- Det var få av oss som jobber med FINN båt som trodde at vi noen gang ville greie å overgå rekordsommeren 2018, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler hos FINN motor. - Aldri hadde FINN hatt mer trafikk enn vi hadde den sommeren. Likevel skjedde nettopp dette i 2019.
Så hva nå?
Nesten 20 000 flere brukere enn i fjor
Med koronaviruset har 2020 bydd på utfordringer for mange. Frem til 10. mars har vi hatt mer trafikk enn i 2019, hver eneste dag, på FINN båt. Men på flere av FINN motor sine markeder var det tydelig at flere av oss satt klistret til TV-skjermer og nettaviser mellom 12. og 19. mars, ettersom nyheter om virusspredning og restriksjoner kom på løpende bånd. Perioden vi nå er inne i er den perioden i året hvor FINN båt virkelig skyter fart, så det er naturlig å sammenligne seg mot fjoråret. I den nevnte perioden hadde vi om lag 72 000 unike brukere innom FINN båt hver dag, hvilket er ca. 10 000 færre enn vi hadde i fjor.
- Det skjedde imidlertid et eller annet med båtfolket etter 19. mars. Ble de lei av å lese om korona? For oss blir det spekulasjoner, men fasiten er i alle fall at FINN båt hentet seg inn og trafikken passerte fjoråret.
Uke 13 endte faktisk med 6,1 prosent vekst i unike brukere. Hele 19 700 unike brukere flere enn i 2019, besøkte FINN båt i uke 13 i år.
Ser vi på 2020 frem til nå, har vi en trafikkvekst på hele 9,4 prosent på “Båt til salgs”, hvor brukte båter er hovedmengden. I dette segmentet ser vi også en gjennomsnittlig ukentlig vekst i annonser på drøye 2 prosent.
Mange forhandlere legger ut nye båter til salgs på FINN og dette markedet, isolert sett, har til nå en vekst på hele 13 prosent. Her merker vi oss at annonsevolumet vokser i takt med etterspørsel og vi har til nå i år en gjennomsnittlig ukentlig vekst på 17 prosent.
Voldsom økning for båtplass
En god indikator på etterspørsel, i tillegg til faktiske søk etter nye og brukte båter, er søk etter båtplass.
- Dette forteller oss noe om brukerne er på jakt etter å bytte ut båten de allerede har, eller om de skal kjøpe uten å ha en å selge. I tillegg sier dette oss noe om seriøsiteten til de som er på jakt etter båt. Det er lite trolig at man ser på båtplasser hvis båtkjøp kun er en fjern drøm.
Det er derfor verdt å ta med seg at det i dette markedet er sterk vekst. Trafikken på båtplass-annonser i 2020 er, når vi ser uke mot uke, hele 69 prosent høyere enn den var i fjor. Når etterspørselen etter båtplasser er såpass stor, er det derfor gledelig at også tilbudet vokser. Vi ser til nå en gjennomsnittlig økning på 20 prosent i båtplass-annonser, uke for uke.
Hver vår og sommer opplever vi i FINN båt at det er mange som ønsker å komme seg på sjøen, men ikke ønsker eller har anledning til å kjøpe seg en båt. I tillegg ser vi at det er mange som har en båt de ikke får brukt så mye som de ønsker, og ser dermed sitt snitt til å tjene noen kroner på den ved å leie den ut. For disse brukerne er “båter til leie” det aktuelle segmentet på FINN. I dette markedet ser vi en massiv trafikkvekst så langt i år og særlig de siste to ukene, hvor vi teller hele 83 prosent vekst. Dette samsvarer godt med den økende interessen for båt i kombinasjon med en usikker økonomisk fremtid for mange. Vi ser imidlertid at vi kan få en skjevhet i tilbud og etterspørsel, da annonsevolumet ikke matcher veksten i interessenter. Her ser vi mer eller mindre dødt løp sammenlignet med i fjor i form av en gjennomsnittlig ukentlig tilbakegang på 0,5 prosent.
Det er nå du bør selge!
Skal man trekke en konklusjon for korona-båtmarkedet slik vi ser det, så er det at interessen for båt ser ut til å øke hos brukerne, både på nytt, brukt og leie. Det er umulig å si hvordan situasjonen vil utvikle seg, og kanskje er det en del som nå vurderer en ferieform som lite trolig blir forbudt; ferie med båt i egen kommune.
- Vår oppfordring er derfor klar: har du båter å selge, så er dette tiden for å fortelle folk om det!