salg.
- Det svinger virkelig for bobilmarkedet på FINN om dagen. Våre tall bekrefter det vi har lest i media den siste tiden: interessen for bobil er enorm.