Jan Lang, markedsanalytiker innen Mobility i Schibsted Marketplaces
Jan Lang, markedsanalytiker innen Mobility i Schibsted Marketplaces

Q2 2024: Internasjonale markedsnotater

Jan Lang, markedsanalytiker innen Mobility i Schibsted Marketplaces, gir deg et tilbakeblikk (samt noen frempek) på bilmarkedene i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Sverige og Danmark!

Innledende bemerkninger

Det er store forskjeller i markedsutviklingen mellom de enkelte markedene i Europa i 2. kvartal. På samme måte som markedsutviklingen i de lokale markedene i første halvår 2024 har vært preget av store svingninger. Bildet som tegner seg, er imidlertid at nyere brukte bensinbiler fortsatt vil være underforsynt i et bredt europeisk perspektiv på grunn av høy etterspørsel og lave nybilregistreringer av bensinbiler i perioden fra 2020 til 2023. Det samme gjelder dieselbiler som er mellom tre og åtte år gamle fra første registrering. I de tyske, franske, spanske og italienske markedene er disse fortsatt etterspurt.

For elbiler er det en trend at bilene registreres og deretter blir forsøkt eksportert fra opprinnelseslandet. Det forventes at det fortsatt vil være et massivt overskudd av nye, brukte elbiler i resten av 2024. For ladbare hybrider er det store svingninger i de lokale markedene, men spesielt i Nederland øker etterspørselen betydelig på grunn av nye skatteregler (MRB, motor vehicle tax) fra nyttår, og nye ladbare hybrider stiger i pris.

Tyskland

I 4. kvartal 2023 og 1. kvartal 2024 økte både prisene og salget av brukte biler betydelig, særlig for brukte diesel- og bensinbiler i alderen tre til åtte år fra første registrering. I 2. kvartal 2024 stabiliserte imidlertid utviklingen seg. Prisene økte med 0,7 % i april og 0,2 % i mai og juni, til en samlet økning på 8,9 % i 2024. Bruktbilsalget økte i april, men stagnerte i mai og falt noe i juni. I årets seks første måneder ble det solgt 8,2 % flere bruktbiler i Tyskland sammenlignet med januar-juni 2023. For elbiler er etterspørselen fortsatt fallende. Det registreres imidlertid fortsatt nye elbiler, men de forventes å bli eksportert i etterkant.

Forventningen for resten av året er en svak nedgang i etterspørselen ettersom prisene har økt betydelig. Et redusert tilbud bidrar imidlertid til å holde prisene oppe for diesel- og bensinbiler. Prisene på brukte elbiler forventes å holde seg lave.

Frankrike

Tilbudet av bruktbiler har økt gjennom hele 2. kvartal, og i begynnelsen av juli var det 4,8 % flere biler til salgs enn ved inngangen av året. Som en konsekvens av det økende tilbudet er prisene svakt fallende. Det franske markedet er preget av stor etterspørsel etter mindre biler fra den klassiske mellomklassen og nedover, og det selges fortsatt et stort antall dieselbiler. For elbiler har årets første seks måneder vært preget av store svingninger. Det var kortvarig stor etterspørsel etter elbiler i forbindelse med en statlig tilskuddsordning, men etterspørselen har deretter avtatt betydelig.

For resten av året forventes markedet å være stabilt for de dominerende drivlinjene bensin og diesel, men det forventes at tilbudet av elbiler vil være mye høyere enn etterspørselen. Det fortsetter å bli registrert og eksportert helt nye elbiler.

Italia

Et marked preget av store svingninger og uforutsigbare forhold. I mai og juni var tilbudet av bruktbiler kraftig redusert sammenlignet med årets fire første måneder. Prisene øker derfor, men ikke i takt med reduksjonen i tilbudet. Det er fortsatt etterspørsel etter billigere, mindre biler, men her er tilbudet ekstraordinært redusert.

Elbiler rapporteres å være tilnærmet uselgelige. En ny tilskuddsordning har ført til økt registrering av nye elbiler, men det forventes at de deretter vil bli eksportert. Den statlige tilskuddspotten forventes å gå tom i september, og etter det vil nyregistreringene av elbiler falle betydelig.

Spania

Som i Tyskland har det blitt solgt betydelig flere bruktbiler i år sammenlignet med 2023, og bruktbilsalget nådde et rekordhøyt nivå i juni. Dette skyldes høyt tilbud, lave priser og fallende etterspørsel etter nye biler.

Som i Frankrike og Italia er det etterspørselen etter mindre biler som driver salget. Markedet forventes å stabilisere seg ut 2024. For elbiler er trenden den samme som i Frankrike og Italia. Registreringstallene er relativt høye, men forventningen er at bilene deretter vil bli eksportert.

Sverige

Det svenske bruktbilmarkedet har vært preget av nesten like store svingninger i salg og priser som i Sør-Europa. Året startet med stor etterspørsel etter dieselbiler, men dette har nå avtatt, og i løpet av andre kvartal har etterspørselen etter elbiler og ladbare hybrider nærmest eksplodert. I 2. kvartal ble det solgt 62 % flere elbiler og 54 % flere ladbare hybrider enn i samme kvartal året før.

Forventningene til resten av året er forsiktig optimistiske, og markedsutviklingen forventes å bli mer stabil enn den har vært de siste seks kvartalene i Sverige.

Danmark

Det danske bruktbilmarkedet har vært preget av høy omsetning i begynnelsen av året, og 2. kvartal var intet unntak. Det selges for tiden i overkant av 50 000 bruktbiler per måned i Danmark. Dette skyldes stor etterspørsel etter bensin- og elbiler, mens dieselbiler og ladbare hybrider er vanskelige å selge.

For de to sistnevnte drivlinjene tar imidlertid danske forhandlere dem i bytte og eksporterer dem deretter til markeder i Europa (dieselbiler: Tyskland, ladbare hybrider: Nederland). Salget av bensinbiler har økt med 5,9 % i år sammenlignet med 2023, og salget av elbiler har økt med 98 % sammenlignet med i fjor.